Reklama

Niedziela Wrocławska

Poszukiwanie nadziei. Świadectwo

O sztuce, najnowszej wystawie malarstwa i doświadczeniu łaski wiary z Mariuszem Mikołajkiem, znanym wrocławskim artystą – rozmawia Marzena Cyfert

2024-12-26 12:07

Archiwum prywatne

Mariusz Mikołajek

Mariusz Mikołajek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przestrzeniach katedry wrocławskiej możemy obejrzeć Pana wystawę sztuki sakralnej. Dlaczego akurat tytuł „Poszukiwanie nadziei”?

– Gdy przyszło doświadczenie łaski wiary, odmieniło zupełnie moje życie. I do teraz jest to całą nadzieją w tym świecie, w którym żyję. Ja tę nadzieję odnalazłem. Ale żyjemy w świecie dramatycznie odartym z nadziei. Wystawa jest pewnego rodzaju świadectwem, że można tę nadzieję odnaleźć w Jezusie Chrystusie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jeśli chodzi o samo doświadczenie łaski wiary, o którym Pan mówi, co się wydarzyło, że do niego doszło?

Reklama

Wydarzało się życie wokół mnie, takie jakie ono było. Przede wszystkim były to lata 80., byliśmy osaczeni, a byliśmy młodymi ludźmi. Gdy braliśmy udział w spotkaniach opozycjonistów, ja byłem jednym z młodszych. A wtedy ludzie „zaprawieni w boju” mówili, że gdy komuna upadnie, to będzie rok 2050. Takie daty były najczęściej wymieniane. To pokolenie, z którego się wywodzę, przeszło totalną drogę. Moje życie było wtedy strasznie nieuporządkowane – piłem alkohol, paliłem marihuanę. Ta marihuana była bardzo mocna, doprowadzała do dużych stanów lękowych, które przeżywałem. I to wszystko składało się również na moje życie rodzinne. Miałem wtedy dziecko, później drugie. Nie byłem przygotowany do tego ojcostwa. Wszystko wokół było czymś, co trudno było ogarnąć, nie było czegoś stałego. Dochodziła do tego taka perspektywa, że nie masz gdzie mieszkać, tułasz się. I jeszcze inne dramatyczne rzeczy: ktoś umarł, ktoś zginął. Uczestniczyłem w walkach ulicznych a na tej ulicy np. kogoś zastrzelili.

Czy da się z tego otrząsnąć?

Trzeba się było wtedy otrząsnąć. Ale gdy malowałem obrazy, to malowałem takie stłoczone sylwetki ludzi w zamkniętych pomieszczeniach. Ja to nazywałem: internowani, górnicy. Potem pod wpływem różnych dynamicznych walk ulicznych, malując obrazy, wprowadzałem ten ruch. Sprawiło to, że z tych pomieszczeń statycznych, zamkniętych, które osaczały ludzi, zostały tylko piony i poziomy. I wtedy moja matka, która była niewierząca, powiedziała: „Mariusz, malujesz krzyże”. Patrzę i faktycznie na tych obrazach pojawiły się krzyże – jeden, dwa, pięć, siedem krzyży...

Czy to wywarło na Panu wrażenie?

Krzyż jeszcze nie był wtedy dla mnie znakiem Zbawienia. Ale sytuacja doprowadziła do tego, że wziąłem Pismo Święte do ręki. Ono też było akurat z krzyżem na grzbiecie. To było u mojego przyjaciela, który wtedy był niewierzący, nie czytał Biblii. Teraz jest bardzo wierzącym człowiekiem, bardzo oddanym Chrystusowi. Ale wtedy u niego tylko marihuanę paliliśmy. Wziąłem to Pismo Święte i zacząłem je czytać. Pod wpływem tego czytania doświadczyłem łaski wiary.

Może Pan o tym opowiedzieć?

Reklama

Byłem wtedy w podróży, czytałem fragment opisujący śmierć Jezusa na krzyżu. To słowo, które przeczytałem, poruszyło mnie. Myślę, że Duch Święty to sprawił. Zacząłem płakać w przedziale i to były łzy, których się nie wstydziłem. Ale wtedy jeszcze nie byłem wierzący. Wyszedłem na Dworzec Główny w Warszawie, później przed Pałac Kultury i wtedy w jednym momencie od stóp do głowy napełniła mnie wiara i pewność, że Jezus Chrystus jest Zbawieniem. I z tym doświadczeniem przyszedł pokój, który wypełnił całe moje serce. Wtedy nie żyliśmy w czasach pokoju i beztroski, wtedy człowiek żył w strachu. Ale mój lęk nagle zniknął i przyszło doświadczenie pokoju, które było czymś absolutnym. To było coś, czego doświadczyłem pierwszy i jedyny raz. To był pokój, który wypełnił mnie całego. I czułem obecność Jezusa Chrystusa – chociaż nie widziałem Jego sylwetki, ale cała Jego Osoba była przy mnie.

Nie wiedziałem nic o Kościele, o sakramentach ale bliskość Jezusa była tak oczywista, że Jego Zbawienie było też oczywiste dla mnie. Gdybym umarł wtedy na ulicy, już bym miał Boga w sercu, bo On przyszedł do mnie i napełnił mnie łaską wiary.

Minął rok, poszedłem do ks. Mirosława Drzewieckiego, już jako człowiek wierzący, przystąpiłem do sakramentów i zaczęła się moja droga wiary.

Co się zmieniło w Pana życiu?

Reklama

Powróciłem do żony, napisałem list, w którym ją przeprosiłem i pogodziliśmy się. Ale nie mieliśmy na życie. Gdy dostawałem jakieś zlecenie, nie byłem w stanie nic namalować. To był trudny okres, bo mieliśmy dwójkę dzieci. Ale byliśmy przy sobie. Madzia zawsze się modliła, ja zacząłem się modlić. Wtedy godzinami potrafiłem klęczeć i wielbić Boga. Wziąłem odpowiedzialność za rodzinę, próbowałem zarabiać pieniądze. Ale podjąłem też heroiczny bój o swoją pasję. I gdy pewnego razu usłyszałem na modlitwie: „Pracuj, chcę Ci błogosławić”, to wiedziałem, że mam malować. Gdy zacząłem malować z tą świadomością, wróciły do mnie te umiejętności, które miałem. I postanowiłem, że z malarstwa muszę utrzymać rodzinę. Udało się to. Urodziło się nam siedmioro dzieci, Madzia cały czas je wychowywała, nie zarabiała, bo nie miała jak. A mnie się udało przez te lata zarabiać na to, żeby utrzymać rodzinę, kupić mieszkanie i bez długów funkcjonować. Obroniłem to malarstwo, ale malowałem wszystko, co ktoś zamówił.

Co było najbardziej zaskakującego po doświadczeniu żywego Jezusa?

Gdy doświadczyłem łaski wiary, pierwsze co mnie zaskoczyło to fakt, że Chrystus do mnie przyszedł, ale to doświadczenie nie usunęło z mojego życia wolności i niezależności. Bo ja byłem artystą od początku i dla mnie wolność i niezależność były podstawą.

Udawało się to w czasach komuny?

Mimo że to była komuna, nie były łatwe czasy, ale żyłem wolnością rozumianą na swój sposób. A spotkanie Jezusa wcale nie usunęło z mojego życia tego doświadczenia niezależności i wolności, lecz je pogłębiło. Bardziej pokazało to jako horyzont, do którego człowiek ma zdążać; nie po omacku pewnych rzeczy dotykać, tylko doświadczać wartości w tym nieustannym dążeniu do wolności i chronieniu własnej niezależności. Bo człowiek musi być niezależny. To jest podstawa do tego, by sam o sobie stanowił, żeby mógł myśleć w sposób absolutnie wolny i niezależny. W tym świecie, w którym żyjemy, próbują nas różne systemy zniewalania wciągnąć w wir zwolnienia od używania własnego intelektu, umysłu, oglądania świata własnymi oczami. Nie tylko oglądania, ale umiejętności powiedzenia o tym po swojemu, nie lękania się ryzyka w swoim życiu. A to jest podstawa. I tego uczy sztuka. Bez ryzyka jej nie ma.

Jak fakt nawrócenia przyjęła Pana rodzina i znajomi?

Reklama

Gdy w 1985 r. uwierzyłem, przyjechałem z podróży i pierwsze kroki skierowałem do mieszkania mojej siostry. To było ok. godz. 3 nad ranem. Ona otworzyła mi drzwi a ja krzyknąłem: „Jezus żyje! Jezus jest Panem!”. Ona była przerażona, bo myślała, że zwariowałem. Była niewierząca i dalej teraz nie wierzy. Ale rozmawiamy o wszystkim, wspaniale współpracujemy. Nieustannie jest zaangażowana w projekty, które robimy dla ludzi, np. kolorowe podwórka. Robimy je już od 15 lat. Zresztą nie tylko ona, ale angażuje się w to wiele innych osób, razem z moimi dziećmi.

Skąd taki pomysł?

Zmieniamy przestrzeń przez kulturę, bo zrozumiałem, że kultura jest takim zastępczym obszarem łaski. W niej mamy szansę nieustannie się uczłowieczać. W kulturze poruszamy się przez własną wrażliwość. Musimy tę własną wrażliwość odnaleźć, żeby np. spotkać się z obrazem, który mamy zobaczyć. W inny sposób go nie odbierzemy. To jest siła kultury. Bóg jest oczywiście najwspanialszym Twórcą, a to, co my tutaj robimy, to zabawa w piaskownicy. Ale jak dzieci bawią się w piaskownicy, to jest to kapitalne.

Powróćmy jeszcze do wystawy. Co na niej zobaczymy?

Reklama

Na wystawie znajdują się obrazy malowane od 1983 r. Są one dobrane takim kluczem, żeby tematycznie były związane z życiem Pana Jezusa. Są tematy pasyjne, ale są też obrazy: „Narodziny”, „Matka”. Obrazy te związane są właśnie z tym moim osobistym doświadczeniem łaski wiary i próbą odnalezienia w malarstwie języka dla tego spotkania. Przez dwa lata po tym doświadczeniu, gdy próbowałem coś namalować, nic mi nie wychodziło. Obrazy były takie bardzo nachalne, momentami realistyczne. Ale gdy usłyszałem: „Pracuj! Chcę Ci błogosławić”, z tym słowem przyszło takie uwolnienie w sercu i pewność, że wszystko, co namaluję, będzie moim świadectwem. Że to nie musi być jakaś koniecznie nachalna relacja, tylko po prostu trzeba iść z nadzieją, ale też z ryzykiem, w cały ten obszar malarstwa, który zawsze był dla mnie intrygujący. Gdy zacząłem wtedy malować, zrozumiałem, że będzie to moje świadectwo.

– Jeden z obrazów zatytułowany „Zstąpienie” zwrócił moją uwagę. Czy może Pan coś o nim powiedzieć?

– Jest to obraz, który w bardzo mocny sposób mówi o sytuacji, w jakiej zaczynałem go malować, gdy w ogóle nie wiedziałem, że maluję Jezusa na środku. To była bardziej jakaś sylwetka nad otchłanią czerni. Ten obraz w zetknięciu z obrazami, np. „Ukrzyżowanie” z 2018 r., naprzeciwko którego wisi, czy „Ostatnią Wieczerzą”, jest inaczej malowany, w innej stylistyce a jednak razem tworzą bardzo wyrazistą całość. Jednorodny komunikat z nich wychodzi, że twórca nie musi dbać o tę tożsamość śladu, który zostawia poprzez podobność obrazu w prosty sposób. Tylko to podobieństwo wynika z czegoś więcej, z jakiejś siły. I to jest cecha kultury. Czasami obrazy świetnie namalowane „umierają” po latach. Patrzymy na coś, co jest tylko estetycznym doświadczeniem a nie przechodzi w fazę emocji. A czasem może być obraz, który nie jest tak sprawnie namalowany, ale ma siłę wewnętrzną i staje się coraz lepszy. Tak samo jest z rzeźbą, utworem muzycznym. Dla mnie taki weryfikator i jedyny kurator kultury to czas.

