Orszaki Trzech Króli w Archidiecezji Wrocławskiej [Gdzie?]
Od kilku lat w Uroczystość Objawienia Pańskiego ustawowo przewidziany jest dzień wolny od pracy. Od tego czasu bardzo zmienił się styl przeżywania tej uroczystości, a popularne stały się Orszaki Trzech Króli, które odbywają się w dużych miastach, miasteczkach oraz wsiach. Integrują one lokalną społeczność i pozwalają uroczyście przeżywać ten czas.
2025-01-04 13:30
ks. Łukasz
Tomasz Lewandowski
We Wrocławiu w rolę Trzech Króli wcielają się co roku strażnicy miejscy
Na terenie archidiecezji wrocławskiej przygotowanych jest wiele Orszaków. Poniżej prezentujemy listę miejsc. Nie jest ona kompletna, dlatego zachęcamy do dzielenia się z nami informacjami, a w dniu orszaku zapraszamy do przesyłania nam zdjęć na adres: wroclaw@niedziela.pl
Brzeg: Parafia pw. Podwyższenia Krzyża: Rozp0częcie:11.00 -Msza święta; Po niej wymarsz w Orszaku na Rynek przy kościele św. Mikołaja
Brzeg Dolny: Rozpoczęcie: Msza św. w kościele pw. Chrystusa Króla o godz. 12.00 Po niej wyruszy orszak, który zakończy się przy kościele NMP Królowej Polski
Brzezia Łąka: Rozpoczęcie o godz. 12.00 w kościele parafialnym, następnie Msza św. i radosny przemarsz ulicami Brzeziej Łąki przy śpiewie kolęd.
Góra: Msza św. o godz. 12:00 [w kościele pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej], po niej Orszak ulicami miasta.
Jelcz-Laskowice: Orszak wyruszy spod kościoła pw. Stanisława Biskupa i Męczennika, tuż po Mszy świętej, która rozpocznie się o godz. 12.00. Orszak przejdzie do kościoła pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego, gdzie przy żłóbku Trzej Królowie pokłonią się Świętej Rodzinie i złożą dary.
Lubsza: Orszak wyruszy po Mszy św., sprawowanej o godz. 14.00 w kościele pw. Nawiedzenia NMP w Lubszy. Zakończenie przewidziane orszak w Domu Ludowym w Lubszy, gdzie odbędzie się koncert kolęd oraz jasełka
Reklama
Lutynia: Msza św. w kościele pw. św Józefa o godz. 12:00. Po Mszy wyruszy Orszak w kierunku parku przy szkole.
Malczyce: Msza św. w kościele o godz. 10:00. Po nim wyruszy Orszak.
Mrozów: Orszak wyruszy po Mszy św. o godz. 12:00
Nadolice Wielkie i Małe [Parafia Chrząstawa Wielka] : Msza święta w Nadolicach Wielkich o godz. 10:00, po niej wyruszy Orszak Trzech Króli do Żywej Szopki w Nadolicach Małych
Namysłów: Orszak wyruszy po Mszy św. [12:00] w kościele pw. św. Franciszka z Asyżu i św. Piotra z Alkantary. Na zakończenie Orszaku [Rynek] - wspólne kolędowanie.
Oborniki Śląskie: W kościele pw. NSPJezusa po Mszy świętej o godz. 12:30 odbędą się jasełka, a po nich Orszak ulicami miasta - ok. 14:00
Oleśnica: Bazylika pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty - 12:30 - Msza Święta, a po niej ok. 13:30 wyruszy orszak z Rynku do placu Zwycięstwa.
Oława: Rozpoczęcie Mszą św. o godz. 13:00 w Sanktuarium NMP Matki Pocieszenia. Ok. godz. 14:00 orszak wyruszy z placu M.M Kolbego i przejdzie do kościoła pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego. Na zakończenie odbędzie się koncert Polskiego Teatru Historii.
Siechnice: Rozpoczęcie Mszą św. o godz. 12:30. Po Mszy św. wyruszy Orszak i zakończy się wspólnym kolędowanie w kościele
Skarbimierz: Rozpoczęcie o godz. 15:00 przy kościele św. Stanisława Biskupa i Męczennika
Smolec: Rozpoczęcie Mszą św. o godz. 11.30 w kościele parafialnym. Po niej wyruszy Orszak.
Reklama
Strzelin: Orszak wyruszy po Mszy świętej, która rozpocznie się o godz. 10:30
Środa Śląska: Rozpoczęcie Mszą św. o godz. 12.00 w kościele pw. św. Andrzeja Apostoła. Ok.13.00 start orszaku i przemarsz ulicami miasta do Rynku, gdzie oddany zostanie pokłon Dzieciątku
Wińsko: Rozpoczęcie Mszą świętą o godz. 12:00. Po niej Orszak wyruszy w kierunku Domu Kultury
Wołów: Kościół pw. św. Wawrzyńca - 11:30 - Msza święta - Po Mszy świętej wyruszy Orszak ulicami Wołowa.
Wrocław - Orszak Główny: Rozpoczęcie: Msza św. o godz. 11:30 w katedrze wrocławskiej. O 12:30 Orszak przejdzie na wrocławski Rynek.
Wrocław - Leśnica- Złotniki - Stabłowice: [Międzyparafialny Charytatywny Orszak Trzech Króli]. Rozpoczęcie Mszą św. o godz. 11:00 w kościołach na Leśnicy, Złotnikach i Stabłowicach, następnie przemarsz Orszaku do parafii na Leśnicy, a na zakończenie wspólne kolędowanie.
Wrocław Nowy Dwór: - kościół Opatrzności Bożej: Po Mszy św. o godz. 11:30 odbędzie się Orszak wokół kościoła.
Wrocław - Parafia św. Stanisława Kostki przy ul. Hubskiej. - Rozpoczęcie Mszą świętą o godz. 12:30; następnie orszak wyruszy ulicami parafii
Wrocław-Muchobór Mały: kościół NMP Nieustającej Pomocy - Orszak Trzech Króli dla dzieci, godz. 11.
Wrocław-Muchobór Wielki: kościół św. Michała Archanioła - Orszak wyruszy po Mszy św. o godz. 10.45 i przejdzie wokół kościoła.
Reklama
Wrocław-Pawłowice: kościół NSPJ - Po Mszy św. o godz. 12.30 lokalny Orszak Trzech Króli i kolęda w klasztorze sióstr benedyktynek sakramentek.
Żerniki Wrocławskie: Orszak rozpocznie się po Mszy świętej sprawowanej o godz. 11:00
Żórawina: Rozpoczęcie Mszą św. w kościele pw. św. Józefa o godz. 11:00. Po Mszy św. przejście Orszaku, który zakończy się na placu strażackim przy kościele Trójcy Świętej. Organizują parafie w Żórawinie i Jaksonowie. Na zakończenie orszaku rozstrzygnięcie konkursu dla dzieci na najładniejszy strój orszakowy
Ocena:+60Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Nasza nadzieja to zakotwiczenie w Bogu
2025-01-05 15:52
Marzena Cyfert
Marzena Cyfert
Pamiątkowe zdjęcie kapelanów szpitalnych i przedstawicieli Służby Zdrowia z bp. Maciejem Małygą
W parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu odbyło się spotkanie opłatkowe Służby Zdrowia. Eucharystii w intencji medyków przewodniczył bp Maciej Małyga.
W homilii ksiądz biskup zachęcał do nadziei i zakotwiczenia swego życia w Panu Bogu. Podkreślał, że nadzieja jest, tylko trzeba ją zauważyć. Nawiązał do słów z Listu św. Pawła Apostoła do Efezjan: „Niech Bóg da wam światłe oczy serca, byście wiedzieli, czym jest nadzieja, do której On wzywa, czym bogactwo chwały Jego dziedzictwa wśród świętych” (Ef 1, 18).
Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego,
jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest
6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już
sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie
słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano
na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą
tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie
ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde
objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19,
18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie
spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie
natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii
ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym
z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością
Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono
dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości
Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie
dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego
objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się
podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców
oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej.
Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie
w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego
Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest
określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią
Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni
i Nieszporach wspomina się również tria miracula.
Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św.
Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach)
ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając
za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd
Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i
mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z
liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne.
Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając
je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując
kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego
Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu
Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów.
W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje.
Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem
wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia
wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach
z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy
wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga,
natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę
bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego.
Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej,
ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej
po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą
gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych
inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako
inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar (
wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu,
tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni
łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem
benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie".
Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi
Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył
drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi
wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania
stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem
zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy
wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało
próg naszego domu.
Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził
istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz
do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem
uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje
Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem
tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami
jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy,
którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty
wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na
światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie
dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia
i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem.
Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa
uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu:
altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół
staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie
ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary.
Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga.
Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara
jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć
łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
„Prawica mówi, że zdejmuję krzyże, a żaden krzyż nie został zdjęty"— powiedział Trzaskowski 31 października ub. w wywiadzie udzielonym TVP Info. "Myśmy nie ściągnęli żadnego krzyża. To, co słyszycie państwo bardzo często w przestrzeni publicznej, nie jest prawdą"— powtarzał jak mantrę w trakcie rozmowy. Prawda jest jednak inna. Wystarczy przypomnieć fakty.
29 listopada ur. w Krakowie na konferencji prasowej Prezydent Warszawy znowu oświadczył: "Nie został zdjęty żaden krzyż. Decyzja była tylko i wyłącznie podjęta na przyszłość". Przypomnijmy: chodzi o zarządzenie prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego z początku maja 2024 roku w sprawie wprowadzenia „Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy" i dodane do niego wytyczne. Wywołało to olbrzymie kontrowersje. Urzędnicy w Warszawie byli zobowiązywani do usuwania ze symboli religijnych z instytucji samorządowych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.