Reklama

Trudne braterstwo: historia relacji chrześcijańsko-żydowskich (Cz. 2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Istnienie chrześcijaństwa w obrębie judaizmu skończyło się wraz z klęską pierwszego powstania żydowskiego (66-70 po Chr.). Podczas tego powstania żydowscy wyznawcy Chrystusa starali się uciekać z Palestyny. Wielu członków gminy jerozolimskiej uciekło do położonej za Jordanem Pelli, a stamtąd wyruszyli do Syrii, Azji Mniejszej i do Europy.
Po zdobyciu Jerozolimy przez Rzymian i po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej przestały w judaizmie funkcjonować dwie bardzo ważne instytucje: kult ofiarniczy i kapłaństwo. Wobec zagrożenia samego bytu żydowskiego narodu jego liderzy za przyzwoleniem Rzymu przeprowadzili reorganizację judaizmu. Ta reorganizacja polegała między innymi na rezygnacji z wielu nurtów religii żydowskiej na rzecz jednego z nich. Judaizm zrezygnował z nurtu saducejskiego oraz ze swojej postaci hellenistycznej. Rabini orzekli również, że Żydom nie wolno posługiwać się Septuagintą, a "dzień, w którym ona powstała, jest tak samo fatalny jak dzień, w którym Izraelici stworzyli złotego cielca na pustyni". W ten sposób również chrześcijanie znaleźli się poza judaizmem, a między Synagogą i Kościołem rozpoczął się konflikt trwający do drugiej połowy XX w. Wyznawcy obu religii w ciągu następnych stuleci dążyli do tego, by się od siebie jak najbardziej oddalić. W judaizmie ok. 90 r. wprowadzono do Modlitwy Osiemnastu Błogosławieństw "błogosławieństwo heretyków" (birkat hamminim), które wtedy, po przegranym powstaniu, w obliczu prześladowań ze strony władz rzymskich, odnoszono m. in. do tych Żydów, którzy mimo swej wiary w Jezusa nie opuścili Synagogi. Dla Kościoła był to okres, w którym liczba chrześcijan wywodzących się z narodów pogańskich zaczęła przewyższać liczbę judeochrześcijan. Wyznawcy Chrystusa poszukiwali własnego sposobu wyrażania swej wiary, poszukiwali języka filozoficznego, przy pomocy którego mogliby opisywać, uzasadniać i obronić swoją wiarę zarówno wobec świata rzymskiego, jak i wobec Żydów. Natomiast wyznawcy judaizmu skoncentrowali się na konsolidacji społeczności żydowskiej wobec kolejnych przegranych powstań, w Izraelu (66-70) oraz na Cyprze i Cyrenajce (115). Kulminację tych niepowodzeń stanowiła klęska Żydów w powstaniu Bar Kochby (132-135). Przywódca tego powstania Szymon Bar Kochba (Syn Gwiazdy) został przez niektóre kręgi, w tym przez rabbiego Akibę, uznany za mesjasza. Po ścięciu go przez Rzymian i upadku powstania Żydzi musieli opuścić Judeę. Jerozolima została przemianowana na Aelia Capitolina i zasiedlona przez rzymskich weteranów wojennych. Rabinom zabroniono nauczania Tory, a przyjście mesjasza i powrót do Ziemi Izraela zostały przez rabinów odsunięte na "koniec czasów".
Obie religie przeżywały okres transformacji. Dokonywała się tzw. rabiniczna przebudowa judaizmu. Rolę autorytatywnych przekazicieli tradycji żydowskiej przejęli rabini. Miejsce ofiar zajęło studium Tory, Pism i Proroków oraz wypełnianie religijnych nakazów regulujących życie codzienne (micwot). Natomiast chrześcijaństwo zaczęło formułować swoją doktrynę. Wobec zagrożenia zewnętrznego - ze strony państwa Rzymskiego i wewnętrznego - ze strony herezji, obie religie zwierały swoje szeregi. W judaizmie od końca II w. do początku VI w. dokonuje się proces zapisu Tradycji, która przybiera kształt Miszny, Tosefty i Talmudów Jerozolimskiego i Babilońskiego. Są to księgi normatywne judaizmu do dziś kształtujące żydowską ortopraksję. W tym samym okresie w Kościele mają miejsce sobory nadające kształt obowiązującej do dziś chrześcijańskiej ortodoksji, są formułowane dogmaty wiary.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Franciszek: niech Bóg błogosławi Węgrów!

2024-04-25 11:10

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

„Niech Bóg błogosławi Węgrów” - powiedział papież przyjmując dziś na audiencji pielgrzymów z tego kraju, przybyłych, aby podziękować mu za ubiegłoroczną wizytę apostolską w swej ojczyźnie. Obok prymasa Węgier, kardynała Pétera Erdő i przewodniczącego episkopatu Węgier, biskupa Andrása Veresa gronie pielgrzymów obecny był także nowy prezydent kraju Tamás Sulyok.

Ojciec Święty mówiąc o swej ubiegłorocznej pielgrzymce zaznaczył, że przybył jako pielgrzym, aby modlić się wspólnie z węgierskimi katolikami, także za Europę, w intencji „pragnienia budowania pokoju, aby dać młodym pokoleniom przyszłość nadziei, a nie wojny; przyszłość pełną kołysek, a nie grobów; świat braci, a nie murów. Modliłem się za wasz drogi naród, który przez tysiąclecie zamieszkiwał tę ziemię i użyźniał ją Ewangelią Chrystusa. Obyście w modlitwie zawsze znajdowali siłę i determinację do naśladowania, także w obecnym kontekście historycznym, przykładu świętych i błogosławionych, którzy wywodzą się z waszego narodu” - zachęcił papież. Przypomniał, że realizacja daru pokoju „zaczyna się w sercu każdego z nas ... Pokój przychodzi, gdy postanawiam przebaczyć, nawet jeśli jest to trudne, a to napełnia moje serce radością” - stwierdził Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

„Z bł. Prymasem Czuwamy w Domu Matki”

„Cokolwiek bym powiedział o moim życiu, jakkolwiek bym zestawił moje pomyłki, to na jednym odcinku się nie pomyliłem: na drodze duchowej na Jasną Górę” - mówił bł. kard. Stefan Wyszyński.

Modlitwa o jego kanonizację, nowe powołania kapłańskie i zakonne, a także za Ojczyznę zanoszona jest podczas comiesięcznych czuwań „Z bł. Prymasem w Domu Matki”. W sobotę, 27 kwietnia, wieczorną modlitwę poprowadzą członkowie wspólnoty Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej. Rozpocznie ją Apel Jasnogórski o godz. 21.00.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję