Reklama

Historia Matki w parku fatimskim

W zakopiańskim sanktuarium na Krzeptówkach uczczono 100. rocznicę objawień Matki Bożej w Fatimie i 20. rocznicę wizyty Jana Pawła II w mieście pod Giewontem. Zwieńczeniem tego wyjątkowego spotkania była prapremiera kantaty Jakuba Milewskiego zatytułowanej „Totus Tuus – CałyM Twój”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczystości te były częścią trwających ponad tydzień obchodów, w trakcie których miało miejsce wiele wydarzeń religijnych i kulturalnych na terenie całego miasta. Rozpoczęły się one 2 czerwca br., natomiast spotkanie na Krzeptówkach – w sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej – odbyło się cztery dni później, 6 czerwca. Tego dnia Mszę św. z udziałem arcybiskupów, biskupów oraz prezydenta Andrzeja Dudy sprawował abp Stanisław Gądecki – przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Swoje słowo do wiernych skierował też bp Virgílio do Nascimento Antunes – biskup diecezji Coimbra w Portugalii.

Wcześniej odbył się program słowno-muzyczny „Spotkania z Piękną Panią 100 lat temu”, a finałowym wydarzeniem tego dnia był koncert zorganizowany w sąsiadującym z sanktuarium Parku Fatimskim. Na tamtejszej scenie odbyła się premiera kantaty „Totus Tuus – CałyM Twój” autorstwa jednego z najmłodszych polskich kompozytorów i dyrygentów – absolwenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Jakuba Milewskiego. Wcześniej stworzył on m.in. „Kantatę Przemienienia” – o cudzie w Sokółce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– W każdym dziele próbuję o pewnych tematach mówić w nieoczywisty sposób. Najnowsze dzieło opowiada historię matki. Pokazaliśmy te najszczęśliwsze momenty w jej życiu, ale nie tylko, często nawiązując przy tym do życia Maryi. Staraliśmy się jednak nie mówić o Niej bezpośrednio, aby każdy mógł odnaleźć w kantacie swoją ziemską matkę – opowiada Milewski i dodaje: – Specyficzny tytuł utworu ma trzy symboliczne znaczenia. Z jednej strony, mówiąc „Totus Tuus”, mamy na myśli oczywiście zawołanie papieskie, z drugiej – stwierdzenie „CałyM Twój” nadaje temu tytułowi słowiańskości, a z trzeciej – wielka litera „M” jest wyciągniętym z herbu papieskiego symbolem Maryi.

Reklama

Libretto do kantaty przygotował Jerzy Binkowski – reżyser, psycholog, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Wykonawcami dzieła byli natomiast soliści: Olga Szomańska, Edyta Krzemień, Michał Gasz i Janusz Kruciński, a towarzyszyły im Orkiestra Symfoniczna „Passionart” oraz Chór „Psalmodia” Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Jakub Milewski wyznał: – Z Jerzym Binkowskim znamy się od kilku lat. Różnica wieku między nami jest duża, Jerzy mógłby być moim dziadkiem, ale dzięki temu nasze dzieła są idealnym połączeniem tradycji z nowoczesnością. Cieszę się też, że do projektu udało mi się zaprosić wybitnych wykonawców. Stanąć przed takim zespołem – to był prawdziwy zaszczyt.

Koncert zorganizowany po podniosłych kościelnych uroczystościach zgromadził w Parku Fatimskim liczną publikę – księży, przybyłych tego dnia pielgrzymów i mieszkańców Zakopanego.

2017-06-12 14:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

2024-05-07 10:00

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 8.): Wszystko moje

2024-05-07 20:53

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobił Jan, kiedy Jezus dał mu Maryję za matkę? Czy naprawdę po prostu „wziął Ją do siebie”? I co to właściwie oznacza dla nas samych? Zapraszamy na ósmy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że Maryi wcale nie zaprasza się tylko do domu.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję