Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Bielsko-Biała: ekumeniczne czytanie Listu św. Pawła do Rzymian

W Książnicy Beskidzkiej w Bielsku-Białej odbył się dziś 8. Ekumeniczny Maraton Biblijny. 25 lektorów – m.in. biskupi katolicki i luterański, ewangeliczka, zielonoświątkowiec, wyznawczyni prawosławia, senator, bielski prezydent, rektor, poeta, reprezentanci samorządowców, straży i policji oraz organizacji z Podbeskidzia i Czech – odczytali tym razem List św. Pawła do Rzymian.

[ TEMATY ]

Biblia

Małgorzata Godzisz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maraton zainaugurowali biskupi Roman Pindel z Kościoła katolickiego oraz Adrian Korczago z Kościoła luterańskiego. Ordynariusz bielsko-żywiecki przypomniał jak List do Rzymian – będący, jak podkreślił, wyjątkową dla ukształtowania wiary wielu wyznawców Chrystusa księgą Pisma Świętego – z niezwykłą mocą oddziaływał na takie osoby jak: św. Augustyn, Orygenes, Marcin Luter, Filip Melanchton, pochodzący ze Starego Żywca i wychowany w Bielsku karmelita o. Daniel Rufeisen czy amerykański pastor Martin Luther King.

Biskup zachęcił, by nie tylko wsłuchać się w słowa Pawłowego Listu, ale też słuchać sercem tego, co Bóg mówi do dawnych Kościołów oraz współczesnych ludzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwierzchnik diecezji cieszyńskiej Kościoła luterańskiego chwaląc inicjatywę Maratonu Biblijnego, zaapelował, by ogłaszać wielkie dzieła Pana nie tylko w czasie trwania Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan lub podczas nabożeństw ekumenicznych. „Warto sięgać do tej życiowej skarbnicy słowa Bożego, by w naszej codzienności kierować się podpowiedziami i wskazaniami tego słowa. Jeżeli czynimy to wspólnie ponad istniejącymi podziałami, tym cenniejsze jest przedsięwzięcie, w którym dziś uczestniczymy” – powiedział bp Adrian Korczago. Nowy zwierzchnik ewangelickiej diecezji podkreślił, że należy próbować zastosować odkryte w Piśmie Świętym prawdy w codziennym życiu.

Nawiązując do jubileuszu 1050. rocznicy Chrztu Polski, duchowny zaznaczył, że jest to okazja, by odkryć wspólnie na nowo, że „w chrzcie umieramy wraz z Chrystusem”, oraz że Jezus cierpiał na krzyżu także ze względu na przyszłe podziały chrześcijan. Zaznaczył, że rzeczywistość podziałów wśród wyznawców Chrystusa nie jest ostateczna, gdyż ponad nią „rysuje się przepiękny świt zmartwychwstania”.

Jak wyjaśnił jeden z pomysłodawców biblijnego przedsięwzięcia, dyrektor programowy diecezjalnego radia „Anioł Beskidów” ks. Jacek Pędziwiatr, List do Rzymian został w tym roku wybrany dla uczczenia 1050. rocznicy Chrztu Polski. „By niejako tym wyborem wskazać na źródło naszej wiary, które z ojczyzny Chrystusa przez Rzym przyszło na naszą polską ziemię” – dodał.

Reklama

Maraton zakończyły błogosławieństwa udzielone przez biskupów katolickiego i luterańskiego.

Wśród 25 osób uczestniczących w głośnej lekturze Listu do Rzymian oprócz biskupów byli m.in.: prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult, przewodniczący Stowarzyszenia Teologów Ekumenistów, ks. prof. Józef Budniak, rektor Akademii Techniczno-Humanistycznej prof. Ryszard Barcik, dyrektor Książnicy Beskidzkiej Bogdan Kocurek, naczelnik wydziału prewencji bielskiej Komendy Miejskiej Policji, podinspektor Mariusz Kuliński, komendant bielskiej PSP st. brygadier Adam Caputa. senator RP Andrzej Kamiński oraz wicestarosta bielski Grzegorz Szetyński.

Pawłową księgę czytali także: dziennikarze, onkolog, goprowiec, siostra zakonna, uczeń, poeta, osoba posługująca się alfabetem Braille'a, działacze społeczni i kościelni. Fragmenty nowotestamentowej księgi odczytała po czesku Irena Liberdova z Miejskiej Biblioteki we Frydku Mistku. Każdy z lektorów otrzymał na pamiątkę „ekumeniczny bochenek chleba”.

Maratonowi towarzyszyła wypożyczona z Książnicy Pomorskiej w Szczecinie wystawa „Pismo Święte Księga ręką ludzką przez Boga pisana”. Składa się ona z 26 plansz, przedstawiających różne wydania Pisma Świętego, ciekawostki, a także obrazy ilustrujące sceny biblijne. Ekspozycja została wzbogacona o cenne wydania Pisma Świętego ze zbiorów własnych Książnicy Beskidzkiej.

Maratony biblijne organizują wspólnie Książnica Beskidzka i Radio „Anioł Beskidów”. Tegoroczny odbył się po raz ósmy. Dotąd odczytano Ewangelię według św. Łukasza, dwukrotnie –Ewangelię według św. Marka, fragmenty Dziejów Apostolskich, opisujące historię św. Pawła oraz początek Księgi Rodzaju, List św. Pawła do Filipian oraz Księgę Koheleta.

