Reklama

Niedziela Kielecka

W kraju rajskiego ptaka

O posłudze Kościoła, spotkaniach i dziełach polskich misjonarzy w Papui-Nowej Gwinei opowiada bp Jan Piotrowski, przewodniczący Komisji KEP ds. Misji, przewodniczący Krajowej Rady Misyjnej, który przebywał z wizytą duszpasterską w tym kraju.

Niedziela kielecka 12/2024, str. IV

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

Papua Nowa Gwinea

Archiwum bp. Jana Piotrowskiego

Bp Jan Piotrowski podczas spotkania z tubylcami

Bp Jan Piotrowski podczas spotkania z tubylcami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Władysław Burzawa: Jaki był cel wizyty Księdza Biskupa w Papui-Nowej Gwinei?

Jan Piotrowski: Jako przewodniczący KEP ds. Misji jestem odpowiedzialny za polskich misjonarzy, których obecnie jest 1700 pracujących w 99 krajach. Po ubiegłorocznej mojej wizycie w Republice Konga i Angoli, która pozwoliła na odwiedzenie wszystkich misjonarzy, tym razem wybór padł na Papuę-Nową Gwineę, na antypody, gdzie żyje Kościół bardzo młody, i gdzie pracuje ponad 60 misjonarzy z Polski. W tę wizytę włączyłem księży konsultorów Komisji, aby mogli poznać rzeczywistość misyjną. Do Papui-Nowej Gwinei wybrałem się wraz z o. dr. Kazimierzem Szymczychą SVD, sekretarzem Komisji oraz z konsultorem ks. dr. hab. Franciszkiem Jabłońskim z Gniezna. Minęło 50 lat, kiedy trzech kapłanów diecezji gnieźnieńskiej: ks. Grzela, ks. Hanelt i ks. Muszyński dotarli do tego zakątka świata. Ci pierwsi misjonarze już nie żyją. W hołdzie dla tych kapłanów odwiedzaliśmy placówki, które zakładali pół wieku temu. W czasie wizyty jeden z australijskich biskupów podkreślał wielkie oddanie i pracowitość polskich misjonarzy.

Księże Biskupie, Papua-Nowa Gwinea jest dla nas miejscem egzotycznym, o którym rzadko słyszymy. Jak położenie, kultura i historia wpłynęły na ewangelizację tego kraju?

Św. Jan Paweł II napisał w adhortacji skierowanej do Kościoła w Oceanii, że „każda kultura jest godna Ewangelii”. A słowa te znajdują zakorzenienie w Ewangelii św. Marka, który pisze: „Idźcie i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16, 15). Pan Jezus jako Odkupiciel człowieka nie wyklucza nikogo, bowiem dar Jego miłości obejmuje wszystkich. Z jednej strony późna ewangelizacja Papui-Nowej Gwinei oraz wysp Pacyfiku jest pewnym wyrzutem pod adresem Kościoła, że nie podjął wcześniej wyzwań misyjnych. Ale jeśli patrzymy na historię, na środki komunikacji, na relacje, jakie wytworzyły się w świecie i zjawisko kolonializmu, to one miały duży wpływ na dzieło ewangelizacji. Dar Ewangelii jest dla wszystkich, aczkolwiek geografia i topografia tego kraju sprawia, że relacje społeczne są utrudnione. Dlaczego? Liczne wyspy, brak dróg oraz ok. 820 różnych języków plemiennych utrudniają pracę duszpasterską. Wspólną płaszczyzną porozumienia jest język angielski oraz pidgin, który jest językiem fonetycznym, a więc dla osób z krajów słowiańskich jest łatwo przyswajalny. Z perspektywy moich przeszło czterdziestu lat doświadczenia misyjnego uważam że potrzebna jest znajomość kodu kulturowego, by wejść w kulturę, w jej znaczenie, symbolikę. Wtedy można zrozumieć człowieka żyjącego w takich warunkach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Misjonarze pracujący w Papui-Nowej Gwinei byli nie tylko nauczycielami, ale przede wszystkim świadkami. A przykładem jest błogosławiony męczennik Piotr To Rot, zamordowany przez Japończyków, który nie wyrzekł się wiary i na nowo, mimo upomnień podjął pracę misyjną. Za to został stracony. Podczas mojej wizyty spotkałem męża wnuczki bł. Piotra To Rota, Marko, wykształconego człowieka, który zajmuje poważną pozycję w lotnictwie cywilnym tego kraju. Mogliśmy porozmawiać o dziadku, o jego świadectwie wiary, kulcie błogosławionego…

Jak wygląda duszpasterstwo i zaangażowanie polskich misjonarzy w tym szczególnym, wyjątkowym miejscu?

Kościół w Papui-Nowej Gwinei z racji wciąż niewystarczających powołań, potrzebuje wsparcia. Głosicielami Dobrej Nowiny są przede wszystkim katechiści. Ich praca jest wolontariacką, a ich formacja trwa przez dwa lata. Przyjeżdżają do diecezji ze swoimi rodzinami. Kobiety są przygotowywane do życia gospodarskiego, uprawiają ziemię, żeby wyżywić rodzinę, a resztę zapewnia diecezja. To dobra i odpowiedzialna metoda formacji. Byłem zaskoczony, że przy parafiach, jak i przy biskupstwach znajdują się jakby „miasteczka kościelne”. W Papui-Nowej Gwinei nie znacjonalizowano szkolnictwa ani służby zdrowia, dlatego ten wymiar posługi Kościoła jest bardzo ważny. Papież Paweł VI mówił: „Ewangelizacja integralnie obejmuje całego człowieka, a więc jego duszę i ciało”, dlatego w głoszeniu musi być troska o całego człowieka, i to widać w Papui-Nowej Gwinei. S. Jadwiga Faliszek, którą poznałem 25 lat temu, jest dyrektorką kościelnej służby zdrowia na cały kraj. Swoje studia medyczne odbyła w Australii, a jej praca i posługa to dar dla wspólnoty Kościoła. W szpitalu w miejscowości Kundiawa od lat pracuje lekarz ks. Jan Jaworski. Kiedyś był lekarzem w Nowym Sączu na chirurgii miękkiej, a pracując w Papui-Nowej Gwinei, odkrył swoje powołanie misyjne. To najlepszy chirurg jakiego ma ten kraj, który unowocześnia szpital, podnosząc poziom leczenia. Dzielił się ze mną doświadczeniem leczenia gruźlicy kręgosłupa, w której odnotowuje znaczny postęp. Pracę lekarza wiąże z posługą kapłańską. Patrzy na pacjenta jako lekarz, potem dociera do sfery duchowej. Kolejnym wymiarem zaangażowania misyjnego jest edukacja i uniwersytety, założone przez księży werbistów. Inicjatorem ich powstania jest Polak – ks. dr Jan Czuba SVD – założyciel Divine Word University w Port Moresby i fundator Uniwersytetu w Medang, którego prezydentem jest Nowozelandczyk, współpracujący z Polakami zarówno świeckimi, jak i zakonnikami z tytułami doktorów. Wśród nich jest brat zakonny dr n. medycznych Jerzy Kuźma SVD. Byłem zaskoczony, że w Papui-Nowej Gwinei w miejscowości Ilabu jest nowoczesny uniwersytet, w którym zamiast tradycyjnej biblioteki, są tylko czytelnie komputerowe, a reszta zasobów jest w „chmurze”. Łączność elektroniczna sprawia, że czytelnicy mogą z niej korzystać mimo odległości i braku dróg. Ks. Jan Czuba powiedział, że jest to pionierskie zadanie i przykład dla innych krajów. Udało się stworzyć wydział medycyny i fakultety pielęgniarskie. Jest to świadectwo, że polskie uczelnie wychowały dobrych specjalistów i bezcenny wkład w historię tego kraju. Do tego zaangażowania Kościoła dochodzą prowadzone w każdej parafii szkoły podstawowe i średnie.

Reklama

Oprócz spotkań z wieloma ludźmi, wizytował Ksiądz Biskup także tamtejsze seminarium duchowne.

Odwiedziłem kilku biskupów, dwóch polskich oraz pięciu miejscowych, kardynała Johna Ribata, dwóch biskupów obcokrajowców – Australijczyka i Amerykanina. Byliśmy w seminarium Bomana, na przedmieściach Port Moresby – stolicy kraju. Jest tutaj miasteczko studenckie, w którym różne zgromadzenia mają swoje domy: dominikanie, sercanie, kapucyni i inne. Jest Instytut Teologiczny Ducha Świętego i Wyższe Seminarium Duchowne – jako dom formacji dla alumnów diecezjalnych. Zrobiło to na mnie wrażenie, widać tam dobrą współpracę z rektorem, Polakiem. Podczas spotkania ze studentami teologii powiedziałem im, że seminarium jest sercem diecezji, sercem zgromadzenia, że tak dużo od nich zależy, bo przecież wiemy czym jest serce w żywym organizmie. Mówiłem też o miłości do Kościoła, który w każdym zakątku świata jest taki sam, dlatego będąc na misjach, w różnych krajach nigdzie nie czuję się obco. Uważam, że klerykom stamtąd potrzeba otwarcia na kulturę swojego środowiska, ale i na inne plemiona gdzie będą posłani.

Mimo kulturowych różnic językowych, odprawiałem Mszę św. po angielsku, natomiast homilie były tłumaczone na angielski lub pidgin. Nie brak trudności rodzących akty przemocy, ale nie brak także nadziei, ponieważ ludzie tego regionu mają w sobie dużo naturalnej radości. Warto wspomnieć, że Papua-Nowa Gwinea, która zajmuje tylko część wyspy (a drugą część zajmuje Indonezja) jest zakorzeniona w świecie przyrody, bo Papuasi, słuchając przyrody, mówią: „ptaki nam przekazują swoje orędzie”. To zatem nie tylko kraj „kamiennej siekiery” – jak tytułowali swoje książki nasi misjonarze sprzed lat, ale kraj rajskiego ptaka, cudownego ptaka, który ma swoje miejsce na fladze tego kraju.

2024-03-19 13:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Piotrowski: nie osądzono zbrodniarzy

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

Grzegorz Golec

Dlaczego nie osądzono zbrodniarzy stanu wojennego, morderców górników, kapłanów oraz służalczych ideologów ograniczenia praw obywatelskich? – pytał bp Jan Piotrowski w homilii wygłoszonej w bazylice kieleckiej, podczas Mszy św. za ojczyznę i ofiary stanu wojennego.

- Gromadzimy się w roku stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jednocześnie wspominamy dramatyczną kartę z jej historii, która przypomina o stanie wojennym. Niezwykle trudnym i pełnym pogardy czasie wobec narodu. Mijają dni, miesiące i lata i koniecznie trzeba pytać o to, czym dzisiaj jest Polska i kim są Polacy? – stawiał pytania biskup kielecki. – Serce krwawi, a rozum wciąż zadaje sobie pytanie: dlaczego nie osądzono zbrodniarzy stanu wojennego? – zastanawiał się hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję