Złożyłem zamówienie na meble kuchenne, dałem sporą zaliczkę. Umówiony termin wykonania minął 2 tygodnie temu. Nie mogę się skontaktować z wykonawcą. Co mogę zrobić w takiej sytuacji, aby przynajmniej odzyskać swoje pieniądze?
Odpowiedź eksperta
Domyślam się, że zawarł Pan umowę o dzieło. Umowa o dzieło jest jedną z najbardziej popularnych form nawiązywania współpracy. Często umowy te są zawierane ustnie, bowiem układające się strony pozostają w przeświadczeniu, że jedna i druga wykona wynikające z niej obowiązki w sposób prawidłowy i bez ewentualnych nieporozumień. Tymczasem dość częste są sytuacje, w których wykonawca nie wykonuje dzieła bądź wykonuje je wadliwie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W Pana przypadku należy wezwać wykonawcę do realizacji zamówienia i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Wezwanie najlepiej doręczyć pisemnie na znany adres przyjmującego zamówienie. Ważna jest pisemna forma, ponieważ w sytuacji ewentualnego sporu w sądzie dysponować będzie Pan określonymi dowodami. W treści tego wezwania należy narzucić termin (np. 14-dniowy), do upływu którego wykonawca zobowiązany jest wykonać dzieło.
Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu może Pan odstąpić od umowy albo powierzyć wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.
Zaliczka, o której Pan pisze, podlega zwrotowi w przypadku, gdy umowa nie dojdzie do skutku, niezależnie od tego, która ze stron zawiniła.
Z roszczeniem o zwrot takiej zaliczki należy wystąpić do sądu rejonowego. W pozwie proszę podać dane powoda, czyli tego, kto zamówił produkt, czyli Pana dane, oraz pozwanego, czyli sprzedawcy, który nie wywiązał się z umowy i nie zwrócił zaliczki. Oczywiście, roszczenie musi być odpowiednio udowodnione. Proszę też pamiętać, że roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem 2 lat od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane – od dnia, w którym, zgodnie z treścią umowy, miało być oddane.