Reklama
Nazwa zespołu nawiązuje do pieśni Schuberta „Der Leiermann” – o wędrownym grajku, grającym na lirze korbowej. Wystąpili: Susana Raso (mezzosopran), która śpiewała oraz grała na altówce, tamburynie galicyjskim, bandurrii i kastanietach, Lidia Małyszek – flecistka, Łukasz Gaszler – kompozytor, grający na lirze korbowej własnej konstrukcji oraz na gitarze. W tym wyjątkowym miejscu, artyści wykonali głównie muzykę polską i kastylijską z XIII wieku, jak również utwory z XIV i XV wieku. Urzekający głos Susany Raso i świetna, bardzo emocjonalna interpretacja – podobnie jak gra Lidii Małyszek i Łukasza Gaszlera, przeniosły słuchaczy w czas zamków – ważnych ośrodków kultury, wspaniałych katedr, klasztorów, dobrych władców, szlachetnych rycerzy, pięknych dam, pobożnych mnichów, wędrownych trubadurów, tajemniczych legend, a przede wszystkim – żarliwej wiary. Wykonano m.in. utwór „Omnia beneficia” (Wszystkie dobrodziejstwa), pochodzący z XIII wieku, najstarszy zabytek polskiej muzyki polifonicznej z kancjonału starosądeckiego klasztoru Klarysek, w którym wielbiony jest Bóg, który zbawia skruszonego grzesznika, udzieliwszy mu przebaczenia. Hymn pielgrzymów zmierzających do grobu św. Jakuba Apostoła w Composteli w założeniu wykonawców nawiązywał do faktu, że sandomierski kościół znajduje się na święto jakubowskim szlaku pielgrzymkowym. Porywające serca i dusze okazały się „Cantigas de Santa Maria” – XIII-wieczne, jednogłosowe pieśni ku czci Matki Bożej, mówiące o cudach za Jej przyczyną, których autorem jest Alfons X Mądry, król Kastylii i Leonu, zwany ojcem poezji hiszpańskiej, mecenas nauki i sztuki. Mocno oklaskiwano epickie pieśni rycerskie i miłosne. Majestatycznie zabrzmiał starodawny hiszpański marsz triumfalny, zatytułowany „Koronacja królewska”.
Festiwal „Muzyka w Sandomierzu” na stałe wrósł w pejzaż kulturalny miasta. Cieszy się powodzeniem wśród turystów z różnych stron Polski. Jego wysoki poziom sprawia, że biorą w nim udział znani artyści. Urozmaicona jest również formuła festiwalowa, która obok muzyki klasycznej zawiera muzykę rozrywkową. Na atmosferę tego wydarzenia wpływa także to, że co roku odbywa się ono w mieście wyjątkowym ze względu na swoją historię. Organizowany jest wśród zabytków dawnej architektury, gotyckiej katedry, na dziedzińcu Zamku Królewskiego i w jego wnętrzach oraz w jednej z najstarszych w Polsce świątyń – dominikańskim kościele św. Jakuba.
W programie festiwalu znalazł się koncert pieśni Stanisława Moniuszki z okazji 200-lecia urodzin kompozytora, które wykonała znakomita solistka Urszula Kryger (mezzosopran) z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Polish Camerata pod dyr. Marka Głowackiego. Wystąpili: Orkiestra Salonowa Camerata, Teatr Muzyczny IWIA, prezentujący widowisko muzyczno-taneczne „Od kankana do czardasza”, oraz Orkiestra Kameralna Primuz z gościem Krzesimirem Dębskim. Zagrano utwory Antonia Vivaldiego, Grażyny Bacewicz, Krzesimira Dębskiego, m.in. jego muzykę do filmów: „Ogniem i mieczem”, „W pustyni i w puszczy”, „Stara baśń”. Pamięci Zbigniewa Wodeckiego poświęcony był występ Sławka Uniatowskiego. Koncert pamięci Miry Kubasińskiej i Tadeusza Nalepy zagrał Piotr Nalepa Breakout Tour i Kwartet smyczkowy ARSO Ensemble. Organizatorem wydarzenia był Urząd Miejski w Sandomierzu wraz z Sandomierskim Centrum Kultury. Współorganizatorzy to Muzeum Okręgowe w Sandomierzu i Klasztor św. Jakuba.
Pomóż w rozwoju naszego portalu