Reklama

Niedziela Świdnicka

Bardo w hołdzie św. Janowi Pawłowi II

Niedziela świdnicka 23/2014, str. 8

[ TEMATY ]

koncert

P. Ziemacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 25 maja o godz. 19 w bazylice Nawiedzenia NMP w Bardzie odbył się kolejny koncert Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego – tym razem w programie znalazły się „Litanie ostrobramskie”, Stanisława Moniuszki. Wystąpili Anna Jeruć-Kopeć (sopran) z Londynu, Magdalena Kulig (alt) z Wrocławia, Alex Tsilogiannis (tenor) Grek z Londynu, Makarij Pihura (bas), Ukrainiec ze Lwowa oraz Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk – blisko 90 wykonawców.

Bardzki koncert był dziękczynieniem za kanonizację wielkiego naszego rodaka św. Jana Pawła II. Karol Wojtyła co najmniej dwukrotnie nawiedził sanktuarium w Bardzie. Pierwszy raz 4 września 1957 r. celebrował w bardzkiej bazylice Mszę św. Drugi raz był w Bardzie incognito, w roku wyboru na Stolicę Piotrową.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Litanie ostrobramskie” Stanisława Moniuszki w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk były swoistą premierą – to zupełnie nowe utwory w repertuarze tej grupy. Wyboru litanii dokonała dyrektor Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego Magdalena Kulig. Jej zamiarem było przypomnienie publiczności również zapomnianych utworów kompozytora znanego z oper „Halka” czy „Straszny dwór”. Cztery litanie (1843-55) zostały skomponowane na cześć Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej (Wilno) i mają tekst łaciński. Nawiązują w stylu do ludowych kantyczek – dzięki swej prostocie i lekkości poruszają serce słuchacza i unoszą jego ducha. O ich mistrzowskim wykonaniu świadczy fakt, iż podziwiał je sam G. Rossini, któremu Moniuszko dedykował swe dzieła podczas pobytu w Paryżu (1862 r.)

Reklama

Druga część koncertu należała w całości do zespołu Śląsk. Grupa zaprezentowała w niej utwory sakralne, m.in. „Bogurodzicę” oraz najbardziej znane pieśni ludowe – „Poszła Karolinka do Gogolina” czy „Szła dzieweczka”.

Niedzielny koncert został zorganizowany przez gminę, klasztor Redemptorystów i parafię w Bardzie przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu. Honorowym patronatem objął go biskup świdnicki Ignacy Dec. Koncert okazał się wielkim sukcesem Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego oraz wydarzeniem godnym wielkiego Polaka, którym jest św. Jan Paweł II. Publiczność zapełniła bazylikę po brzegi już na godzinę przed występem. Po koncercie nastąpiły długie owacje na stojąco.

2014-06-05 10:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

By iść po jego śladach

Niedziela małopolska 3/2020, str. III

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

koncert

kolędowanie

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Sudor

Olimpia Górska, Agata Szuta i Bartłomiej Koszarek słuchają wspomnień kard. Stanisława Dziwisza

Olimpia Górska, Agata Szuta i Bartłomiej Koszarek słuchają wspomnień kard. Stanisława Dziwisza

– Różne rzeczy mogą nas dzielić, ale kolędy tak cudownie łączą i wszyscy je kochają – powiedziała Olimpia Górska, rozpoczynając w Operze Krakowskiej koncert „Śpiewajmy i Grajmy Mu! XI Kolędowanie z Janem Pawłem II”.

W ramach cyklicznego wydarzenia, zorganizowanego przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II i Marszałka Województwa Małopolskiego, rozpoczęto obchody 100. rocznicy urodzin Karola Wojtyły. W koncercie, prowadzonym przez red. Olimpię Górską i Bartłomieja Koszarka (z Bukowiny Tatrzańskiej), uczestniczyli przedstawiciele m.in. władz państwowych i samorządowych, małopolskich i krakowskich instytucji kościelnych i świeckich.

CZYTAJ DALEJ

Bóg pragnie naszego zbawienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 12, 44-50.

Środa, 24 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję