Reklama

Koncert charytatywny w kościele pw. Świętej Rodziny

Golgota z Matką Bolesną

Rozważanie tajemnic męki i śmierci Pana Jezusa oraz boleści Jego Matki inspiruje do konfrontowania naszej postawy z tym, do czego zostaliśmy powołani jako chrześcijanie. W taką perspektywę spojrzenia wpisał się charytatywny koncert „Golgota z Matką Bolesną”, zorganizowany przez lubelską Fundację im. Matki Teresy z Kalkuty.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

28 marca kościół pw. Świętej Rodziny w Lublinie wypełnił się miłośnikami klasycznej muzyki wokalnej i instrumentalnej. Wśród nich znaleźli się mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej im. Matki Teresy z Kalkuty przy ul. Głowackiego 26, otaczający dzieła Fundacji modlitwą, dzieci uczestniczące w terapii prowadzonej dzięki staraniom członków Fundacji, wychowankowie Domu Dziecka Sióstr Kapucynek Serca Jezusowego przy ul. Romanowskiego 6, księżna Elżbieta Drucka-Lubecka de Séjournet z Belgii - współorganizator Międzynarodowego Kongresu „Rodzina, wspólnota szczęścia”, który odbędzie się w kwietniu w Lublinie oraz ks. kan. Ryszard Jurak, proboszcz parafii Świętej Rodziny.
Koncert połączył doświadczonych już artystów z tymi, którzy na scenie stawiają pierwsze kroki. Publiczność miała okazję posłuchać śpiewu Urszuli Kryger (mezzosopran), solistki światowej sławy. Partie solowe zaśpiewała także Ewa Biegas (sopran). Grażyna Barszczewska, aktorka scen polskich, w pięknej interpretacji zaprezentowała myśli i fragmenty przemówień Matki Teresy oraz wiersze jej poświęcone. Trzy połączone orkiestry smyczkowe (Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego w Zamościu, Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. K. Lipińskiego w Lublinie i Fundacji im. Matki Teresy z Kalkuty) wraz z dwoma połączonymi chórami (Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS i OSM I i II st. im. K. Lipińskiego w Lublinie) przedstawiły barokowe arcydzieła muzyki pasyjnej. Gościnnie swoje talenty zaprezentowały także studentki Akademii Muzycznych w Bydgoszczy i Wrocławiu. Na organach akompaniowała Elżbieta Charlińska. Przygotowaniem orkiestry PSM I i II st. w Zamościu zajął się Jerzy Lisak. Koncertem dyrygowała Teresa Krasowska, adiunkt w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS i nauczyciel OSM I i II st. w Lublinie, jednocześnie prezes i założyciel Fundacji „Dać dzieciom nadzieję”.
Bł. Matka Teresa mówiła, że wartością niezwykle istotną dla człowieka jest poświęcony innym czas - aby naprawdę docierać do człowieka, należy dać mu coś z siebie, na miarę swoich możliwości i uzdolnień. To właśnie starają się robić członkowie Fundacji - muzycy, dziennikarze, lekarze, nauczyciele, studenci. Celem ich działań jest wspieranie najbardziej potrzebujących dzieci w Polsce i na świecie. Przesłaniem mogą być sparafrazowane słowa Mario Aldighieriego z wiersza o kalkuckiej „Królowej Miłości”: „Nieważne jacy są ludzie - kochaj ich, nieważne jakie przypiszą intencje dla twoich czynów - czyń dobro, nieważne, że uczciwość i szczerość uczynią cię bezbronnym - bądź szczery i uczciwy, nieistotne, że to, co budowałeś przez lata może być zniszczone w jednej chwili - buduj, dawaj z siebie wszystko”.
W programie koncertu znalazło się 10 utworów. Wykonano m.in. Stabat Mater G. B. Pergolesiego, barokowe opracowanie średniowiecznej sekwencji, jedno z najciekawszych w historii muzyki. Pergolesi, neapolitański artysta z XVIII w., stworzył to dzieło w oparciu o przekaz włoskiego mistyka z XIII w. Zaprezentowana kompozycja ukazuje scenę opłakiwania Zbawiciela przez Matkę Bożą. Uwagę słuchaczy zwróciło przejmujące wykonanie partii przeznaczanych dla chóru. Urszula Kryger zaśpiewała fragmenty Pasji według św. Jana J. S. Bacha. Partię solową na skrzypce tego arcydzieła zagrała Marta Gruszka, studentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Zaprezentowano też I część koncertu G-dur Antonio Vivaldiego.
Wszyscy artyści wystąpili nieodpłatnie. Dochód z imprezy przeznaczono na zorganizowanie letniego turnusu rehabilitacyjno-terapeutycznego dla dzieci z porażeniem mózgowym w Kęble. Na zakończenie warto jeszcze raz przywołać słowa Matki Teresy: „Jeśli więc będziecie prosić w modlitwie, proście o odwagę i dawajcie z siebie, dawajcie aż do bólu”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Przybylski: Kościół, choć nie jest z tego świata, pełni swoją misję tu i teraz

2024-05-15 20:26

[ TEMATY ]

KUL

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Bp Andrzej Przybylski

Bp Andrzej Przybylski

Kościół, choć nie jest z tego świata, pełni swoją misję tu i teraz na tym świecie - mówił biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Andrzej Przybylski podczas Mszy św. w kościele akademickim na zakończenie drugiego dnia 56. Tygodnia Eklezjologicznego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Tematem tegorocznej edycji tego wydarzenia jest „Kościół i Państwo - razem czy osobno?”, a jego organizatorem jest Wydział Teologii KUL.

W homilii hierarcha, nawiązując do tekstu dzisiejszej Ewangelii, podkreślił, że Chrystus trwa w nieustannej opiece i modlitwie za wszystkich ludzi.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Święto muzyki Mozarta ponad granicami - 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu

2024-05-16 16:34

[ TEMATY ]

Warszawa

Wiedeń

Mozart

koncerty

PAP MediaRoom/Stach Leszczyński

dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

Spektakle operowe, koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej, dzieła oratoryjne – skomponowane przez jednego z największych geniuszy muzycznych świata - Wolfganga Amadeusza Mozarta - wypełnią program 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Święto miłośników twórczości jednego z klasyków wiedeńskich rozpoczęło się w Warszawie 13 maja, ale koncerty tegorocznego Festiwalu odbędą się również w Wiedniu.

Materiał wideo do pobrania: https://pap-mediaroom.pl/ludzie-i-kultura/swieto-muzyki-mozarta-ponad-granicami-33-festiwal-mozartowski-w-warszawie-i-w

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję