Tradycyjnie w kościołach – św. Marii Magdaleny w Cieszynie i Najświętszego Serca Pana Jezusa w Czeskim Cieszynie – uroczystości rozpoczęły się nabożeństwem ku czci św. Melchiora. Następnie ze świątyń wyruszyły procesje, które spotkały się na moście przyjaźni. Po przywitaniach uczestnicy wyruszyli z relikwiami męczenników koszyckich do czeskiej świątyni. Mszy św. przewodniczył bp Martin David z diecezji ostrawsko-opawskiej w koncelebrze z biskupami Romanem Pindlem i Piotrem Gregerem oraz kapłanami z obu diecezji.
Przedstawiciel czeskiej wspólnoty przypomniał, że św. Melchior był przykładem wierności i odwagi, a poprzez przykład życia stał się symbolem porozumienia i tolerancji. Dodał, że zebranych łączy wiara i tradycja. Bp Martin David w nawiązaniu do 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej podkreślił, że każda próba jest drogą wiary, świadectwa i miłości.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W kazaniu bp Pindel zauważył, że kolejne wspomnienie św. Melchiora daje okazję do stawiania pytań o to, co sprawiło, że stał się gorliwym zakonnikiem, gotowym pracować z narażeniem życia wszędzie, gdzie go poślą przełożeni. – Warto pytać o motywację zdecydowanego odrzucenia możliwości ocalenia życia za cenę wyparcia się wiary katolickiej. Pytania te stają się szczególnie aktualne w Polsce w obliczu nowych wyzwań i problemów, przed jakimi stają rodzice i dzieci w sprawach katechezy czy obrony życia – stwierdził pasterz diecezji. Przypomniał, że aktualną sytuację wiernych w kwestii katechezy w szkole określił kard. Kazimierz Nycz na spotkaniu z katechetami. – Powtarzał, że przez 15 lat uczestniczył w rozmowach związanych z tematem obecności katechezy w szkole w czasach różnych rządów, w tym rządów SLD. Podkreślił, że prowadzone rozmowy bywały trudne, ale jednak owocne. Tym razem są one „głuche” w tym znaczeniu, że mają charakter jednostronny – zakończył hierarcha.
W wydarzeniu prócz biskupów, kapłanów, kleryków, sióstr zakonnych, służby liturgicznej, uczestniczyły liczne delegacje z obu diecezji z pocztami sztandarowymi i w strojach regionalnych.