Ocena: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Benedykt XVI: uczmy się modlitwy od św. Szczepana - pierwszego męczennika

Drodzy bracia i siostry, W ostatnich katechezach widzieliśmy, jak czytanie i rozważanie Pisma Świętego w modlitwie osobistej i wspólnotowej otwierają na słuchanie Boga, który do nas mówi i rozbudzają światło, aby zrozumieć teraźniejszość. Dzisiaj chciałbym mówić o świadectwie i modlitwie pierwszego męczennika Kościoła, św. Szczepana, jednego z siedmiu wybranych do posługi miłości względem potrzebujących. W chwili jego męczeństwa, opowiedzianej w Dziejach Apostolskich, ujawnia się po raz kolejny owocny związek między Słowem Bożym a modlitwą. Szczepan został doprowadzony przed trybunał, przed Sanhedryn, gdzie oskarżono go, iż mówił, że „Jezus Nazarejczyk zburzy...[świątynię] i pozmienia zwyczaje, które nam Mojżesz przekazał” (Dz 6, 14). Jezus podczas swego życia publicznego rzeczywiście zapowiadał zniszczenie świątyni Jerozolimskiej: „Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzech dniach wzniosę ją na nowo” (J 2,19). Jednakże, jak zauważył św. Jan Ewangelista, „On zaś mówił o świątyni swego ciała. Gdy więc zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego, że to powiedział, i uwierzyli Pismu i słowu, które wyrzekł Jezus” (J, 21-22). Mowa Szczepana przed trybunałem, najdłuższa w Dziejach Apostolskich, rozwija się właśnie na bazie tego proroctwa Jezusa, który jako nowa świątynia inauguruje nowy kult i zastępuje ofiary starożytne ofiarą składaną z samego siebie na krzyżu. Szczepan pragnie ukazać, jak bardzo bezpodstawne jest skierowane przeciw niemu oskarżenie, jakoby obalał Prawo Mojżesza i wyjaśnia swoją wizję historii zbawienia, przymierza między Bogiem a człowiekiem. Odczytuje w ten sposób na nowo cały opis biblijny, itinerarium zawarte w Piśmie Świętym, aby ukazać, że prowadzi ono do „miejsca” ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus, a zwłaszcza Jego męka, śmierć i Zmartwychwstanie. W tej perspektywie Szczepan odczytuje też swoje bycie uczniem Jezusa, naśladując Go aż do męczeństwa. Rozważanie Pisma Świętego pozwala mu w ten sposób zrozumieć jego misję, jego życie, chwilę obecną. Prowadzi go w tym światło Ducha Świętego, jego osobista, głęboka relacja z Panem, tak bardzo, że członkowie Sanhedrynu zobaczyli jego twarz „podobną do oblicza anioła” (Dz 6, 15). Taki znak Bożej pomocy, przypomina promieniejące oblicze Mojżesza, gdy zstępował z góry Synaj po spotkaniu z Bogiem (por. Wj 34,29-35; 2 Kor 3,7-8). W swojej mowie Szczepan wychodzi od powołania Abrahama, pielgrzyma do ziemi wskazanej przez Boga, którą posiadał jedynie na poziomie obietnicy. Następnie przechodzi do Józefa, sprzedanego przez braci, którego jednak Bóg wspierał i uwolnił, aby dojść do Mojżesza, który staje się narzędziem Boga, aby wyzwolić swój naród, ale napotyka również wielokrotnie odrzucenie swego własnego ludu. W tych wydarzeniach, opisywanych przez Pismo Święte, w które Szczepan jest, jak się okazuje religijnie zasłuchany, zawsze ujawnia się Bóg, który niestrudzenie wychodzi człowiekowi naprzeciw, pomimo, że często napotyka uparty sprzeciw, i to zarówno w przeszłości, w chwili obecnej jak i w przyszłości. W tym wszystkim widzi on zapowiedź sprawy samego Jezusa, Syna Bożego, który stał się ciałem, który - tak jak starożytni Ojcowie - napotyka przeszkody, odrzucenie, śmierć. Szczepan odwołuje się zatem do Jozuego, Dawida i Salomona, powiązanych z budową świątyni Jerozolimskiej i kończy słowami proroka Izajasza (66, 1-2): „Niebiosa są moim tronem, a ziemia podnóżkiem nóg moich. Jakiż to dom możecie Mi wystawić i jakież miejsce dać Mi na mieszkanie? Przecież moja ręka to wszystko