Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Sierpniowe muzykowanie w katedrze

Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne

Niedziela szczecińsko-kamieńska 38/2014, str. 7

[ TEMATY ]

muzyka

Błażej Bubnowicz

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sierpień był ostatnim miesiącem trwania 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W tym miesiącu pięciokrotnie – w każdy piątkowy wieczór – katedra wypełniała się słuchaczami przybyłymi, by przeżyć ucztę duchową, jaką jest obcowanie z piękną muzyką „na żywo”. Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne.

1 sierpnia organista Karol Mossakowski biorący po raz pierwszy udział w kamieńskim festiwalu zaprezentował Toccatę, adagio i fugę C-dur i Sonatę triową G-dur Johanna Sebastiana Bacha oraz Fantazję f-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, a duet fletowy Agaty i Łukasza Długoszów wykonał szereg drobnych utworów będących opracowaniami znanych pozycji repertuarowych Bacha, Mozarta, Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina. W następnym koncercie wystąpił organista polskiego pochodzenia André Siekierski z Francji, grając również dzieła Bacha, w tym szczególnie ulubione przez melomanów Preludium chorałowe „Wachet auf” i Passacaglię c-moll zaś Krakowski Kwintet Instrumentów Dętych wykonał Kwintet Johanna Christiana Bacha, najmłodszego syna J. S. oraz Pavanę Gabriela Fauré i bardzo interesujący Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert 15 sierpnia miał szczególny charakter – poświęcony był pamięci zmarłej w ubiegłym roku organistki Magdaleny Czajki, wielokrotnie uczestniczącej w kamieńskich festiwalach. Charakter ów podkreślały płonące świeczki ustawione na brzegach ławek. Na organach grał (także po raz pierwszy w Kamieniu) młody solista Adam Tański, który odbywał swoje studia w klasie organów M. Czajki. Po wykonaniu dzieł Bacha i Mozarta zagrał on własną kompozycję – rodzaj skupionej kołysanki „Asumpta est Maria in coelum” (wzięta jest Maria do nieba) dedykowaną profesor Magdalenie Czajce. Solistą tego koncertu był też dawny szczecinianin, działający obecnie w Szwajcarii, znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł. Swój występ rozpoczął on błyskotliwym wykonaniem wirtuozowskiej Sonaty G-dur Eugène Ysaÿe’a „L’Aurore”, następnie po koncercie polskim B-dur Georga Philippa Telemanna zagranym przez Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” zaprezentował wraz z tymże zespołem Koncert skrzypcowy E-dur J. S. Bacha, urzekając słuchaczy nieprzeciętnym kunsztem technicznym i swoiście uduchowioną, pełną wyrazu interpretacją dzieła.

Reklama

Koncert, który się odbył w następny piątek, był z kolei dedykowany żeglarzom z okazji Mistrzostw Europy w kl. Słonka Kamień Pomorski 2014. Wystąpił ostatni zagraniczny organista w tegorocznym festiwalu Jaroslav Tuma z Czech, który po przekonującej interpretacji dzieł Bacha i Mozarta zagrał własną 7-minutową Improwizację na zadany temat, a była nim antyfona „Salve Regina”. Drugą część koncertu wypełniła prezentacja fragmentów słynnego oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla. W wykonaniu ich wzięła udział znów szczecińska „Camerata Nova” – tym razem był to Zespół Wokalistów – oraz Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej. Wybrane fragmenty solowe śpiewało sześcioro wokalistów wyłonionych spośród uczestników Warsztatów Techniki i Interpretacji Wokalnej prowadzonych przez prof. Piotra Kusiewicza i dr Joannę Tylkowską-Drożdż. Całością precyzyjnie dyrygował Eugeniusz Kus.

Finałowy koncert został poprzedzony miłym akcentem. Były wieloletni organista katedry Władysław Lupa w uznaniu zasług dla tejże katedry i dla kamieńskiego festiwalu otrzymał Wielki Order św. Ottona z Bambergu. Przyjął on to odznaczenie z rąk metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, który zaszczycił finał festiwalu swoją obecnością i pięknym słowem.

