W diecezji kieleckiej, podobnie jak w całym Kościele, od pierwszej niedzieli Adwentu 2015 r. do 2 lutego 2016 r. trwa Rok Życia Konsekrowanego. Uroczysta inauguracja w bazylice kieleckiej, pod przewodnictwem bp. Jana Piotrowskiego, miała miejsce 13 grudnia 2014 r. W tym dniu na modlitwach i konferencji spotkali się także przedstawiciele zakonów, zgromadzeń i indywidualnych form życia konsekrowanego. Bp Jan Piotrowski wyznaczył dekretem kościoły, gdzie można uzyskać odpust zupełny, ruszyła także sztafeta modlitwy.
Odpust zupełny z racji Roku Życia Konsekrowanego można uzyskać pod zwykłymi warunkami (tzn. odbycia sakramentalnej spowiedzi, przyjęcia Komunii św. i modlitwy w intencjach Ojca Świętego) w diecezjalnych dniach poświęconych życiu konsekrowanemu i w uroczystościach organizowanych z racji Roku Życia Konsekrowanego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Odpust można otrzymać w bazylice katedralnej w Kielcach oraz w następujących kościołach: bazylice Grobu Bożego w Miechowie, bazylice św. Marcina w Pacanowie, bazylice Narodzenia NMP w Wiślicy, w kościołach: Niepokalanego Poczęcia NMP w Busku-Zdroju, Podwyższenia Krzyża Świętego w Kazimierzy Wielkiej, Narodzenia NMP w Piekoszowie, Wniebowzięcia NMP w Proszowicach, Wniebowzięcia NMP we Włoszczowie. Odpust zupełny można uzyskać również we wszystkich kościołach klasztornych albo kaplicach klasztorów klauzurowych poprzez publiczne odmówienie Liturgii Godzin lub pobożne rozważanie zakończone Modlitwą Pańską, Wyznaniem Wiary w jakiejkolwiek prawnej formule oraz modlitwą do Najświętszej Maryi Panny.
Diecezjalną sztafetę modlitwy w Roku Życia Konsekrowanego zainaugurowała w trzecią niedzielę Adwentu wspólnota sióstr albertynek w Domu Księży Emerytów w Kielcach. W sztafetę włączą się zakony klauzurowe, świeckie osoby konsekrowane, parafie, zakonnicy, a zakończą ją żeńskie zgromadzenia zakonne. Elementem sztafety modlitwy jest przede wszystkim adoracja Najświętszego Sakramentu.
Inauguracja Roku Życia Konsekrowanego odbyła się podczas Mszy św. w bazylice katedralnej, którą wraz z bp. Janem Piotrowskim koncelebrowali m.in. biskup senior Kazimierz Ryczan, kanclerz kurii ks. Andrzej Kaszycki, rektor WSD ks. Paweł Tambor. – W diecezji kieleckiej istnieją wszystkie formy życia konsekrowanego i dobrze się one rozwijają. Podczas pasterzowania bp. Kazimierza Ryczana zrodziło się wiele form indywidualnych życia konsekrowanego – przypomniał przed Mszą św. ks. prał. Tomasz Rusiecki, referent Wydziału ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego.
Reklama
– To wasza obecność w świecie czyni Kościół wiarygodnym oraz inspiruje powołanych do wejścia na drogę życia konsekrowanego – mówił do osób konsekrowanych bp Jan Piotrowski. W homilii przypomniał genezę Roku Życia Konsekrowanego, obchodzonego zgodnie z decyzją papieża Franciszka od pierwszej niedzieli Adwentu, przypomniał bogactwo form życia konsekrowanego i zawierzył je opiece Maryi. – Zawierzam Rok Życia Konsekrowanego, każdą i każdego z Was Maryi Dziewicy, słuchającej i kontemplującej, pierwszej uczennicy swego Syna – mówił biskup kielecki.
Podkreślał, że Ojciec Święty w Liście do osób konsekrowanych prosi, aby Rok Życia Konsekrowanego przeżywać jako łaskę i kreśli perspektywę pracy duchowej, którą wyznaczają słowa: „Ewangelia, proroctwo, nadzieja” oraz aby w tym szczególnym czasie wzbudzić w sobie refleksję, czego od nas żąda Bóg? Ksiądz Biskup zachęcał także do rozważania przykładów świętych i błogosławionych, a szczególnie św. Teresy z Avila. Stwierdził również, że „poświęcenie życia Bogu i złożenie ślubów są najgłębszym wyrazem oddania się Bogu”.
Z kolei spotkanie ponad 250 delegatów z zakonów, zgromadzeń i indywidulanych form życia konsekrowanego trwało w Kielcach od rana. Rozpoczęła je Jutrznia w Wyższym Seminarium Duchownym, odbyła się tam także adoracja Najświętszego Sakramentu i spotkanie z bp. Janem Piotrowskim.
Konferencję w kaplicy seminaryjnej wygłosił kapucyn o. Adam Włodarczyk. Mówił m.in. o wzbudzanie dobrych relacji i miłości pomiędzy członkami wspólnot zakonnych, ale i między ludźmi („gdy nie ma relacji, zabraknie wątków rozpalenia miłością naszych dzieł” – zauważył) oraz o formach wkraczania Jezusa w ludzkie życie. Podkreślał m.in. znaczenie ikon w kontemplacji tajemnicy Jezusa, odwoływał się do wielu tekstów ewangelicznych.