2016-01-22 11:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa o pokój

Niedziela legnicka 42/2012, str. 8

[ TEMATY ]

Biblia

Pismo Święte

pokój

Bożena Sztajner/Niedziela

Obrzęd Pokoju następuje po modlitwie „Ojcze nasz”. Jest on przygotowaniem do przyjęcia Komunii św. i podobnie jak Modlitwa Pańska ściśle wiąże się z modlitwą eucharystyczną, w której to najczęściej w ciągu roku słyszymy prośbę do Ducha Świętego: „Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa”. Jest w tym zawarte pragnienie przyjęcia Komunii Świętej i pozostania w jedności z Bogiem, która nie jest możliwa bez jedności z człowiekiem. Z tego powodu brak zgody z naszymi bliźnimi przez złość, zawiść, zazdrość, gniew, nienawiść nie pozwalają w pełni zjednoczyć się z Jezusem. O tym samym przypomina nam dopiero co wypowiedziana przez całe zgromadzenie modlitwa „Ojcze nasz” w słowach „odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. Dlatego tak ważne jest, aby przystępując do wspólnego składania Ofiary Eucharystycznej, każdy z nas był pojednany z bliźnimi. Sam Chrystus mówi do nas: Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim! (Mt 5, 23-24).

Sam obrzęd jest prosty i składa się z dwóch części. Otwiera go modlitwa o pokój, która najczęściej zaczyna się od słów: „Panie Jezu Chryste, Ty powiedziałeś swoim Apostołom: «Pokój wam zostawiam, pokój mój wam daję»”. Jej zasadniczą treścią jest prośba o pokój i jedność Kościoła i świata. Wyraża ona również świadomość grzeszności proszących nie zważaj na nasze grzechy i moc wspólnoty Kościoła lecz na wiarę swojego Kościoła. To wiara Kościoła, a nie nasze osobiste przymioty i zasługi, jest podstawą tej modlitwy. Możemy mieć tylko nadzieję, że Pan, ze względu na swe miłosierdzie, zapomni nam grzechy a swoją łaskę oprze na wierze całej wspólnoty. Zwracamy się w niej przez kapłana do Chrystusa, bo tylko On może nas obdarzyć prawdziwym pokojem i tylko On może nas doprowadzić do pełnej Jedności. My często rozumiemy tę modlitwę jako prośbę o pokój, który tak naprawdę jest spokojem w naszym dniu codziennym, niekiedy myślimy o pokoju między państwami, ale Chrystus chce nas obdarzyć innym pokojem. Pan Jezus w Ewangelii św. Jana w rozdziale 14 mówi: Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Dar pokoju, jakim obdarza nas Chrystus jest pełniejszy i głębszy, taki który działa na nas od wewnątrz i uzbraja nas na trudne chwile życiowe, ale także daje nam siłę, aby głosić Ewangelię - aby być świadkiem Jezusa. Prosimy o Pokój dla siebie i dla Kościoła, aby się nim dzielić z innymi - aby stawać się z nimi jednością.

Druga część obrzędu to znak pokoju. Od reformy Soboru Watykańskiego II przywrócono znak do stosowania przez wszystkich wiernych uczestniczących w Eucharystii. Ma on nam przypomnieć, że na Mszy św. nie tylko przychodzimy po jedność z Jezusem, ale także tworzymy jedność, wspólnotę jako Kościół. Kapłan kieruje do nas słowa zachęty: „Przekażcie sobie znak pokoju”. Odwracamy się wówczas do osób stojących obok nas, by przekazać im znak pokoju. Gest ten, zgodnie z zaleceniem Kościoła, przekazujemy osobom stojącym najbliżej, ale obejmujemy nim wszystkich obecnych w kościele i cały Kościół. Szczególnie w tym momencie powinniśmy pomyśleć o tych, których skrzywdziliśmy, z którymi żyjemy w niezgodzie lub nieprzyjaźni. Nie lekceważmy tego gestu, bo jest on bardzo ważny. Gest pokoju nie może być zdawkowy, aby tylko go wykonać. W tym geście mamy zauważyć drugiego człowieka, naszego brata. Kłaniając się, czy też podając rękę mamy zwracać się ku człowiekowi, popatrzeć na niego, dostrzec go, otoczyć go miłością. Kiedy przekazuje się znak pokoju, można powiedzieć: „Pokój Pański niech zawsze będzie z tobą” lub „Pokój z tobą”. Na te słowa odpowiada się: „Amen”. Pamiętajmy, że w tym geście poczynając od kapłana przekazujemy sobie pokój Chrystusowy i pragniemy otoczyć się wzajemną miłością jak nas naucza Jezus Chrystus, aby w Nim stać się prawdziwą jednością.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie rzecznika prasowego

2024-05-17 19:43

[ TEMATY ]

oświadczenie

Rafał Trzaskowski

Ks. Przemysław Śliwiński

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy kard. Kazimierza Nycza i archidiecezji warszawskiej, wydał dzisiaj oświadczenie w związku z decyzją Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zakazującej umieszczania symboli religijnych w publicznych przestrzeniach stołecznych urzędów. Publikujemy treść oświadczenia.

Oświadczenie

CZYTAJ DALEJ

Dar serca

2024-05-17 19:46

Małgorzata Pabis

    W piątek 17 maja Rektorat Sanktuarium Bożego Miłosierdzia zakupił 150 porcji zupy jarzynowej, którą podarowano podopiecznym Dzieła Pomocy św. Ojca Pio.

    - Środki na zakup ciepłego posiłku pochodziły z Funduszu Miłosierdzia – tym razem ze zrzutki, którą zorganizowaliśmy razem z Fundacją Misericors. W to dzieło zaangażowało się kilkaset osób, które ofiarowały swój dar serca dla potrzebujących – wyjaśnia Małgorzata Pabis, rzecznik prasowy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. - Cieszymy się, że nasza akcja, którą prowadzimy od wielu już miesięcy, trwa i angażuje wciąż nowe osoby. To pokazuje, że wśród nas żyje dużo ludzi o wielkiej wyobraźni miłosierdzia – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję