Reklama

Niedziela Świdnicka

Na cześć patrona Świdnicy

Jedno z najwybitniejszych dzieł muzycznych przyciągnęło do katedry licznych miłośników muzyki, którzy trud włożony w przygotowania docenili gromkim aplauzem.

Niedziela świdnicka 16/2022, str. IV

[ TEMATY ]

rocznica śmierci

św. Jan Paweł II

Hubert Gościmski

Dyrygentka Barbara Janas podczas koncertu

Dyrygentka Barbara Janas podczas koncertu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wyjątkowy sposób została uczczona 17. rocznica śmierci św. Jana Pawła II, który jest patronem Świdnicy. We wnętrzu świdnickiej katedry wybrzmiało Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta. Obok siebie stanęli muzycy Orkiestry Filharmonii Uniwersyteckiej z Wrocławia oraz członkowie chórów „Misericordia” z parafii Miłosierdzia Bożego w Świdnicy, „Piu Mosso” z Wrocławia, „Concerto Glacensis” z Kłodzka i „Noster” z Goraja. Nad całością czuwała Barbara Janas, dyrygentka i inicjatorka koncertu.

Zebranych we wnętrzu odrestaurowanej świątyni przywitał Mateusz Czajka, konferansjer i jeden z chórzystów. Podkreślił, że jest to pierwsze wydarzenie kulturalne po zakończeniu remontu nawy głównej, a następnie przybliżył okoliczności powstania jednego z najsłynniejszych dzieł muzycznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Wątek historyczny napisanej przez Mozarta Mszy żałobnej rozpoczyna się 14 lutego 1791 r., gdy w wieku 21 lat umiera Anna, hrabina Walsegg. Jej mąż, ekscentryczny muzyk amator, postanowił uczcić pamięć zmarłej żony zamówieniem Requiem – wyjaśnił, wspominając też, że okres pracy kompozytora nad dziełem do dzisiaj nie jest w pełni znany i z tego powodu obrósł w wiele legend.

Okazja do integracji

Koncert zorganizowała Barbara Janas wraz ze świdnickim chórem „Misericordia”, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie powstania. Jednak przygotowania do tego wydarzenia rozpoczęły się już w 2019 r., ale wybuch pandemii pokrzyżował plany i spowodował jego przesunięcie o kilkanaście miesięcy. Prace nad Requiem zostały wznowione jesienią 2021 r. i to wówczas pojawił się pomysł, by w tym wydarzeniu wzięły udział także chóry z okolicznych miejscowości.

– Wspólnie z zaprzyjaźnionymi dyrygentami ustaliliśmy, że każdy z nas przygotuje swój chór, a następnie spotkamy się razem. W marcu zorganizowaliśmy wspólne dwudniowe warsztaty, na których po raz pierwszy udało nam się połączyć nasze zespoły i usłyszeć dzieło w wersji wokalnej. Była to świetna okazja również do integracji członków wszystkich chórów – powiedziała Niedzieli Świdnickiej Barbara Janas. – Próba wraz z orkiestrą i solistami odbyła się na 3 dni przed koncertem i dopiero wtedy usłyszeliśmy finalny efekt naszej wspólnej pracy – wspomniała.

Reklama

Zarażać pasją

Barbara Janas przyznaje też, że wybór utworu nie był przypadkowy. – Mam ogromny sentyment do tego dzieła, sama wielokrotnie śpiewałam Mozarta będąc w Szkole Muzycznej czy już na studiach. Lubię zarażać moich chórzystów swoją pasją i pomyślałam, że pokochają Requiem tak jak ja. Myślę, że udało mi się zrealizować swój plan – powiedziała z uśmiechem. – Gdyby nie wsparcie wielu osób i zaangażowania z ich strony koncert nie mógłby dojść do skutku, dlatego też jestem wdzięczna i szczęśliwa, że mogłam współpracować z tak fantastycznymi ludźmi – dodała.

Wyzwanie

– Pamiętam moment, gdy pierwszy raz dostaliśmy nuty. Po zaśpiewaniu pierwszych dźwięków byliśmy nieco przerażeni trudnością utworu, ale możliwość wykonania tak wielkiego dzieła była dla nas ekscytująca. Cotygodniowe próby i kilkanaście miesięcy przygotowań dały niesamowity efekt, który w mojej pamięci na pewno pozostanie na długo – dzieli się Paulina Zielińska, chórzystka chóru „Misericordia”. – Całe Requiem Mozarta trwa około 50 minut, nie myślałam, że ten czas podczas śpiewania minie tak szybko. Największe emocje towarzyszyły mi przy ostatnim takcie, kiedy nasza dyrygentka uniosła ręce w górę i wybrzmiały ostatnie brzmienia chóru oraz orkiestry – dodała.

Spełnienie marzeń dyrygenta

– Bardzo się cieszę, że to akurat nasz koncert był pierwszym w odrestaurowanej katedrze. Towarzyszyły mi ogromne emocje, ekscytacja i spełnienie zawodowe. Stanąć w tej pięknej świątyni, zadyrygować cudowne dzieło przy współpracy z zawodowymi śpiewakami, orkiestrą i wspaniałymi chórami to niezapomniane przeżycie i spełnienie marzeń każdego dyrygenta – przyznała Barbara Janas.

Publiczność doceniła trud włożony w przygotowania nie tylko liczną frekwencją, ale także gromkim aplauzem. – Po koncercie dostałam wiele telefonów, wiadomości z gratulacjami i zapytaniem o nasze następne muzyczne działania. Kolejne pomysły mam już w głowie, więc na pewno jeszcze będzie o nas głośno – zapewniła dyrygentka.

2022-04-12 12:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W niedzielę odbędą się diecezjalne obchody kolejnej rocznicy śmierci bp. Wilhelma Pluty

[ TEMATY ]

bp Wilhelm Pluta

rocznica śmierci

diecezjalne obchody

Karolina Krasowska

w niedzielę 21 stycznia podczas Mszy św. sprawowanej o godz. 12.00 w katedrze gorzowskiej odbędą się diecezjalne obchody 38. rocznicy śmierci bp. Wilhelma Pluty

w niedzielę 21 stycznia podczas Mszy św. sprawowanej o godz. 12.00 w katedrze gorzowskiej odbędą się diecezjalne obchody 38. rocznicy śmierci bp. Wilhelma Pluty

22 stycznia przypada kolejna rocznica śmierci sługi Bożego bp. Wilhelma Pluty.

Dzień wcześniej, w niedzielę 21 stycznia podczas Mszy św. sprawowanej o godz. 12.00 w katedrze gorzowskiej odbędą się jej diecezjalne obchody.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ

Normy dotyczące uzyskania odpustu zupełnego w czasie Jubileuszu 2025

2024-05-13 13:08

[ TEMATY ]

odpusty

papież Franciszek

Jubileusz 2025

Graziako

Normy dotyczące uzyskania odpustu zupełnego w czasie zwyczajnego Jubileuszu roku 2025, ogłoszonego przez papieża Franciszka, opublikowała dziś Penitencjaria Apostolska.

O UZYSKANIU ODPUSTU PODCZAS ZWYCZAJNEGO JUBILEUSZU ROKU 2025 OGŁOSZONEGO PRZEZ JEGO ŚWIĄTOBLIWOŚĆ PAPIEŻA FRANCISZKA

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję