13 maja br. w Łomży odbyło się sympozjum naukowe pt. Dydaktyka w katechezie, zorganizowane przez Wyższe Seminarium Duchowne w Łomży, Wydział Nauczania i Wychowania Katolickiego Łomżyńskiej Kurii Diecezjalnej,
Sekcję Katechetyki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Patronat honorowy przyjął biskup łomżyński dr Stanisław Stefanek TChr, zaś patronat medialny Głos Katolicki.
Na spotkanie przybyło ok. 400 osób. W charakterze prelegentów wystąpili: ks. prof. dr hab. Władysław Kubik SJ, Teresa Czarnecka, ks. Grzegorz Łuszczak SJ.
Ks. prof. dr hab. Władysław Kubik jest rektorem Wyższej Szkoły Pedagogiczno-Filozoficznej „Ignatianum” w Krakowie, wieloletnim członkiem Europejskiej Ekipy Katechetycznej, nauczycielem
akademickim, wychowawcą, autorem podręczników katechetycznych dla dzieci szkolnych i młodzieży, twórczym pisarzem głównie w zakresie dydaktyki katechetycznej. Postrzegany jest jako prekursor w dziedzinie
katechezy przedszkolnej. Teresa Czarnecka jest autorką podręczników katechetycznych i licznych artykułów podejmujących tematykę nauczania katechezy i lekcji religii głównie w aspekcie dydaktycznym. Ks.
Grzegorz Łuszczak jest wykładowcą w Wyższej Szkole Pedagogiczno-Filozoficznej „Ignatianum” w Krakowie, w badaniach naukowych zajmuje się mediami w katechezie. Spotkanie przebiegało według
przedstawionego niżej programu.
Ks. dr Andrzej Miałchowski - rektor WSD w Łomży powitał prelegentów i przybyłych gości, wśród których wyszczególnił Księży Biskupów diecezji łomżyńskiej, przedstawicieli Kurii Metropolitalnej
w Warszawie, Kurii Metropolitalnej w Białymstoku, Dyrektora Wydziału Katechetycznego diecezji drohiczyńskiej, przedstawicieli Wydziału Katechetycznego i Kurii diecezji ełckiej; pracowników Kurii łomżyńskiej,
profesorów Wyższego Seminarium Duchownego w Łomży i studentów, księży dziekanów poszczególnych dziekanatów, wizytatorów katechetycznych, księży proboszczów i wikariuszy diecezji łomżyńskiej, władze oświatowe
województwa mazowieckiego i podlaskiego, przedstawicieli Ośrodka Doskonalenia w Łomży, przedstawicieli firmy „Novum” w Łomży, sponsorującej spotkanie.
Biskup łomżyński Stanisław Stefanek TChr podkreślił ważność organizowania takich sympozjów nie tylko ze względu na kształcenie kadry katechetycznej, ale też dla formacji nauczycieli religii. Ksiądz
Biskup wskazał też na aktualność tematyki podejmowanej podczas spotkania m.in. ze względu na jej praktyczne zastosowanie.
Ks. prof. dr hab. Władysław Kubik podjął temat: Dydaktyka w katechezie. W prezentowanej refleksji zaznaczył, że dydaktyka próbuje odpowiedzieć przede wszystkim na dwa pytania: czego uczyć i jak uczyć?
Zakreślone problemy wytyczyły tok całej refleksji. Prelegent przedstawił te zagadnienia w kontekście historycznym, a następnie odniósł je do współczesności. Szczegółowo został omówiony specyficzny charakter
dydaktyki katechezy, wyrażający się m.in. w następujących elementach:
- komunikacji i więzi interpersonalnej;
- przekazywaniu wiary, a nie tylko wiedzy;
- otwieraniu ucznia na prawdy wiary;
- utrwalaniu poznanej prawdy;
- zdobywaniu umiejętności;
- samokontroli powiązanej głęboko z refleksją.
W końcowych spostrzeżeniach prelegent zauważył, że w zakresie treści katechezy uczyniono wiele i osiągnięto duży postęp, natomiast za mało znamy dydaktykę ogólną i metodykę. Więcej czasu należałoby
poświęcić specyficznym zadaniom katechezy i dydaktyce ściśle katechetycznej.
Teresa Czarnecka omówiła temat: Metody na poszczególnych etapach katechizacji, poczynając od przedszkola, poprzez klasy I-III i IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum, kończąc zaś na szkołach ponadgimnazjalnych.
Zaznaczyła najpierw różnicę między metodami w ogóle, a metodami stosowanymi w katechezie. Niezależnie od stosowanych metod katecheta nigdy nie może zapominać, że jest tylko sługą Boga, w katechezie najważniejsze
jest Boże działanie. W pracy katechetycznej nie wolno się zniechęcać, czyli należy przyjmować postawę „niepoprawnych optymistów”.
Ks. Grzegorz Łuszczak przedstawił temat: Media w katechezie, rozwijając przy tym szereg szczegółowych kwestii:
- media i misja ewangelizacyjna Kościoła;
- dydaktyka szkolna i dydaktyka katechetyczna;
- od przekazu do komunikowania treści religijnych;
- język audiowizualny w nauczaniu religii.
Po wystąpieniach nastąpiła ożywiona dyskusja. Pytania stawiane prelegentom dotyczyły problemów dydaktycznych, z jakimi boryka się współczesne nauczanie religii i katecheza. Zwrócono uwagę na konieczność
zweryfikowania niektórych podręczników katechetycznych i materiałów wykorzystywanych w katechezie parafialnej.
Po dyskusji ks. Jan Krupka prorektor Wyższego Seminarium Duchownego w Łomży dokonał podsumowania sympozjum, a następnie ks. dr Stanisław Dziekoński, który przewodniczył obradom, podziękował prelegentom,
zaproszonym gościom i organizatorom.
Pomóż w rozwoju naszego portalu