uczyniła” (Dz 7,49-50). W swoim rozważaniu na temat działania Boga w historii zbawienia, zwracając szczególną uwagę na odwieczną pokusę odrzucenia Boga i Jego działania, stwierdza on, że Jezus jest Sprawiedliwym zapowiadanym przez proroków; w Nim sam Bóg stał się obecny w sposób wyjątkowy i ostateczny: Jezus jest „miejscem” prawdziwego kultu. Szczepan przez pewien czas nie zaprzecza, że świątynia jest ważna, ale podkreśla, że „Najwyższy jednak nie mieszka w dziełach rąk ludzkich” (Dz 7, 48). Nową, prawdziwą świątynią, w której mieszka Bóg jest Jego Syn, który przyjął ludzkie ciało. To człowieczeństwo Chrystusa, Zmartwychwstałego gromadzi ludy i łączy je w sakramencie Jego Ciała i Krwi. Wyrażenie dotyczące świątyni „nie zbudowanej ludzkimi rękami” znajdujemy także w teologii świętego Pawła i Liście do Hebrajczyków: ciało Jezusa, które przyjął On, aby ofiarować siebie samego jako żertwę ofiarną na zadośćuczynienie za grzechy, jest nową świątynią Boga, miejscem obecności Boga żywego. W Nim Bóg jest człowiekiem, Bóg i świat kontaktują się ze sobą: Jezus bierze na siebie cały grzech ludzkości, aby go wnieść w miłość Boga i aby „spalić” go w tej miłości. Zbliżenie się do krzyża, wejście w komunię z Chrystusem oznacza wejście w to przekształcenie, wejście w kontakt z Bogiem, wejście do prawdziwej świątyni. Życie i mowa Szczepana nieoczekiwanie zostają przerwane wraz z ukamienowaniem, ale właśnie jego męczeństwo jest wypełnieniem jego życia i orędzia: staje się on jedno z Chrystusem. W ten sposób jego rozważanie odnośnie do działania Boga w historii, na temat Słowa Bożego, które w Jezusie znalazło swoje całkowite wypełnienie, staje się uczestnictwem w modlitwie Pana Jezusa na krzyżu. Rzeczywiście woła on przed śmiercią: „Panie Jezu, przyjmij ducha mego!” (Dz 7, 59), przyswajając sobie słowa Psalmu 31,6 i powtarzając ostatnią wypowiedź Jezusa na Kalwarii: „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego” (Łk 23,46); i wreszcie, tak jak Jezus zawołał donośnym głosem wobec tych, którzy go kamienowali: „Panie, nie poczytaj im tego grzechu!” (Dz 7, 60). Zauważamy, że chociaż z jednej strony modlitwa Szczepana podejmuje modlitwę Jezusa, to jest ona skierowana do kogo innego, gdyż jest ona skierowana do samego Pana, to znaczy do Jezusa, którego uwielbionego kontempluje po prawicy Ojca: „Widzę niebo otwarte i Syna Człowieczego, stojącego po prawicy Boga” (w. 56). Drodzy bracia i siostry, świadectwo św. Szczepana daje nam pewne wskazania dla naszej modlitwy i życia. Możemy się pytać: skąd ten pierwszy chrześcijański męczennik czerpał siłę do stawiania czoła swoim prześladowcom i aby dojść do daru z siebie samego? Odpowiedź jest prosta: ze swej relacji z Bogiem, ze swej komunii z Chrystusem, z rozważania Jego historii zbawienia, dostrzegania działania Boga, które swój szczyt osiągnęło w Jezusie Chrystusie. Także nasza modlitwa musi się karmić słuchaniem Słowa Bożego w komunii z Jezusem i Jego Kościołem. Drugi element to ten, że św. Szczepan widzi w dziejach relacji miłości między Bogiem a człowiekiem zapowiedź postaci i misji Jezusa. On - Syn Boży - jest świątynią „nie zbudowaną ludzkimi rękami”, w której obecność Boga stała się tak bliska, że weszła w nasze ludzkie ciało, aby nas doprowadzić do Boga, aby otworzyć nam bramy nieba. Tak więc nasza modlitwa powinna być kontemplacją Jezusa siedzącego po prawicy Boga, Jezusa jako Pana naszego, mojego codziennego życia. W Nim, pod przewodnictwem Ducha Świętego, możemy także i my zwrócić się do Boga, nawiązać realny kontakt z Bogiem, z zaufaniem i zawierzeniem dzieci, które zwracają się do Ojca, który je nieskończenie kocha. Dziękuję. tlum. st (KAI) / Watykan
CZYTAJ DALEJ

Dziś posłanie Kolędników Misyjnych - pomoc dzieciom w Demokratycznej Republice Konga

2024-12-26 07:16

[ TEMATY ]

kolędnicy misyjni

Archiwum s. Bożeny Najbar

Kolędnicy misyjni z parafii Matki Bożej Królowej Polski z Krakowa – Woli Justowskiej

Kolędnicy misyjni z parafii Matki Bożej Królowej Polski z Krakowa – Woli Justowskiej

W tym roku świąteczna inicjatywa skoncentrowana jest na pomocy najmłodszym w Demokratycznej Republice Konga (DRK). Przedsięwzięcie prowadzone jest od ponad 30 lat pod patronatem Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci. Kwesta odbywa się w wielu parafiach od 26 grudnia do 6 stycznia.

Przy współpracy duszpasterzy i z materiałami przygotowanymi przez Papieskie Dzieła Misyjne, grupy dzieci i młodzieży wyruszają do domów i parafii, by głosić Dobrą Nowinę i zbierać fundusze na potrzeby swoich rówieśników w Afryce. Ofiary materialne zebrane przy okazji kolędowania przekazywane są w całości do Rzymu, a Dykasteria ds. Ewangelizacji przydziela nam konkretne projekty do zrealizowania.
CZYTAJ DALEJ

Projektant zabawek erotycznych dla dorosłych prezentuje szopkę na wystawie watykańskiej

2024-12-26 11:08

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Nie osłabły kontrowersje wokół maskotki o nazwie „Luce”, jaką dla Watykanu na Rok Jubileuszowy zaprojektował Simone Legno, włoski twórca marki Tokidoki. Nie tak dawno okazało się, że firma współpracowała także z brytyjskim producentem zabawek erotycznych Lovehoney. Podobnie jak nowa maskotka, wraz z towarzyszącymi jej dodatkowymi maskotkami o imionach Fe, Xin i Sky, erotyczne zabawki są inspirowane japońską estetyką kiczu – podaje portal „Life Site News”. Firma Tokidoki promowała też miesiąc gejowskiej „Dumy” materiałami podobnymi w stylu do watykańskich maskotek. Teraz Simone Legno zaprezentował swoją szopkę w ramach wystawy „100 szopek w Watykanie”.

Lovehoney zainicjowała we współpracy z Tokidoki nową serię swoich erotycznych produktów w październiku 2016 r. Pooneh Mohajer, współzałożycielka Tokidoki, stwierdziła wówczas, że nowy projekt ma na celu promowanie „znaczenia zdrowia seksualnego i ogólnego dobrego samopoczucia”. Docelowy klient to dla obu firm osoby w wieku od 18-30 ze względu na popularność w tej grupie kultury japońskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję