Letnia pora roku sprzyja organizacji wydarzeń, w trakcie których upowszechnianie muzyki organowej idzie w parze z działaniami wspierającymi odnowę cennych instrumentów.
Ważne doświadczenie
W Kamieńcu Ząbkowickim już trzeci rok z rzędu lato upływa pod znakiem prezentacji organowych „Z muzyką przez wieki”, które odbywają się w miejscowym kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Jakuba Starszego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
– Nasz instrument zbudował Karl Kuttler w latach 1826-27, składa się on z prawie 2000 piszczałek i jest wyposażony w 31 głosów oraz 2 manuały wraz z klawiaturą nożną. Niestety, aby te ponadstuletnie organy mogły nam jak najdłużej służyć, niezbędne jest przeprowadzenie prac naprawczych. Stąd wzięła się idea koncertów, podczas których zbieramy ofiary na remont i konserwację naszego króla instrumentów – wyjaśniał podczas majowego koncertu otwierającego III edycję prezentacji Emil Koprzak, parafialny organista i organizator wydarzenia.
Reklama
Jak wskazuje nazwa cyklu, podczas koncertów prezentowane są utwory kompozytorów z różnych epok – w tym roku wybrzmiały utwory m. in. Johanna Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna oraz Georga Friedricha Händla. Za manuałem, z wyjątkiem pierwszego koncertu, na którym wystąpił parafialny organista Jan Jakimiszyn, zasiedli studenci prof. Piotra Rojka z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: Jakub Moneta, Paweł Ożga wraz z niespełna ośmioletnim synem Mikołajem – najmłodszym organistą w Polsce, Maciej Żórawik oraz Igor Sikorski z Ukrainy – jego wrześniowy występ zakończył tegoroczną edycję.
– Dzięki prezentacjom muzycy mieli okazję zapoznać się z naszym wymagającym instrumentem i zdobyć cenne doświadczenie. My natomiast zyskaliśmy nowe przyjaźnie i stworzyliśmy przestrzeń, w której każdy może lepiej zapoznać się z muzyką organową – podsumował Emil Koprzak.
Majestatyczne brzmienie
Podobna idea towarzyszy odbywającemu się we wrześniu Festiwalowi Organowemu Młodych „Śladami Mistrzów”. Jakub Moneta, dyrektor artystyczny, we wstępie otwierającym II edycję, wskazał, że koncerty mają na celu ukazanie potencjału instrumentu znajdującego się w katedrze.
– To jedne z największych i najcenniejsze organy tego typu w Świdnicy. Daleko im obecnie do doskonałości, niekiedy wymagają pewnych umiejętności i sprytu przy operowaniu ich różnego rodzaju urządzeniami, ale w zamian potrafią odwdzięczyć się ciepłym i majestatycznym brzmieniem – powiedział, podkreślając konieczność szybkiego podjęcia działań w celu przywrócenia pełnej sprawności instrumentu. Chętni po koncertach mogli zakupić płyty-cegiełki z muzyką nagraną na organach katedralnych, tym samym wspierając ich remont.
Jednak w tym roku festiwal wyszedł poza granice Świdnicy, docierając do kościołów w Grodziszczu, Krzyżowej i Marcinowicach, by za pomocą koncertów wyeksponować blask i świetność tamtejszych organów, które niedawno przeszły generalne remonty.
Drugim filarem festiwalu „Śladami Mistrzów” jest promocja młodych muzyków z całej Polski. Tym razem na zaproszenie dyrektora artystycznego odpowiedzieli: Alisa Birula, Krzysztof Bas, Hubert Trojanek, Bartosz Wódczak, Maciej Lewandowicz i Dominik Kapinos, sięgając po zróżnicowane utwory z repertuaru m.in. Dietricha Buxtehude’a, Maxa Regera czy Ferenca Liszta. Przed nami jeszcze trzy koncerty, których zwieńczeniem będzie finałowy występ Jakuba Monety w katedrze świdnickiej.