Reklama

Z Bełza na Jasną Górę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że od kilkunastu lat z większych ośrodków duszpasterskich naszych diecezji wędrują na Jasną Górę pielgrzymkowe grupy. Jeśli nie możemy uczestniczyć w takiej pielgrzymce, to nieraz ze łzą w oku podziwiamy wiarę, miłość do Matki Bożej i pielgrzymi trud uczestniczących w wędrówce, a wiele życzliwych osób udziela pielgrzymom na całej trasie hojnej gościny. Jednak przeważająca większość czcicieli Jasnogórskiej Pani udaje się do Jej tronu korzystając z różnych środków lokomocji. Każdy niemal Polak pragnie pokłonić się Tej, którą Bóg dał narodowi polskiemu jako pomoc i obronę. Stojąc przed Jej umiłowanym Jasnogórskim Wizerunkiem wdzięczni jesteśmy za ponad 600 lat pobytu na wybranym przez Nią miejscu na naszej polskiej ziemi. Rzadko jednak sięgamy dalej w przeszłość, mało myślimy o tym, że zanim zaistniała Jasna Góra z wizerunkiem Królowej Polski, Maryja w tym obrazie musiała tam jakoś „dotrzeć”.
Początki obrazu częstochowskiego okryte są tajemnicą. Pewne jest to, że ostatnim miejscem przechowywania tego obrazu, czczonego już przez wiernych, był Bełz, wówczas miasto wojewódzkie na Rusi, stanowiące część polskich ziem. Około 1382 r. książę Władysław Opolczyk przewiózł obraz do Częstochowy, przekazując go w opiekę sprowadzonym z Węgier i ulokowanym na Jasnej Górze ojcom paulinom. Warto zatem przeanalizować trasę, jaką przebył Opolczyk przez ówczesną ziemię ruską i sandomierską, obecnie południową Lubelszczyznę.
Bełz leży około 45 km na południe od Hrubieszowa, tuż za obecną granicą z Ukrainą i tyle samo od Tomaszowa Lubelskiego w kierunku wschodnim, z małym odchyleniem ku południowi. Do książęcego Opola na Śląsku trasa wiodła przez Szczebrzeszyn, Zawichost n. Wisłą i Częstochowę. Był to stary, utarty szlak. Wytyczmy go sobie dokładniej. Z Bełza droga wiodła przez Rzeplin do Małoniża, gdzie wówczas istniała parafia przeniesiona później do Łaszczowa. Następnie przez Rachanie - Lipsko (wczesnośredniowieczne grodzisko) do Szczebrzeszyna. Należy przypuszczać, że po przebyciu około 85 km nastąpił pierwszy nocleg. Miejsce to było znane Opolczykowi z czasów dawniejszych, gdy był namiestnikiem króla Węgier i Polski Ludwika Węgierskiego na Rusi. Ze Szczebrzeszyna wydeptany dobrze trakt prowadził przez Sąsiadkę, dawniej Sutiesk - grodzisko z VIII w., przeżywające swój rozkwit w wieku XI-XII. Kolejnymi miejscowościami na szlaku były: wieś parafialna Czernięcin, która tę nazwę otrzymała od przechowywanej w jego kościele cząstki ciernia z korony Pana Jezusa i Turobin, posiadający obronny zameczek.
Wyjeżdżając z Turobina książę Władysław miał do wyboru dwie drogi. Główna droga, którą należało pojechać, prowadziła przez Tarnawę i Targowisko, miejscowości znane w XII i XIII w. ze zjazdów polsko-ruskich do Batorza - starego grodziska, stamtąd przez Blinów do Stróży, w której przy starym trakcie handlowym znajdowała się strażnica z istniejącą już w połowie XIII w. parafią. W sąsiedztwie Stróży leżał Kraśnik, w którym, po przebyciu 65 km, należało przenocować. Stamtąd do Zawichostu pozostało już tylko 30 km przez Gościeradów. W pobliżu Zawichostu znajdował się znany, uczęszczany bród przez Wisłę.
Opolczyk mógł pojechać tą właśnie drogą. Ale od 1373 r. w Goraju - Ładzie miał swoje włości z zameczkiem niejaki Dymitr, podskarbi królewski, a później marszałek królestwa. Ów Dymitr przebywał razem z Władysławem Opolczykiem na dworze króla Ludwika Andegaweńskiego. Obaj więc znali się dobrze. Trudno powiedzieć, czy się przyjaźnili. I oto teraz Władysław z Opola miał wspaniałą okazję, by odwiedzić swego dworskiego kolegę. Musiałby tylko z Turobina lub Tarnawy skręcić 12 km na południe do Goraja. Czy ominąłby taką okazję? Raczej wątpliwe. Z Goraja prowadziła uczęszczana droga do Słupia przez Białą, w której od ponad stu laty istniała parafia, koło powstałego później Janowa Lub. Tu na skrzyżowaniu dróg, gdzie w późniejszym czasie powstały Modliborzyce, była strażnica. Kolejnymi etapami wędrówki Opolczyka byłyby Zdziechowice k. Zaklikowa i przeprawa na Wiśle obok Borowa wprost na Zawichost. Odległość obu tych tras była jednakowa, obie przejezdne. Którą wybrał Opolczyk? Trudno powiedzieć.
Dla nas najważniejsze jest to, że przez nasze tereny książę Władysław przewiózł obraz Matki Bożej Częstochowskiej, pokonując odcinek około 180 km. A przejeżdżając ewentualnie przez teren późniejszego Janowa, Matka Boża upodobała sobie to miejsce na objawienie się w 1645 r. W związku z tą peregrynacją obrazu Matki Bożej Częstochowskiej istnieje legenda, którą przytacza ks. prof. Czesław Bartnik w swej książce pt. Mistyka wsi. Pisze on, że w jego rodzinnych stronach Źrebce k. Szczebrzeszyna, obok których jechał Opolczyk z obrazem, do dziś ludzie mówią, że strojną karocę z obrazem pszczoły przyozdobiły koroną, uczynioną z płatków kwietnych połączonych miodem. To legenda tylko, ale należy przypuszczać, że Matka Boża w wiezionym obrazie błogosławiła tej ziemi i jej mieszkańcom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pamiętają o tych, którzy walczyli o wolność

2024-04-26 10:14

[ TEMATY ]

Słubicki Panteon Pamięci Żołnierza Polskiego

Instytut Pamięci Narodowej

Karolina Krasowska

Składając wizytę w Słubicach, prezes IPN wyraził wdzięczność organizatorom projektu

Składając wizytę w Słubicach, prezes IPN wyraził wdzięczność organizatorom projektu

Słubicki Panteon Pamięci Żołnierza Polskiego otrzyma wsparcie Instytutu Pamięci Narodowej.

Inicjatorem Panteonu jest lokalny działacz Michał Sobociński. Od kilku lat dokłada on wszelkich starań, by w jak najbardziej godny sposób, upamiętnić tych, którzy walczyli i ginęli za Polskę w kraju i na wszystkich frontach drugiej wojny światowej. Jak mówi, chodzi o upamiętnienie szeregowych, często bezimiennych żołnierzy, którzy walczyli za naszą wolność.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: z gajów oliwnych należących do sanktuarium pozyskano w 2023 roku 13 ton oliwy

2024-04-26 19:58

[ TEMATY ]

Fatima

oliwa

gaj oliwny

Ks. dr Krzysztof Czapla

Z położonych na terenie Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, gajów oliwnych pozyskano w 2023 roku około 13 ton oliwy, podały władze tego miejsca kultu, na terenie którego znajdują się tysiące drzew oliwki europejskiej.

Jak poinformowała Patricia Duarte z władz portugalskiego sanktuarium, w minionym roku zanotowano mniejsze zbiory oliwek, co było równoznaczne ze zmniejszeniem pozyskanej ilości oliwy z pierwszego tłoczenia. Dodała, że w latach najlepszego urodzaju z należących do sanktuarium fatimskiego gajów pozyskiwano rocznie surowiec, z którego wytwarzano do 30 litrów oliwy. Duarte sprecyzowała, że oliwa kierowana jest w Fatimie do placówek należących do sanktuarium i służy miejscowym placówkom przyjmującym pielgrzymów na ich własne potrzeby.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję