Reklama

Msza Krzyżma i święte Triduum Paschalne

Trzy dni uroczystości wielkanocnych są w rzeczywistości tylko jednym dniem świętym, określanym jako „Święte Triduum Paschalne”. W tych dniach obchodzimy bowiem jedno misterium: wywyższenie Jezusa, Jego przejście z tego świata do Ojca. Ostatnia wieczerza z uczniami, śmierć na krzyżu, zmartwychwstanie trzeciego dnia - w wydarzeniach tych rozwija się jedna niepojęta i niedająca się wypowiedzieć ludzkim językiem prawda: Bóg nieustannie kocha ludzi i ratuje ich przez ofiarę wiecznie żyjącego Syna, który stał się Człowiekiem.

Niedziela częstochowska 17/2004

Wojciech Mścichowski

Wielki Czwartek - konsekracja Krzyżma

Wielki Czwartek - konsekracja Krzyżma

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Msza Krzyżma

Wielkoczwartkowa Msza Krzyżma pod przewodnictwem abp. Stanisława Nowaka zgromadziła w częstochowskiej archikatedrze biskupów pomocniczych Antoniego Długosza i Jana Wątrobę, prezbiterów, siostry i braci zakonnych, alumnów Wyższego i Niższego Seminarium Duchownego, nadzwyczajnych szafarzy Komunii św., służbę liturgiczną ołtarza i dziewczęce schole oraz wiernych. Mszę św. Ksiądz Arcybiskup koncelebrował z kapłanami z różnych rejonów archidiecezji. Podczas Eucharystii konsekrował święte Krzyżmo oraz błogosławił olej chorych i katechumenów. Msza Krzyżma w tradycji Kościoła stanowi przejaw pełni kapłaństwa biskupa i znak ścisłej łączności kapłanów z jego osobą. Teologia posługi kapłańskiej i sprawowania sakramentów była inspiracją całej liturgii. W homilii Pasterz archidiecezji przypomniał, że używane do sakramentów chrztu, bierzmowania, kapłaństwa i namaszczenia chorych święte oleje wyrażają przynależność człowieka do Chrystusa. „Człowiek jest Boży, Jezusowy, od początku do końca” - przypomniał Ksiądz Arcybiskup. Do udzielania sakramentów potrzebna jest posługa kapłana, który nadaje formę świętym znakom. W czasie odnowienia przyrzeczeń kapłańskich, złożonych w dniu święceń wobec biskupa i świętego ludu Bożego, zgromadzeni w katedrze prezbiterzy powtórnie wyrazili wolę podtrzymywania jedności z biskupem, pełnienia posługi powierzonemu im ludowi Bożemu oraz nieustannego składania w ofierze swego życia Bogu.

Msza Wieczerzy Pańskiej

Celebracje Triduum Paschalnego rozpoczynają się Mszą św. Wieczerzy Pańskiej. W częstochowskiej archikatedrze liturgii przewodniczył i homilię wygłosił abp Stanisław Nowak. Rozważając tajemnicę ustanowienia Eucharystii na podstawie Ewangelii, która została zobrazowana przez umywanie nóg 12 mężczyznom, wskazał na ten sakrament jako na dowód miłości oraz zarazem wezwanie do czystości serca i służby bliźniemu: „Miłość Chrystusa jest w Eucharystii ogromna; Bóg chce się zniżać do człowieka, ale między Nim a nami ma być czysta przyjaźń i miłość. Dlatego stawia nam wymagania. Mycie nóg to nauka pokory, wewnętrznej prostoty. To życie w prawdzie, że jesteśmy biednymi grzesznikami, że potrzebujemy Jezusa. I przystępujemy do Eucharystii, ale najpierw oczyszczamy się łzami pokuty. (...) To także nauka, że nie ma bliskości z Chrystusem bez ducha miłości bliźniego, bez pójścia do ubogich, bez ducha dzielenia się sercem z bliźnimi”. Ostatnią częścią liturgii było przeniesienie Najświętszego Sakramentu w procesji do miejsca przechowania, tzw. ciemnicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Liturgia Męki Pańskiej

Liturgia Męki Pańskiej rozpoczęła się prostracją Księdza Arcybiskupa (w chwili modlitewnej ciszy Celebrans leżał krzyżem przed ołtarzem), która wyrażała prośbę skierowaną do Boga, by „pomny na swe miłosierdzie i przelaną krew Syna Bożego otaczał swój lud nieustanną opieką i go uświęcał”. Pierwsza część, czyli liturgia słowa, koncentrowała się na opisie Męki Pańskiej. Odpowiedzią Kościoła jest tu wyjątkowa, uroczysta Modlitwa powszechna, która obejmuje swoją dynamiką potrzeby Kościoła, ludzi wierzących w Boga, a także całego świata. Następną część stanowiła adoracja Krzyża. W niej znak krzyża ukazywany jest jako „brama zbawienia”. Za Pasterzem archidiecezji do ucałowania krzyża podchodzili zgromadzeni kapłani, siostry i bracia zakonni, klerycy, służba liturgiczna i wierni świeccy. Kontynuacją rozważania tajemnicy zbawienia była Komunia św. Ostatnią część stanowiła procesja do grobu Pańskiego, przy którym Arcybiskup modlił się: „Panie Jezu Chryste (...) podźwignij nas z grobu grzechów, nawiedź i napełnij duchową mocą...”.

Liturgia Wielkiej Nocy

Liturgia Wielkiej Nocy rozpoczęła się w archikatedrze obrzędem światła. Przed bazyliką Metropolita Częstochowski dokonał poświęcenia ognia i przygotowania paschału. Uroczysty śpiew Exsultetu - orędzia wielkanocnego wprowadził wiernych w teologię tej świętej nocy: „Tej właśnie nocy Chrystus, skruszywszy więzy śmierci, jako zwycięzca wyszedł z otchłani...”. Symbolikę paschalną wyjaśnia bogata liturgia słowa, która opisuje historię zbawienia od momentu stworzenia świata, przez dzieje narodu wybranego, aż do zwycięstwa Chrystusa. Liturgia chrzcielna przypomina wiernym prawdę o osobistym zbawieniu każdego człowieka przez Chrystusa. Wierni zgromadzeni w archikatedrze wspólnie ze swoim Biskupem odnowili przyrzeczenia chrzcielne. W ten sposób na nowo świadomie przeżywali własny chrzest, by dochowując tych zobowiązań mieć udział w życiu zmartwychwstałego Zbawiciela. Uroczyście celebrowana liturgia eucharystyczna podkreślała doniosłość tej świętej nocy. „W Zmartwychwstaniu Pańskim - głosił Ksiądz Arcybiskup - jest nasze życie, nasza nadzieja i wszystko, co człowiek ma osiągnąć: wieczność z Chrystusem i godne, piękne życie na tym świecie. (...) Powróć do źródła, które bije w tobie, a któremu na imię Duch Święty. Uwierz w zmartwychwstanie, które w tobie jest obecne” - mówił Ksiadz arcybiskup. Uroczystym ogłoszeniem światu zmartwychwstania Chrystusa była procesja rezurekcyjna wokół katedry. Udział w niej był wyrazem wdzięczności Bogu za to, „że otworzył wierzącym królestwo niebios”.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawo człowieka do uzewnętrzniania swojej religii

2024-05-16 15:04

[ TEMATY ]

prawa człowieka

Ks. prof. dr hab. Mirosław Sitarz

Monika Książek/Niedziela

W związku z doniesieniami medialnymi, zgodnie z którymi Pan Rafał Trzaskowski Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy zakazał urzędnikom eksponowania symboli religijnych związanych z określoną religią czy wyznaniem w przestrzeni, np. na ścianach, na biurkach, należy przypomnieć o podstawowym prawie każdego człowieka, które posiada dlatego, że jest człowiekiem, bez względu na to czy jest ochrzczony czy nie.

Wierzący czy niewierzący. Prawo to, bez względu na wyznanie gwarantuje każdemu człowiekowi najwyższy rangą akt normatywny jakim jest obowiązująca Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą Ustrojodawca w art. 25 ust. 2 stanowi: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym”.

CZYTAJ DALEJ

Straty w dobrach kultury i dziełach sztuki poniesione przez Kościół Rzymsko – Katolicki w Archidiecezji Krakowskiej w wyniku II wojny światowej

2024-05-16 10:45

[ TEMATY ]

II wojna światowa

archidiecezja krakowska

straty

Reprodukcja Margita Kotas

Modlitwa na ruinach kościoła Sakramentek na rynku Nowego Miasta w Warszawie

Modlitwa na ruinach kościoła
Sakramentek na rynku
Nowego Miasta w Warszawie

Okupant niemiecki podczas II wojny światowej podjął bezpardonową walkę z całym społeczeństwem polskim, w tym również z Kościołem Rzymsko – Katolickim. Walka przeciwko Kościołowi Katolickiemu polegała zarówno na eksterminacji duchowieństwa, jak i na niszczeniu zabytków architektury sakralnej oraz niszczeniu lub rabunku wyposażenia kościołów i klasztorów.

Łupem okupanta niemieckiego padły przede wszystkim cenne przedmioty złotnicze. Doszczętnie zostały ograbione z najcenniejszych pamiątek historycznych i z najstarszych zabytków złotniczych w Polsce skarbce kościelne w: Gdańsku, Trzemesznie, Poznaniu, Gnieźnie, Krakowie, Kaliszu, Warszawie, Sandomierzu, Lublinie, Płocku. Po wojnie powrócił tylko skarbiec krakowski, trzemeszeński, wielicki i sandomierski oraz część skarbca poznańskiego. Nie ocalało nic z darów Zygmunta III dla katedry warszawskiej .

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: pokaz słynnego filmu Krzysztofa Żurowskiego "Duszochwat" o św. Andrzeju Boboli

2024-05-16 19:24

[ TEMATY ]

film

Warszawa

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Pokaz znanego filmu "Duszochwat", w reżyserii Krzysztofa Żurowskiego, ukazującego niezwykłe dzieje i męczeństwo św. Andrzeja Boboli SJ, odbędzie się 19 maja o godz. 19.00 w Kinie Duchowym Carmelitanum w klasztorze karmelitów bosych przy ul. Solec 51 w Warszawie. Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z reżyserem.

Film Krzysztofa Żurowskiego ma charakter poetyckiej impresji na temat życia świętego i dziejów jego kultu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję