Reklama

Wielki Post

Kard. Dziwisz: z bólem myślimy o decyzji Sejmu

[ TEMATY ]

Wielki Post

kard. Stanisław Dziwisz

ks. Paweł Kummer

Kardynał Dziwisz w Sanktuarium św. Jana Pawła II w krakowskich Łagiewnikach

Kardynał Dziwisz w Sanktuarium św. Jana Pawła II w krakowskich Łagiewnikach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Sprowadzanie miłości mężczyzny i kobiety do nieopanowanej pożądliwości seksualnej, jest niszczeniem waszego człowieczeństwa, burzeniem fundamentu, na którym macie zbudować swoją szczęśliwą przyszłość” – czytamy w Słowie pasterskim metropolity krakowskiego na Wielki Post 2015 roku. Kard. Stanisław Dziwisz przekonuje też, że spowiedź broni małżonków przed pochopnymi decyzjami o rozwodzie i daje siłę do cierpliwego przeżycia czasu kryzysu.

Aspekt nawrócenia eksponowany w Wielkim Poście metropolita krakowski w swoim liście do diecezjan na Wielki Post mocno powiązał z sakramentem pokuty. Podkreślił, że spowiedź i Komunia święta pełnią wielką rolę w umacnianiu miłości w małżeństwie i rodzinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Spowiedź pomaga uznać swoją winę, pomaga w wysiłku, aby umocnić osłabione więzy i rozpocząć od nowa życie w wierności i ofiarnej miłości. Spowiedź broni małżonków przed pochopnymi decyzjami o rozwodzie, daje siłę do cierpliwego przeżycia czasu kryzysu” – przekonuje diecezjan kard. Dziwisz.

W kontekście osób żyjących po rozwodzie w nowych cywilnych związkach hierarcha przypomniał nauczanie św. Jana Pawła II z adhortacji apostolskiej, o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym „Familiaris consortio”. Kard. Dziwisz cytuje m.in. fragment, w którym mowa o tym, że „Kościół potwierdza praktykę (…) niedopuszczania do komunii eucharystycznej rozwiedzionych, którzy zawarli ponowny związek małżeński, (…) chyba, że postanawiają żyć w pełnej wstrzemięźliwości (...). Kościół z ufnością wierzy, że (te osoby) mogą otrzymać od Boga łaskę nawrócenia i zbawienia, jeżeli wytrwają w modlitwie, pokucie i miłości” (por. p. 84).

W dalszej części przesłania na Wielki Post metropolita krakowski zwraca uwagę, że podstawowym powołaniem człowieka jest małżeństwo i rodzina. Hierarcha zaznacza, że przyjęcie i realizacja tego powołania jest trudne. „Współczesne prądy kulturowe, środki przekazu, czynniki polityczne, nie służą trwałości i świętości małżeństwa i rodziny. Lekceważona jest trwałość małżeństwa, upowszechnia się antykoncepcję i „wolną miłość”, popiera się zabijanie nienarodzonych, związki homoseksualne próbuje się stawiać na równi z małżeństwami mężczyzny i kobiety” – wylicza kard. Dziwisz.

Reklama

Hierarcha wyraża też stanowczy sprzeciw wobec upowszechnienia pigułki, która „zabija poczęte dziecko”. „Z bólem myślimy o decyzji Sejmu, który przyjął Konwencję, propagującą niechrześcijańską koncepcję „gender”. Zasiadają w nim przecież przedstawiciele wierzącego w większości narodu” – zaznacza metropolita krakowski.

W sposób bezpośredni kard. Dziwisz zwraca się do młodych apelując, by zaufali Chrystusowi i Jego Ewangelii. „Nie przyjmujcie niechrześcijańskiego stylu życia, mieszkając razem przed ślubem, bez ślubu, bez sakramentów, usprawiedliwiając się, że dziś są „inne czasy” – zachęca metropolita krakowski i podkreśla, że sprowadzanie miłości mężczyzny i kobiety do nieopanowanej pożądliwości seksualnej, jest niszczeniem człowieczeństwa, burzeniem fundamentu, na którym młodzi mają zbudować swoją szczęśliwą przyszłość.

Hierarcha odpowiada na częste stwierdzenie „to nasza prywatna sprawa” i zaznacza, że postępowanie chrześcijanina może pomagać żyć innym według Ewangelii, albo prowadzić bliźnich do życia w grzechu, w nieczystości i cudzołóstwie. „Bądźcie odpowiedzialni za swoją wiarę i za wiarę drugiego człowieka, bądźcie odpowiedzialni za Ojczyznę i Kościół, za zbawienie swoje i bliźnich” – apeluje kard. Dziwisz.

„Nie ma miłości bez ofiary, poświęcenia, bez duchowej walki o wierność Bogu, sobie i innym ludziom” – zwraca się do małżonków metropolita krakowski i zachęca ich do codziennej wspólnej, rodzinnej modlitwy. „Módlcie się za tych z rodziny, którzy oddalili się od Boga, za tych, którzy zdradzili małżonka i dzieci” – apeluje hierarcha. Kard. Dziwisz zwraca uwagę, że Wielki Post, Droga Krzyżowa, Gorzkie Żale, rekolekcje „są szansą odnowy, może ratunku, dla waszych małżeństw i rodzin”.

Reklama

Na końcu listu metropolita krakowski prosi diecezjan, aby Wielki Post był bogaty w modlitwę w intencji Synodu Biskupów i Światowych Dni Młodzieży.

List będzie odczytywany w I Niedzielę Wielkiego Postu we wszystkich kościołach i kaplicach archidiecezji krakowskiej.

Słowo pasterskie Metropolity Krakowskiego
na Wielki Post 2015 roku

Drodzy Bracia i Siostry!
Obrzędem posypania głów popiołem rozpoczęliśmy w Środę Popielcową wielkopostną drogę pokuty i okres przygotowania do największej chrześcijańskiej uroczystości, jaką są Święta Paschalne.

Popiół, który przyjęliśmy na głowę w tym dniu, przypomniał nam o nietrwałości, o przemijaniu naszej ziemskiej egzystencji. Wielu z nas stawia sobie pytanie: co warte jest życie człowieka? Niektórzy dochodzą do błędnego wniosku: skoro życie ludzkie jest kruche i nietrwałe, to nie jest cenne, wartościowe. Chrześcijanin myśli inaczej. Pomimo świadomości, że przemijamy, nie wpadamy w smutek i przygnębienie, bo jest Ktoś, kto nas wyzwolił spod panowania śmierci. Chrześcijanin wie, że bez Chrystusa, Jego Ewangelii, bez Krzyża i Zmartwychwstania nie możemy zrozumieć samego siebie, ani tego, kim jesteśmy, ani tego, po co żyjemy. Jezus Chrystus wciąż kieruje do nas te same słowa: „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie (J 11,25) . To jest Dobra Nowina o Bogu i o człowieku, o wieczności i zbawieniu. Zjednoczeni z Chrystusem mamy radosną perspektywę wieczności. Każdy, kto uwierzy w Chrystusa i zaufa Mu, ma inne, niż niewierzący, spojrzenie na życie. W świetle Ewangelii i wieczności wszystko nabiera nowego, innego, głębszego sensu. Wierzymy, że jesteśmy powołani do przyjaźni z Bogiem na ziemi i do wiecznej radości w niebie, do życia w Bogu w Trójcy Świętej Jedynym, który nas nieskończenie kocha. Owocem wiary jest pytanie skierowane do Chrystusa: „Co mam czynić, abym zmartwychwstał do życia w niebie? Jak mam żyć na ziemi, abym żył wiecznie z Tobą?”. On sam nam odpowiada, jak kiedyś ewangelicznemu młodzieńcowi: „Znasz przykazania: nie cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, czcij ojca swego i matkę” (Mk 10,21).

2015-02-22 13:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzieci i młodzież w Wielkim Poście

Niedziela kielecka 14/2017, str. 3

[ TEMATY ]

Wielki Post

Dorota Herchel

Droga Krzyżowa w Radziemicach z udziałem dzieci

Droga Krzyżowa w Radziemicach z udziałem dzieci

W większości parafii w czasie Wielkiego Postu są organizowane nabożeństwa i katechezy wspierające świadome i aktywne przeżycie tego czasu w Kościele przez dzieci i młodzież. Należą do nich Drogi Krzyżowe, misteria czy działania pomocowe wobec osób w potrzebie

W parafii św. Stanisława w Radziemicach udaje się z powodzeniem zaangażować dzieci w te inicjatywy. – Jest tak dużo chętnych, że trzeba nieraz dzielić zadania – mówi katechetka Aneta Banaś.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję