Festiwal ma na celu propagowanie organowej i chóralnej muzyki sakralnej, a w szczególności muzyki liturgicznego okresu wielkanocnego, improwizacji organowej, gry liturgicznej oraz podnoszenie poziomu artystycznego muzyków i zespołów chóralnych.
W ramach festiwalu odbyły się dwa konkursy - organowego akompaniamentu liturgicznego, muzyki chóralnej oraz towarzyszące koncerty.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W pierwszym dniu trzynastu organistów, podzielonych na dwie kategorie (studium organistowskie lub szkoła muzyczna oraz studenci wydziałów instrumentalnych lub muzyki kościelnej), zasiadło przy kontuarze zabytkowych organów włocławskiej katedry, by zaprezentować umiejętności improwizacji i akompaniamentu liturgicznego. Zmagania oceniało jury: dr hab. Tomasza Orlow (przewodniczący), dr hab. Henryk Jan Botor, dr hab. Tomasz Głuchowski. Sekretarzem był dr Jarosław Ciechacki, a dialogi mszalne intonował ks. Maciej Kępczyński, dyrektor Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej.
W kategorii pierwszej zwyciężył Gabriel Wojaczek. Drugie miejsce zajął Bartosz Wesołek, a trzecie. Hubert Basiński, organista parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Bydgoszczy. W kategorii drugiej pierwsze trzy miejsca zajęli Władysław Widłak, Michał Świderski i Piotr Arseniuk.
Reklama
W drugim dniu festiwalu, w kościele św. Stanisława BM zaprezentowało się dwanaście chórów, w tym dwa parafialne z diecezji bydgoskiej. Chór Auxilium Christianorum z Niemcza - pod dyrekcją Nataszy Nowosadko - zdobył „Srebrny dyplom”, a Chór Semper Fidei z Nakła nad Notecią - pod dyrekcją Mirosławy Maison - otrzymał „Brązowy dyplom”. - Zmagania konkursowe traktujemy jako pewne podsumowanie włożonej przez nas pracy. Tym bardziej cieszy nas, że nasze wykonanie zostało docenione przez jury. Był to czas pełen emocji, przepełniony wdzięcznością za to, że możemy być częścią tak wspaniałej chóralnej społeczności - powiedziała Natasza Nowosadko.
Grand Prix III ogólnopolskiego festiwalu zdobył Chór Dziecięcy Rubinki z PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy, prowadzony przez Agnieszkę Sowę. „Rubinki” otrzymały także nagrodę za najlepiej wykonany utwór wielkanocny „O, filii et filiae” Franciszka Liszta. W skład jury weszli: prof. dr hab. Janusz Stanecki (przewodniczący), prof. dr hab. Włodzimierz Siedlik oraz dr hab. Dariusz Zimnicki. Sekretarzem była dr Magdalena Filipska.
Ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród miało miejsce w katedrze po Mszy św. sprawowanej przez biskupa Krzysztofa Wętkowskiego. Ksiądz Marcin Ziółkowski, wicedyrektor Diecezjalnego Studium Organistowskiego, a zarazem seminaryjny wykładowca, zwracając się do uczestników festiwalu, mówił w czasie homilii: „jak to dobrze, że jesteście!”. - Jakże niezbędna jest wasza posługa muzyce sakralnej. Tej, którą przepisy Kościoła nieco oschle nazywają integralną częścią liturgii. Jak gdyby w obawie przed powiedzeniem wprost: w Kościele rzymskokatolickim muzyka jest liturgią - mówił.
Reklama
Skoro odnowa Kościoła - jak dodał ks. Marcin Ziółkowski - ma nadejść przez liturgię, to każdy z uczestników festiwali ma wielkie zadanie do wykonania. - Niech wszystko, co gramy, śpiewamy, komponujemy, służy temu dziełu. Jak potrafimy tchnąć życie w muzyczny zapis na pięciolinii, tak - zasłuchani w głos Dobrego Pasterza - przyczyniajmy się do odnowy ducha w naszych wspólnotach - zaznaczył.
Podczas Mszy św. akompaniowali najlepsi organiści, a wskazane przez jury chóry wykonały pieśni. Funkcję kantora pełnił ks. Łukasz Kucharski, dyrektor Studium Organistowskiego w Bydgoszczy oraz kantor Katedry św. Marcina i Mikołaja w grodzie nad Brdą.
Nagrody dla laureatów konkursu organowego ufundowali biskupi: Krzysztof Wętkowski (za pierwsze miejsca), Wiesław Śmigiel (za drugie miejsca), Krzysztof Włodarczyk (za trzecie miejsce). Grand Prix ufundował Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, wyróżnienia za najlepiej wykonany utwór wielkanocny oraz utwór polskiego kompozytora - Marek Wojtkowski, prezydent Włocławka, a nagrodę dla najlepszego dyrygenta - prof. dr hab. Mariusz Mróz, dyrektor festiwalu.
Organizatorami III Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Chóralnej „Surrexit Vere” byli: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydział Dyrygentury, Jazzu, Muzyki Kościelnej i Edukacji Muzycznej, Katedra Muzyki Kościelnej, Kuria Diecezjalna we Włocławku, Parafia pw. Św. Stanisława Biskupa Męczennika we Włocławku, Miasto Włocławek oraz Oddział Kujawsko-Pomorski Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w Bydgoszczy.