Reklama

Koncert przebiegał pod znakiem litewskości. Przy organach zasiadł litewskiego pochodzenia solista Roman Szlaużys. Grał on Preludium i fugę D-dur Bacha (przed tygodniem wykonał to samo dzieło Jaroslav Tuma) oraz dwa utwory kompozytorów francuskich – Louisa Nicolasa Clerambaulta i Jeana Alaina. Po zakończeniu części organowej koncertu pojawili się w transepcie goście z Litwy – Męsko-Chłopięcy Chór „Ażuoliukas” oraz dyrygent i kompozytor Vytautas Miškinis. W programie ich występu dominowały łacińskie pieśni sakralne kompozytorów litewskich i innych, w tym utwory v. Miškinisa „O salutaris”, „Beata es Maria” i „Ave maris stella”.

Tak to śpiewająco zakończył się jubileuszowy 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. Obejmował on jedenaście koncertów interesująco zapowiadanych przez prelegentów Mirosława Kosińskiego i Andrzeja Wątorskiego. Była to impreza ze wszech miar udana pod względem artystycznym, organizacyjnym i frekwencyjnym. Burmistrz Kamienia Pomorskiego Bronisław Grzegorz Karpiński, ogłaszając jej zakończenie, dziękował artystom, organizatorom, sponsorom oraz słuchaczom, zapraszając tychże na następny festiwal w 2015 r.

2014-09-17 15:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka to nie tylko dźwięki

Z Pawłem Bębenkiem rozmawia Anna Przewoźnik

„Muzyka to relacje międzyludzkie, nie tylko dźwięki” – to hasło cyklu Warsztatów Muzyki Liturgicznej, które odbywają się w całej Polsce od wielu lat. Warsztaty są okazją do nabierania umiejętności wokalnych i doświadczenia śpiewu w dużym zespole chóralnym z akompaniamentem orkiestry, ale to także czas dzielenia się wiarą i budowania jedności między ludźmi. W warsztatach uczestniczą ci, którzy lubią śpiewać, osoby zarówno śpiewające w zespołach, scholach, chórach, jak i te, które do tej pory nie miały doświadczenia śpiewu wielogłosowego. Na koniec spotkania z tych różnorodnych doświadczeń powstaje wyjątkowy zespół, radośnie oddający chwałę Bogu wspólnym, wielogłosowym śpiewem i grą na instrumentach. W warsztatach biorą udział także instrumentaliści, którzy grają na skrzypcach, altówce, wiolonczeli, kontrabasie, flecie poprzecznym, oboju, klarnecie, trąbce lub waltorni.

CZYTAJ DALEJ

DR Konga: zamordowano 14 chrześcijan - odmówili przejścia na islam

2024-05-28 10:38

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

islam

Kongo

Jasmin Merdan/Fotolia.com

Region Północnego Kiwu w Demokratycznej Republice Konga kolejny raz spłynął krwią chrześcijan. Rebelianci związani z tzw. Państwem Islamskim uprowadzili 15 wyznawców Chrystusa i postawili im ultimatum - przejście na islam albo śmierć. 14 osób, w tym kilku zaledwie nastolatków, odmówiło wyrzeczenia się Chrystusa. W brutalny sposób zostali zamordowani maczetami i strzałami z kałasznikowa.

Przejście na islam albo śmierć dla chrześcijan

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek

2024-05-30 15:42

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

- Wiemy, że wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek, tam człowiek nie ma przyszłości - mówił abp Marek Jędraszewski podczas centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie.

Dzisiejszą uroczystość Bożego Ciała abp Marek Jędraszewski nazwał „swoistym apogeum" Kongresu Eucharystycznego Archidiecezji Krakowskiej, ponieważ z wszystkich kościołów archidiecezji wyjdą na zewnątrz procesje eucharystyczne, w czasie których ludzie publicznie wyznają wiarę w prawdziwą, realną obecność Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi. Zaznaczył, że centralna procesja w Krakowie kroczy szlakiem „testamentu eucharystycznego" Chrystusa. Wskazał na słowa-klucze kolejnych stacji: moc, ofiara, być, przyjaźń i w tym kontekście zwrócił uwagę na szczególną więź między Chrystusem a ludźmi. Podkreślił, że warunkami bycia przyjacielem Jezusa jest znajomość Jego nauki, zgodne z nią postępowanie, czyli bezinteresowna miłość.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję