Reklama

Felietony

„Heretyk”, który płakał po papieżu

Biskup Wiktor Wysoczański zasłużył na dobrą pamięć naszego Kościoła.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zmarł bp dr hab. Wiktor Wysoczański, przez wiele lat zwierzchnik Kościoła polskokatolickiego, hierarcha, który po wielu latach konfliktów i wrogości poprowadził swoją wspólnotę ku dialogowi z Kościołem rzymskokatolickim.

W czasach PRL Kościół polskokatolicki, zwany inaczej narodowym, dał się całkowicie podporządkować władzy komunistycznej i stał się bezwolnym narzędziem w jej walce z Kościołem rzymskokatolickim. Kuriozalnym tego wyrazem było forsowanie tytułu prymasa Kościoła polskokatolickiego przez zwierzchnika wspólnoty liczącej w skali całego kraju tylu wiernych, ilu ma duża rzymskokatolicka parafia. Biskupi Kościoła narodowego z otwartymi ramionami przyjmowali skonfliktowanych ze swymi pasterzami byłych księży rzymskokatolickich, najczęściej z ich rodzinami. Oba Kościoły były silnie zantagonizowane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Echa dawnych sporów prawdopodobnie odżyły w reakcji Jana Pawła II, który witając się w 1999 r. w Sejmie RP ze zwierzchnikami Kościołów Polskiej Rady Ekumenicznej, na widok bp. Wysoczańskiego westchnął: „Oj Wiktor, Wiktor”. „Być może – tłumaczył mi bp Wiktor – przypomniał sobie konflikt w parafii Bolesławiec w Małopolsce, który on, jako metropolita krakowski, z jednej strony, i ja, wówczas młody ksiądz, z drugiej, próbowaliśmy załagodzić, nie kontaktując się jednak ze sobą”. A mogło być groźnie. „To górnicza parafia i wystarczyła jedna iskra zapalna” – wspominał bp Wysoczański. To właśnie za jego kadencji doszło do nawiązania braterskich kontaktów z Kościołem rzymskokatolickim. Biskup Wysoczański znalazł zrozumienie ze strony prymasa Józefa Glempa i abp. Alfonsa Nossola, co ułatwiło decyzję 292. Konferencji Plenarnej Episkopatu o powołaniu komisji do dialogu między dwoma Kościołami. Biskup Wiktor przez cały czas współprzewodniczył temu gremium z ramienia swego Kościoła.

Dzięki zaangażowaniu i przy aktywnym współudziale bp. Wysoczańskiego w ramach wspólnej komisji powstało aż osiem ekumenicznych publikacji polskokatolicko-rzymskokatolickich, które obejmują zagadnienia eklezjologiczne, mariologiczne, społeczne i historyczne. Żaden z Kościołów mniejszościowych w Polsce nie może się pochwalić tak licznymi i obszernymi bilateralnymi dokumentami dialogu jak właśnie Kościół polskokatolicki. Dzięki decyzji bp. Wysoczańskiego jego Kościół zaprzestał praktyki przyjmowania byłych księży rzymskokatolickich. Nie godził się na udzielanie święceń kapłańskich kobietom ani na błogosławienie par homoseksualnych, co stało się praktyką w niektórych środowiskach starokatolickich Europy (Kościół polskokatolicki należy do starokatolickiej unii utrechckiej).

Reklama

Biskup Wiktor stał 8 kwietnia 2005 r. na pl. św. Piotra w sektorze dla przedstawicieli bratnich Kościołów wśród uczestników pogrzebu Jana Pawła II. „Byłem jedynym «heretykiem», który zapłakał, kiedy wynoszono trumnę z papieżem” – wyznał w rozmowie ze mną. Pięć lat wcześniej Jan Paweł II zainspirował go do podjęcia aktu ekspiacyjnego ze strony Kościoła polskokatolickiego. Za przykładem Ojca Świętego, 26 maja 2000 r. w katedrze polskokatolickiej św. Elżbiety we Wrocławiu, w obecności hierarchii rzymskokatolickiej na czele z nuncjuszem apostolskim w Polsce, bp Wysoczański przeprosił rzymskich katolików za winy ze strony ich braci z Kościoła polskokatolickiego. Posłużył się przy tym słynną frazą z Orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich z 1965 r. „My – Kościół polskokatolicki – stajemy dzisiaj w Twojej obecności przed naszymi braćmi z Kościoła rzymskokatolickiego, wyciągamy nasze dłonie ku pojednaniu i powtarzamy: przebaczamy i prosimy o przebaczenie”.

Jego rzymskokatolicki partner z komisji dialogu – biskup elbląski Jacek Jezierski powiedział KAI o zmarłym bp. Wiktorze: „Przez ćwierć wieku znajomości z nim i współpracy w różnych sytuacjach nawiązała się między nami nić szczerej przyjaźni przy poszanowaniu różnicy stanowisk i odrębności wyznaniowych. Wspominam nasze kontakty jako dobre, pełne życzliwości spotkania dwóch biskupów różnych wyznań, szukających szczerze porozumienia, lepszego ułożenia wzajemnych relacji, usunięcia tego, co jest bolesne, szkodliwe, co nie jest zgodne z duchem chrześcijaństwa”. Biskup Wiktor Wysoczański zasłużył na dobrą pamięć naszego Kościoła.

2023-05-17 08:29

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiana ekumenicznych wektorów

Kościoły będą musiały zrewidować swoją strategię ekumeniczną w dialogu z prawosławiem na Wschodzie i przekierować wektory z Moskwy na Kijów.

Wojna na Ukrainie przyniosła ostateczne fiasko dotychczasowej polityki Cyryla, patriarchy moskiewskiego i całej Rosji, aspirującego do roli lidera w światowym prawosławiu. W hierarchii patriarchatów prawosławnych moskiewski jest dopiero na piątym miejscu, dlatego Cyryl czyni nieustanne zabiegi, aby ograniczyć rolę i prestiż zajmującego pierwszą pozycję patriarchy Konstantynopola. Każdorazowy następca św. Andrzeja pełni swoją funkcję jako primus inter pares (pierwszy wśród równych) w gronie patriarchów. Nie ma nad nimi władzy, ma jednak odwieczne prawo nadawania autokefalii (samodzielności kanonicznej) Cerkwiom narodowym. Cyryl zakwestionował to prawo, domagając się scedowania go na gremium wszystkich patriarchów prawosławnych. Kiedy patriarcha Konstantynopola Bartłomiej zdecydowanie odmówił, Cyryl zbojkotował w 2016 r. przygotowywany przez wiele lat sobór panprawosławny. Gdy zaś Bartłomiej 2 lata później na mocy swoich praw ogłosił ziemie dawnej metropolii kijowskiej terenem kanonicznym patriarchatu Konstantynopola oraz nadał autokefalię Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej, patriarchat moskiewski zerwał jedność eucharystyczną z Konstantynopolem. Spowodowało to ogromny kryzys w łonie prawosławia. Pogłębia go wojna na Ukrainie, gdzie, jak zauważa patriarcha Bartłomiej, „prawosławni walczą z prawosławnymi”.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: z gajów oliwnych należących do sanktuarium pozyskano w 2023 roku 13 ton oliwy

2024-04-26 19:58

[ TEMATY ]

Fatima

oliwa

gaj oliwny

Ks. dr Krzysztof Czapla

Z położonych na terenie Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, gajów oliwnych pozyskano w 2023 roku około 13 ton oliwy, podały władze tego miejsca kultu, na terenie którego znajdują się tysiące drzew oliwki europejskiej.

Jak poinformowała Patricia Duarte z władz portugalskiego sanktuarium, w minionym roku zanotowano mniejsze zbiory oliwek, co było równoznaczne ze zmniejszeniem pozyskanej ilości oliwy z pierwszego tłoczenia. Dodała, że w latach najlepszego urodzaju z należących do sanktuarium fatimskiego gajów pozyskiwano rocznie surowiec, z którego wytwarzano do 30 litrów oliwy. Duarte sprecyzowała, że oliwa kierowana jest w Fatimie do placówek należących do sanktuarium i służy miejscowym placówkom przyjmującym pielgrzymów na ich własne potrzeby.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję