Towarzyszą nam w czasie pandemii duży stres, napięcie, lęk. Z jednej strony obawiamy się, że zachorujemy my lub ktoś z naszych bliskich, z drugiej strony boimy się, jak będzie wyglądać nasza przyszłość. Do tego dochodzą izolacja i różne ograniczenia, na dłuższą metę uciążliwe. Zadajemy sobie pytania: jak sobie z tym wszystkim radzić? Z pomocą może przyjść Katolicki Telefon Zaufania – 32 29 29 893.
Reklama
Telefon działający w ramach Diecezjalnego Centrum Służby Rodzinie i Życiu w Sosnowcu jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. 19.00 – 21.00. – Pod ten numer można dzwonić, gdy jest nam trudno, przeżywamy kryzys w swoim małżeństwie lub rodzinie, nie potrafimy porozumieć się z dzieckiem, źle dzieje się w naszym związku z bliską osobą, doznajemy przemocy, mamy kłopoty w pracy lub w szkole, czujemy się samotni, rozbici, apatyczni, mamy kłopoty z samym sobą – popadamy w uzależnienia, znaleźliśmy się w sytuacji, z którą nie dajemy sobie rady, potrzebujemy rozmowy z kimś, kto nas nie zna i potrafi nam pomóc lub choćby uważnie wysłuchać. Po to jest właśnie Katolicki Telefon Zaufania. Oczywiście, zapewniamy absolutną anonimowość! Wspieramy profesjonalną pomocą i informacją – wyjaśnia ks. Grzegorz Koss, dyrektor Diecezjalnego Centrum Służby Rodzinie i Życiu w Sosnowcu. Sosnowiecki telefon działa tylko przez 3 godziny w ciągu dnia. Ale z pomocy możemy również skorzystać dzwoniąc na Katolicki Telefon Zaufania w Katowicach, działający całodobowo pod numerem: 32 253 05 00.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Fakt, że aglomeracja śląska jest rozległa i gęsto zaludniona, a koszt jednostki telefonicznej jest ten sam dla dosyć odległych miejscowości, sprawia, iż Katolicki Telefon Zaufania może służyć wielu osobom. Posługa Telefonu wymagała rzetelnego przygotowania ze strony Kurii katowickiej. W tym celu zostały zorganizowane specjalistyczne warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej dla osób dyżurujących, zgromadzono odpowiednie materiały. Znaleziono także gotowych służyć pomocą konsultantów. Obecnie Katolicki Telefon Zaufania jest placówką, w której posługują, w formie wolontaryjnej, osoby z wyższym wykształceniem, powyżej trzydziestu lat. Wszystkie są żywymi świadkami wiary. Osoby dzwoniące pod wskazany numer znajdują przede wszystkim życzliwego przyjaciela. Ważne jest, że osoba dyżurująca jest otwarta, ciepła, budząca zaufanie. Są to zarówno psychologowie, prawnicy, lekarze, jak i kapłani.
Rozmówca, treść rozmowy, jej miejsce i osoba dyżurująca objęte są całkowitą dyskrecją i anonimowością. Jak tłumaczą osoby dyżurujące, często w rozmowach pojawiają się problemy dotyczące przemocy w rodzinie, alkoholizmu, narkomanii, bezradności prawnej, życiowej. Jednym z trudniejszych jest problem rodziców, którzy mają kłopoty wychowawcze ze swoimi dziećmi wchodzącymi w świat narkotyków, sekt itp. Ciągle żywa jest popularność rozmów z księdzem, gdzie często pojawiają się różne ważne pytania. Kapłani zwykle dyżurują wieczorami lub w nocy. Podzielony ból jest połową bólu – istotne jest, żeby ktoś kto w danym momencie jest sam, wiedział, że jest przyjaciel, z którym może podzielić się swoim problemem. – Pomocne towarzyszenie kapłana daje poczucie bezpieczeństwa – mówi pani Maria, psycholog z katowickiego Telefonu. Człowiek dyżurujący przy Telefonie Zaufania nie rozwiązuje problemów, nie poucza, nie ocenia, nie podejmuje decyzji – wystarczy, że jest i wysłucha. Uświadamia rozmówcom ich uczucia, odkrywa w nich to, co najbardziej wartościowe i co może się stać siłą do przemiany. Kiedy zachodzi potrzeba kontaktu ze specjalistą, łączy z konsultantem lub informuje daną osobę, gdzie może uzyskać profesjonalną pomoc w konkretnym problemie. Przede wszystkim jednak Telefon Zaufania niesie nadzieję, budzi dialog, inspiruje do zmiany życia na lepsze.