Reklama

Sanktuaria

Nowy Korczyn: III Pielgrzymka Diecezjalna do sanktuarium św. Kingi

Do sanktuarium św. Kingi w Nowym Korczynie bp Marian Florczyk poprowadził dzisiaj trzecią diecezjalną pielgrzymkę. Tym razem towarzyszyło jej hasło: „Niech polska rodzina dochowa wiary Chrystusowi”.

[ TEMATY ]

pielgrzymka

św. Kinga

Jakub Hałun/pl.wikipedia.org

Figura św. Kingi w Nowym Korczynie

Figura św. Kingi w Nowym Korczynie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wśród pielgrzymów byli goście m.in. z Kielc, Miechowa, okolicznych parafii i 30– osobowa grupa ze Starego Sącza w archidiecezji krakowskiej, związanego ze św. Kingą.

– W Nowym Korczynie jestem po raz kolejny, uważam, że to piękne, mające wyjątkowego ducha sanktuarium, o dużym ładunku historii, ale wciąż za mało znane – mówi KAI Maria Spława–Neyman ze Studium Historii Diecezji Kieleckiej. Grupa słuchaczy Studium przyjechała do Nowego Korczyna pod opieką ks. dr. Andrzeja Kwaśniewskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pielgrzymi odkrywali ślady św. Kingi i modlili się o świętość polskich rodzin, zgodnie z ideą przewodnią pielgrzymki. Ten wątek poruszany był także w zaproszeniach, wystosowanych m.in. przez kurię i miejscową parafię.

„Zapraszamy księży wraz parafianami, osoby życia konsekrowanego, katechetów, młodzież i dzieci, aby na nowo odkryć wzór świętej rodziny i wartość miłości rodzinnej w przekazywaniu wiary i wartości chrześcijańskich młodemu pokoleniu Polaków” – zachęcał ks. Grzegorz Kowalik, proboszcz i kustosz w Nowym Korczynie.

Zjazd pielgrzymów odbywał się od samego rana. Można było skorzystać z modlitwy na tzw. „duchowej drodze św. Kingi”, między klasztorem franciszkańskim, a źródełkiem. Była wspólnotowa modlitwa litanią do św. Kingi w kościele klasztornym, modlitwa w kościele parafialnym. Zaglądano do Domu Długosza, na Rynek, na Cmentarz Ruski i bardzo chętnie - w okolice Źródełka św. Kingi.

O godz. 11 wyruszyła procesja ze Źródełka św. Kingi do kościoła pw. św. Stanisława Bpa i M. Była okazja do spowiedzi i ucałowania relikwii św. Kingi.

W południe o godz. 12 rozpoczęła się Msza św. pod przewodnictwem księdza biskupa Mariana Florczyka, z udziałem kilkunastu księży.

W homilii bp Marian Florczyk, nawiązując do życiorysu św. Kingi, do jej postawy wiary i wyrzeczenia się dóbr doczesnych, mówił o roli kobiet w historii Polski. Nawiązał m.in. do czasów zaborów, ograniczających swobodne praktykowanie religii, hamujących polskość na każdym kroku, gdy właśnie odważne polskie kobiety pielęgnowały te wartości w domach, rodzinach, pamiętały o świętych symbolach, w tym o powszechnie czczonych obrazach Matki Bożej. –„Na granicy polskiego domu kończyły się zabory” – mówił bp Florczyk. Nawiązując do czasów współczesnych, zaapelował, aby odważnie manifestować swoją wiarę.

Reklama

Św. Kinga (1224 – 1292) to węgierska klaryska, córka króla Węgier Beli IV i Marii Laskariny, żona polskiego władcy, Bolesława V Wstydliwego, święta Kościoła katolickiego.

Po Mszy św. kobiety i dziewczęta o imieniu Kinga – pierwszym, drugim, lub przyjętym podczas bierzmowani – zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcie z bp. Florczykiem.

Następnie uroczystość przeniosła się na rynek – tam odbyła się inscenizacja o pobycie św. Kingi w Nowym Korczynie w wykonaniu młodzieży szkolnej, kiermasz kulinarny, koncerty i inne atrakcje. Nowy Korczyn to wieś w województwie świętokrzyskim, w powiecie buskim w obrębie Ponidzia. Został założony przez Bolesława Wstydliwego i jego żonę św. Kingę, przed 1258 r., jako Nowe Miasto Korczyn, obok dawnego grodu książęcego w Starym Korczynie. Kazimierz Wielki otoczył miasto murami i zbudował zamek. Od początku XV w. odbywały się tutaj regularne zjazdy generalne i sejmiki szlachty Małopolski oraz słynne jarmarki zbożowe. Od XVI w. Nowy Korczyn stał się dużym skupiskiem Żydów, którzy w XVII w. wybudowali synagogę. Po zniszczeniu przez Szwedów miasteczko znacznie podupadło, pozbawione praw miejskich w 1870. Do 1942 istniało tutaj getto, skąd ok. 4 tys. Żydów wywieziono do obozu zagłady w Treblince.

Do najważniejszych zabytków Nowego Korczyna należą: zespół pofranciszkański z 1257r. z kościołem św. Stanisława, gotycko – renesansowy kościół parafialny Trójcy Świętej z VI w., klasycystyczna synagoga z końca XVII w., Dom Długosza z XVI w., w okolicy - pozostałości murów zamku Kazimierza Wielkiego. Obecnie Nowy Korczyn jest ośrodkiem turystyczno – usługowym, tutaj znajduje się przeprawa promem przez Wisłę.

Reklama

Tutejsza parafia powstała około połowy XIII w., jest odnotowana w wykazach świętopietrza z 1326 r., została wydzielona z parafii Korczyn Stary. Pierwotny kościół drewniany pw. św. Elżbiety i św. Wawrzyńca spłonął w 1608 r. W latach 1610-1634 zbudowano nowy, zachowany do dziś, kościół murowany, konsekrowany 20 VII 1659 r. przez biskupa krakowskiego Andrzeja Trzebickiego. Od czasu konsekracji kościół nosi wezwanie Trójcy Świętej. W 1975 r. duszpasterstwo parafialne przejęli ojcowie franciszkanie konwentualni, od 1992 r. duszpasterstwo sprawują księża diecezjalni.

Dla społeczności pielgrzymkowej Biuro Prasowe KEP utworzyło facebookowy fanpage i twitterowy hashtag #PolskaPielgrzymuje. Zamieszczać na nich można pielgrzymkowe filmy, zdjęcia, relacje i intencje. Najnowsze informacje z pielgrzymiego szlaku dostępne są również w serwisie specjalnym KAI www.pielgrzymki.ekai.pl

2017-07-23 09:35

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

XVII PIELGRZYMKA "NIEDZIELI" NA JASNĄ GÓRĘ

21 WRZEŚNIA 2013 r.

Pielgrzymka będzie się odbywać pod hasłem: „Głosić Chrystusa wszystkim”.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję