Co można zrobić, gdy otrzymamy nietrafiony prezent (np. rzecz, która się powtarza, jest w nieodpowiednim rozmiarze itp.), a sklep twierdzi, że zwrotów nie przyjmuje? Czy sklep ma takie prawo, że może nie przyjąć towaru lub go nie wymienić?
Odpowiedź eksperta
Prawo do odstąpienia od umowy to tzw. prawo do zwrotu towaru. Umożliwia ono kupującemu zapoznanie się z towarem i namysł, czyli rozważenie racjonalności zakupu. To uprawnienie nie obejmuje sklepów tradycyjnych, w których zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy. Termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 lub 30 dni.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklamacja przysługuje wtedy, kiedy występuje niezgodność towaru z umową. Zwrot natomiast to uprawnienie, które zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. W pewnym sensie jest to możliwość, którą stworzono dla konsumenta w celu namyślenia się przez niego czy chce zakup zatrzymać.
Zwrot może dotyczyć jedynie towarów, które są nieużywane. Często muszą mieć np. wszystkie metki. Tylko w takiej sytuacji, gdy kupujący się rozmyśli, będzie miał możliwość zwrotu towaru. Jeśli natomiast oddajemy dany towar do reklamacji, może on nosić ślady użytkowania. Nawet gdy np. ubranie było używane, reklamacja może zostać uznana. Jeżeli konsument reklamuje towar, nie może od razu żądać zwrotu gotówki.
Reklama
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny.
To, że niektóre sklepy tradycyjne prowadzą politykę reklamową, dzięki której kupujący może zwrócić towar, jeżeli stwierdzi, iż przestał mu się podobać, zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Takie działania mają w zasadzie wydźwięk marketingowy, aby zachęcić konsumentów do zakupów w danym sklepie.
Jeżeli sklep, w którym klient kupił dany produkt, nie gwarantuje mu takiej możliwości, wtedy też reklamacja towaru będzie możliwa jedynie w sytuacji, gdy będzie on niezgodny z umową, czyli np. będzie wadliwy.
Jeśli nie uzgadnialiśmy właściwości towaru ze sprzedawcą, niezgodność towaru z umową powstaje, gdy:
– towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany jego rodzaj,
– jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (np. odporność),
– nie odpowiada oczekiwaniom kupującego, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela (reklama).
Konkludując: niektóre sklepy przewidują możliwość zwrotu towaru, jednak nie jest to ich obowiązkiem prawnym. Konsument nie może zwrócić towaru tylko z tego względu, że mu się nie spodobał. Prawo do reklamacji przysługuje klientowi wtedy, gdy produkt jest niezgodny z umową i był taki w chwili wydania go kupującemu.