Reklama

Nauka

Trzeci wymiar kina

Naukowcom, biznesmenom, ale przede wszystkim miłośnikom filmów wydawało się, że trójwymiarowe kino i taka sama telewizja są w zasięgu ręki. Niekoniecznie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nadzieję na trójwymiarowe projekcje dawała holografia, która jest metodą rejestracji i odtwarzania pełnej informacji, jaką ma i niesie światło. Aby dobrze zrozumieć konsekwencje powyższej definicji, musimy przypomnieć sobie pewne podstawowe wiadomości z podręczników do fizyki.

Foton i fala

Przez wiele wieków trwały spory między filozofami i innymi uczonymi na temat tego, czym jest światło. Dopiero na początku XX stulecia fizykom udało się udowodnić, że światło ma podwójną naturę. Jest jednocześnie cząstką – fotonem – i falą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Fala, obok prędkości rozchodzenia i amplitudy, ma także fazę. Jeżeli strumień światła porównamy do pochodu ludzi idących ulicą, to choć wszyscy poruszają się z tą samą prędkością, to każdy z nich jest w innej fazie ruchu. Inaczej będzie, jeżeli zamiast pochodu zaczniemy obserwować wojskową defiladę. Wówczas zobaczymy, że faza ruchu żołnierzy jest jednakowa. Jednobarwne światło składające się z fal zgodnych w fazie – a przez to trochę przypominające idących żołnierzy – nosi w fizyce nazwę „światła spójnego”. Jest ono niezbędne do uzyskania i odczytania hologramu.

Sama nazwa „holografia” pochodzi od greckich słów: holos, co znaczy całość i grapho – piszę, czyli: pełny zapis. Konwencjonalna fotografia ogranicza się do rejestracji natężenia światła i jego barwy. Holografia zapisuje coś więcej. Jest to właśnie informacja o fazie światła odbitego od przedmiotu. Dzięki temu możemy odtwarzać obraz w trzech wymiarach.

W latach 1948-51 pracujący w Wielkiej Brytanii węgierski fizyk Dennis Gabor sformułował podstawy holografii. Otrzymał za to Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki w 1971 r. Źródło światła spójnego zostało wynalezione na początku lat 60. XX wieku. Jest to laser. Dopiero wówczas holografia stała się w pełni realna i szybko zaczęła się rozwijać.

Trójwymiarowy obraz

Jak powstaje hologram? Posłużmy się znowu przykładem. Na lustrzaną taflę jeziora spuszczamy z pomostu jednocześnie dwa kamienie. Każdy z nich stanie się źródłem fali o kształcie kół rozchodzących się po powierzchni wody. Fale te nakładają się na siebie, wzmacniają w jednych miejscach, a wygaszają w innych. Zależy to od fazy, w której w danym punkcie się znajdują. W wyniku nałożenia utworzą mozaikowy układ wodnych linii.

Reklama

Teraz wyobraźmy sobie, że chcemy sporządzić hologram konika szachowego. Za pomocą odpowiedniego układu zwierciadeł promień lasera dzielimy na dwie części. Pierwszą z nich kierujemy na konika. Każdy foton to najmniejsza cząstka światła; zderzając się z powierzchnią konika, staje się źródłem fali kulistej, podobnie jak kamień rzucony na powierzchnię wody. Druga wiązka światła nie ma kontaktu z konikiem, lecz jest kierowana bezpośrednio na kliszę. W każdym punkcie kliszy nastąpi nałożenie się fal świetlnych obu wiązek. W zależności od fazy fali nastąpi ich wygaszenie bądź wzmocnienie. Otrzymamy na niej układ ciemnych i jasnych prążków. Są one rozmyte i postrzępione, ale to jest właśnie hologram.

Trudno dopatrzeć się w nim podobieństwa do naszego konika. Hologram należy odczytać, oświetlając go taką samą wiązką światła laserowego, jaka była użyta przy jego otrzymaniu. Podczas przechodzenia przez hologram w drodze tych samych procesów nakładania fal świetlnych następuje pełne odtworzenie fali odbitej od przedmiotu, tj. naszego konika. Patrząc przez hologram, zobaczymy go w trzech wymiarach, tak jakby stał na szachownicy.

W latach 70. ubiegłego wieku holografia i możliwości jej zastosowania w wielu dziedzinach nauki i techniki wzbudziły ogromne zainteresowanie, ale też jeszcze większe oczekiwania. Trójwymiarowe obrazy holograficzne ekscytowały i wprawiały w zachwyt. Poszukiwano coraz nowszych rodzajów i zastosowań holografii.

Szczęki... 19

Jedną z najczęściej pokazywanych na filmowych kanałach telewizyjnych jest trylogia Powrót do przyszłości. W jednym z wątków młody bohater podróżujący wehikułem czasu przenosi się do odległego dla siebie roku 2015. Wychodzi na rynek swojego miasteczka, gdzieś w USA. Jest tam kino holograficzne. Nagle z dachu budynku kina wysuwa się olbrzymi rekin i atakuje całkowicie zaskoczonego przybysza z przeszłości. Po chwili okazuje się, że to holograficzna reklama kolejnej już – dziewiętnastej – części thrillera Szczęki. Takie były kiedyś wyobrażenia o możliwościach tej technologii.

Reklama

Utworzenie holograficznego kina, realne na poziomie praw fizyki, okazało się jednak bardzo trudne do realizacji na poziomie inżynierskim. Do dzisiaj ono nie istnieje, lecz projekt ten nie został całkowicie zarzucony. Również hologram nie jest obecnie konkurencją dla fotografii. Podobnie stało się z planami realizacji holografii kolorowej, która do tej pory nie wyszła poza fazę eksperymentów. Już w końcu lat 80. XX wieku pojawiły się opinie, że holografia – jako metoda zapisu obrazu – zawiodła pokładane w niej nadzieje. Jednocześnie wchodziły na rynek telewizory o plazmowych i ciekłokrystalicznych ekranach (LCD). Spowodowało to odpływ środków kierowanych na rozwój holografii dla potrzeb mediów.

Przeciw fałszerstwu

O holografii nie zapomniano jednak całkowicie. Jej rozwój i zastosowanie poszły w zupełnie innym kierunku. Fizycy i technolodzy opracowali nowe metody zapisu i odczytu oparte na wzajemnym oddziaływaniu fal. Poszukiwano również nowych materiałów światłoczułych.

W rezultacie powstało kilkadziesiąt innowacyjnych produktów wpisanych w istniejącą już nazwę hologramu, lecz nie mają one z nim wiele wspólnego. Najbardziej znany, wynaleziony przez Stefana Bentona, nosi nazwę „hologram tęczowy”. Nie wymaga on do odtworzenia światła spójnego, wystarczy to słoneczne, i daje barwny obraz. Co prawda kolor zrekonstruowanego przedmiotu nie przypomina oryginału, jednak obraz jest czytelny i ciekawy. Takie hologramy znajdują się np. na wielu banknotach nominowanych w złotówkach i euro, a służą do zapobiegania ich fałszerstwu. Obecnie powstają też hologramy artystyczne, unikalne i będące dziełem współczesnych artystów, a także tworzone przez komputery, gdzie program modeluje znane z fizyki procesy ruchu falowego.

Wehikuł czasu

Byłoby pięknie przenieść się wehikułem czasu w przyszłość, aby zobaczyć, czy spełnią się nadzieje współczesnej nauki i technologii. Dowiedzieć się, czy komórki macierzyste okażą się skuteczne w leczeniu, czy komputer kwantowy wyjdzie z laboratorium i stanie się naprawdę użyteczny, czy kolejne wersje teleskopu Jamesa Webba i wielkiego zderzacza hadronów ze szwajcarskiego CERN zrewolucjonizują naszą wiedzę. Może także holografia wyjdzie z niszowych zastosowań, przeżyje drugą młodość i zaprosi widzów do trójwymiarowego kina, a przestrzenny obraz prześle na ekrany domowych telewizorów oraz do sieci internetowej?

Autor jest byłym pracownikiem naukowym Instytutu Badań Jądrowych w Świerku.

2024-03-12 13:35

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Energia, sprężynka i... Boża łaska

W naszej ojczyźnie przełamany został impas związany z uruchomieniem energetyki jądrowej. Na pierwsze strony gazet powróciły informacje o syntezie termojądrowej. To idealne, czyste źródło energii. Marzenie ludzkości. Ale czym właściwie jest energia fizyczna? A czym energia duchowa?

Udzielenie odpowiedzi wprost na pytanie o energię, po wcześniejszym skorzystaniu chociażby z internetu, nie wystarcza na wyjaśnienie tego pojęcia. Doskonale wiemy jednak, że wykonanie dowolnej pracy wymaga energii.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

[ TEMATY ]

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję