Reklama

Z zachwytu rodzi się teologia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początek roku akademickiego to wyjątkowy moment. Po wakacyjnej ciszy znów ożyły mury uczelni i pojawiło się w niej życie. Wszędzie pełno młodych ludzi. Przychodzą na uczelnię niczym do studni, aby pić wodę. Przychodzimy, bo pragnienie się wzmaga. Uniwersytet – stara studnia.

Obecnie zamiast studni mamy wodociągi, zaawansowaną technologię, dziś już nawet nie wiemy, skąd płynie woda. Pijemy ją bez głębszej refleksji, bo mamy do niej łatwy i nieograniczony dostęp. Pijemy wodę z chlorem, z ozonem i z innymi dodatkami. Wielu jednak taka woda nie wystarcza, szukają studni, źródła. Szukają początku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z takim właśnie pragnieniem wielu młodych ludzi przekracza progi uczelni. Nie tyle z ciekawości, ile właśnie z tęsknoty za źródłem. Idą do miejsca, gdzie zaczęła się nauka. A zaczęła się ona od zachwytu nad światem. I to jest właściwie początek teologii. Jeśli oprócz zachwytu ktoś poczuje w sercu odrobinę wdzięczności za piękny świat – nie wiedząc nawet wobec kogo – to właśnie w tym momencie rodzi się teologia, czyli myśl o Stwórcy.

Teologia zatem nie jest tylko akademickim wykładem dla przyszłych kapłanów, ale zachwytem serca dla wszystkich ludzi, którzy dostrzegają, że piękno wszechświata nie jest kwestią przypadku. Może dlatego ktoś zapisał w swoim notatniku takie słowa: „Tam, gdzie szarość, zdumiewaj ludzi pięknem. Bo zdumienie jest początkiem nowego”.

Początek roku akademickiego – czas, aby zdumiewać ludzi szukających źródła.

Inauguracja nowego roku akademickiego zawsze odbywa się w pewnym kontekście. W tym roku obchodzimy 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Ponadto niedawno weszła w życie Konstytucja dla nauki reformująca uczelnie wyższe. Te dwa wydarzenia zobowiązują do refleksji nad rolą naszej uczelni i zadaniami, które przed nią stają.

Niepodległość... Po ponad 100 latach rozbiorów Polska odzyskała swoją narodową tożsamość. Ponownie zaistniała jako suwerenne państwo – dom dla Polaków. Co zawsze było w tym domu? Rodzina, wiara i patriotyzm. To są wartości, które umożliwiły narodowi egzystencję i przetrwanie.

Reklama

A co z przyszłością Ojczyzny?

Kiedy bywałem za granicą, w rozmowach wielokrotnie słyszałem zdanie: chciałbym, aby nasz kraj był taki jak Polska. I mówili to głównie ludzie młodzi. Może więc warto strzec rodziny, wiary i patriotyzmu? To jest moc tożsamości. Wolność jest darem. Trzeba jej strzec, bo można być niewolnikiem w wolnym kraju. Niewolnikiem nałogów, agresji, Internetu, własnych zachcianek. Tam, gdzie nie ma jasno wytyczonych granic etycznych, wolność przeradza się w zniewolenie. A my w imię wolności chcemy znieść wszelkie granice.

Niewolnicy w wolnym kraju. Wolni i niewolni. Nie! Nie musi tak być! I tak nie będzie! Wielu młodych ludzi tęskni za wewnętrzną niepodległością. Wolni ludzie – w wolnym kraju.

Papieska uczelnia pragnie posługiwać w odzyskiwaniu tej wewnętrznej niepodległości. Niewielka uczelnia dla wielkich spraw.

* * *

Co roku Summer Exhibition w Royal Academy of Arts w Londynie gromadzi blisko 1000 obrazów artystów z całego świata. Jest to pewnego rodzaju pokaz nowych kierunków, tendencji w sztuce. Wśród wielu obrazów jeden szczególnie przykuł moją uwagę. Przedstawiał on Stephena Hawkinga, zmarłego niedawno angielskiego naukowca, który negował istnienie Boga. Zmagający się od wielu lat z nieuleczalną chorobą mięśni fizyk siedzi na wózku inwalidzkim. Obok niego – również na wózku – siedzi staruszka, cała zniekształcona chorobą. W prawym ręku trzyma różaniec. Dwie osoby na wózkach inwalidzkich. Dwa światy: świat nauki i świat wiary.

Ale najbardziej intrygujące na tym obrazie były dwie dłonie: Hawkinga i staruszki, które zwisały z wózków, nieomal się dotykając. Symbol? Nie wiem. Ale to mnie urzekło. Przypomniałem sobie wtedy encyklikę Jana Pawła II „Rozum i wiara”. Dwa światy. Pod londyńskim obrazem widniał napis: „Science without religion is limp. Religion without science is blind” – nauka bez religii kuleje. Religia bez nauki jest ślepa.

Reklama

Dwa światy, które tak bardzo potrzebują siebie nawzajem. Jeden bada to, co jest stworzone, drugi mówi o Stwórcy.

Przyszło nam żyć w czasie, kiedy te dwie ręce – te dwa światy – się do siebie zbliżyły. W nowej Konstytucji dla nauki teologia została umieszczona w obszarze dziedzin naukowych. Powstała dziedzina nauk teologicznych. Nie byłoby to możliwe bez zrozumienia, czym teologia właściwie jest.

Drodzy Studenci, inaugurujemy dziś nowy rok akademicki. Gdyby tak zapytać was, jakie są wasze marzenia, to wielu pewnie powiedziałoby: chciałbym, aby już był czerwiec, i to po sesji egzaminacyjnej.

Spełniając takie marzenia, pozbawilibyśmy studentów wielu ważnych momentów, wielu okazji do zachwytów, do zmagań, do wzmacniania swojego serca i umysłu.

Bylibyście jak turysta, który wjechał kolejką linową na Kasprowy Wierch. Widział góry, ale tak naprawdę ich nie poznał: nie pił wody ze strumyka, nie poczuł wiatru we włosach, nie uśmiechnął się na widok stada owiec. A co najważniejsze – nie wzmocniłby swoich nóg, by zaniosły go tam, dokąd pragnie w życiu dojść. Nie wylałby kropli potu, które nauczyłyby go cierpliwości, i nie nauczyłby się przewidywać, że pogoda w każdej chwili może się zmienić – i w górach, i w życiu.

Lepiej więc niech październik nie zamienia się z czerwcem.

Fragment przemówienia inauguracyjnego na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, 4 października 2018 r.

2018-10-16 11:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Jak rozpoznać oszusta?

2024-04-19 08:48

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Zaczęło się dość zwyczajnie – od zakupu żelazka w jednym z domów handlowych. Piękne, błyszczące, z obietnicą trwałości i gwarancji. Niestety, rzeczywistość szybko zweryfikowała te obietnice. To moje doświadczenie stało się punktem wyjścia do głębszej refleksji o tym, jak w naszym świecie pełnym najemników i chwilowych obietnic trudno jest znaleźć prawdziwą odpowiedzialność i wsparcie.

Porównuję to do sytuacji duchowej, w której wielu mówi, że nie potrzebujemy wiary, religii, czy duchowych wartości, skupiając się wyłącznie na edukacji i umiejętnościach praktycznych. Jednak gdy życie stawia nas przed trudnymi wyzwaniami, okazuje się, że brak tych wartości odczuwamy najbardziej. W odcinku opowiem także o Sigrid Undset, noblistce, która mimo ateistycznego wychowania, odnalazła swoją duchową drogę, co znacząco wpłynęło na jej życie i twórczość.

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję