Reklama

Prawnik wyjaśnia

Chrzest dziecka w rodzinie mieszanej

Niedziela Ogólnopolska 3/2021, str. 59

Adobe.Stock

W jakim Kościele małżonkowie – katolik i protestant, powinni ochrzcić dziecko? Czy są jakieś wytyczne?

Odpowiedź eksperta

Małżeństwo, w którym jedna ze stron jest niekatolicka i przynależy do wspólnoty akatolickiej, a druga jest katolikiem, jest pewną nadzwyczajną formą zawarcia związku małżeńskiego (o czym było więcej w Niedzieli nr 3 z dnia 19 stycznia 2020 r.). Katolik przy okazji wyboru miejsca chrztu dziecka musi zrobić wszystko, co w jego mocy, aby potomstwo zostało ochrzczone w Kościele katolickim, a następnie wychowane po katolicku, gdyż takie właśnie gwarancje strona katolicka musiała złożyć, aby zawrzeć małżeństwo w Kościele w formule mieszanej. Kodeks prawa kanonicznego reguluje, że w przypadku, gdy jedno z rodziców jest katolikiem, dziecko przez chrzest św. ma zostać przyjęte do Kościoła, do którego przynależy rodzic katolicki, a zatem odpowiedź na pytanie nasuwa się sama.

Chrzest dziecka w tym przypadku, mając na uwadze wcześniejsze (przy okazji zawierania małżeństwa) deklaracje strony katolickiej, powinien odbyć się w Kościele katolickim i tym samym dziecko powinno zostać włączone do Kościoła katolickiego. Ponadto warunkiem ochrzczenia dziecka jest uzasadniona nadzieja, że zostanie ono wychowane po katolicku. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę z tego, że w małżeństwach mieszanych nie zawsze będzie zgoda rodziców. Można sobie wyobrazić sytuację, że dziecko zostanie ochrzczone we wspólnocie protestanckiej i gdy nie ma wątpliwości co do zastosowanej materii i formy sakramentu, a tym samym nie podważa się ważności chrztu, to chrzest jako taki jest ważny i nie powtarza się tego sakramentu, np. chrzcząc dziecko warunkowo. Katolik jednak nie może zbyt łatwo zgadzać się na taką formę chrztu. Powinno mu zależeć na spełnieniu podjętych zobowiązań, które nie są tylko teoretyczne, ale pociągają za sobą również decyzje praktyczne. Należy także pamiętać, że oddanie dziecka do chrztu w innej religii sankcjonowane jest karą w porządku prawnym Kościoła, czyli katolik popełnia przestępstwo przeciwko religii i jedności Kościoła.

2021-01-12 18:42

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odszedł do Pana o. Sylwester Pająk, werbista, misjonarz w Indonezji

2022-08-16 11:04

[ TEMATY ]

werbiści

Misjonarze Werbiści - SVD Poland

Gdy 12 czerwca widzieliśmy się po raz ostatni w Rzymie w domu generalnym werbistów wspominał, że w jego życiu „były trzy długie etapy: Polska, Indonezja, Rzym. Teraz pora wracać do domu...” Kiedy o. Sylewster usłyszał od lekarzy diagnozę choroby, wiedział, że rak pozostawia mu kilka miesięcy życia. I chciał je spędzić z rodziną, wśród swoich. Ale był pogodny i uśmiechnięty, tak jak człowiek wiary świadomy, że „dobrą walkę stoczył, bieg ukończył, wiarę zachował”, a teraz czeka na niego nagroda w Niebie. Zmarł 15 sierpnia w domu werbistów w Górnej Grupie.

O. Sylwester Pająk urodził się 10 grudnia 1935 r. w Moszczenicy, w 1949 r. rozpoczął naukę w Niższym Seminarium Misjonarzy Werbistów w Nysie, a święcenia kapłańskie z rąk ordynariusza diecezji warmińskiej przyjął 29 stycznia 1961 r. W latach 1962-1963 był kapelanem sióstr wizytek w parafii Krzyża Świętego w Siemianowicach Śląskich. W 1963 r. rozpoczął studia na Wydziale Filozofii Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. W 1965 r. podjął pracę misyjną w Indonezji - po kursie języka indonezyjskiego został skierowany do pracy w Wyższym Seminarium Duchownym Księży Werbistów. Pracował tam jako wykładowca filozofii i pomagał w duszpasterstwie parafialnym. W 1969 r. został mianowany rektorem werbistowskiego seminarium duchownego w Ledalero. W 1973 r. wrócił na kilka lat do Rzymu, by kontynuować studia na Papieskim Uniwersytecie Urbaniana, gdzie uzyskał stopień doktora filozofii. Powrócił na katolicką wyspę Flores w 1976 r., ale w 1979 r. przeniesiono go na Jawę, wyspę zamieszkaną przez większość muzułmańską. Zorganizował wyższe seminarium, kształcące werbistów z tego rejonu Azji – sam wykładał tam filozofię. O. Sylwester był bardzo związany się z Indonezją i Kościołem indonezyjskim i dlatego poprosił o obywatelstwo indonezyjskie. Musiał jednak wrócić do Rzymu, gdy w 1988 r. został wybrany na radcę generalnego Zgromadzenia Werbistów. Po zakończeniu 6-letniej kadencji przyjął obowiązki ojca duchownego w Papieskim Kolegium Misyjnym św. Piotra Apostoła w Rzymie. Od 2001 r. był też radcą kościelnym w Ambasadzie Republiki Indonezji przy Stolicy Apostolskiej i duszpasterzem katolików indonezyjskich mieszkających we Włoszech.

CZYTAJ DALEJ

Stoi Królowa po Twojej prawicy

Niedziela Ogólnopolska 33/2021, str. IV

[ TEMATY ]

homilia

Graziako

Wniebowzięcie (łac. assumptio) Najświętszej Maryi Panny oznacza udzielony Jej przez Boga nadprzyrodzony przywilej, na mocy którego, zakończywszy swoje ziemskie życie, została wzięta do nieba z ciałem i duszą. Najstarsza tradycja chrześcijańska używała także określenia „zaśnięcie” (łac. dormitio) i „przejście” (łac. transitus), podkreślając związek losu Maryi z Paschą („przejściem”) Jej Syna oraz postrzeganym jako „przejście” dniem narodzin dla nieba męczenników.

CZYTAJ DALEJ

To był wspaniały czas

2022-08-16 13:18

archiwum PPK 6 Wspólnota Skawina-Czernichów-Krzeszowice - fb

Pielgrzymi ze Wspólnoty VI Pieszej Pielgrzymki Krakowskiej w czasie wejścia na Jasną Górę.

Pielgrzymi ze Wspólnoty VI Pieszej Pielgrzymki Krakowskiej w czasie wejścia na Jasną Górę.

    Na Jasną Górę dotarła już 42. Piesza Pielgrzymka Krakowska, a razem z nią Wspólnota VI – Skawina- Czernichów- Krzeszowice. Nadszedł czas na podsumowania i refleksje!

    Cała wspólnota liczyła 510 pielgrzymów, którzy utworzyli 4 grupy, a każdej z nich patronował inny święty. Grupie pierwszej, gromadzącej głównie rodziny z parafii Miłosierdzia Bożego w Skawinie oraz innych parafii dekanatu i okolic, patronowała św. Siostra Faustyna. Drogę do Mamy umilały pielgrzymom codzienne audycje radia „Wytrwam i Dojdę”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję