Reklama

Z kamieńskiego festiwalu

Bachowskie inspiracje

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odbywający się w Kamieniu Pomorskim jubileuszowy XL Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej zbiegł się w czasie z kończącym się remontem kapitalnym katedralnych organów, którym przywraca się częściowo pierwotny charakter instrumentu barokowego, a więc cechy brzmieniowe typowe dla czasu jego powstania w XVII w. Dla tej epoki najbardziej reprezentatywna jest twórczość Johanna Sebastiana Bacha. Muzyka tego twórcy wykonywana na kamieńskich organach służy jako sprawdzian trafności przyjętej koncepcji.
Dzieła tego mistrza były dominantą programową piątkowych koncertów w lipcu. Preludia i fugi Bacha grali: Joachim Grubich, Ivan Sokol ze Słowacji i Martin Sander z Niemiec. Magdalena Czajka wykonała fantazję chorałową Nun komm der Heiden Heiland i III Sonatę triową, Andrzej Chorosiński - opracowaną na organy przez Maxa Regera fortepianową Fantazję chromatyczną i fugę wspomniany wyżej świetny organista Ivan Sokol - Pastorale. Bachowska twórczość odegrała w swoim czasie niepoślednią rolę, inspirującą kompozytorów romantyzmu do pisania muzyki organowej. Takimi byli m.in.: Cesar Franck, którego Preludium, fugę i wariację usłyszeliśmy w wykonaniu Joachima Grubicha, a III Chorał - w interpretacji Magdaleny Czajki, a także Felix Mendelssohn-BarthoIdy - jego I Sonatą zakończył swój występ doskonały wirtuoz, wymieniony dwukrotnie Joachim Grubich. Repertuar organowy uzupełniły utwory Jacquesa Lemmensa, Johanna Christiana Rincka, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Philippa Wolfruma. Wrażenia podczas słuchania zmienionych brzmieniowo organów wskazują, iż najlepiej wypadają grane na nich utwory Bacha oraz te, które powstały z inspiracji jego muzyką.
Bogata i zróżnicowana była w lipcu oferta programowa i wykonawcza części kameralnej kamieńskiego festiwalu - od duetu poprzez kwartet i kwintet do sekstetu. Duet to odznaczające się finezyjną grą - flecistka Jadwiga Kotnowska i harfistka Małgorzata Komorowska, w repertuarze zawierającym m.in. muzykę Camille’a Saint-Saënsa, Julesa Masseneta i Witolda Lutosławskiego. Warszawski Kwartet Puzonowy dostojnym i donośnym dźwiękiem wykonywał opracowania utworów różnych epok od chanson Clementa Jannequina i madrygału Orlanda di Lasso poprzez utwory Morleya i Haendla aż po fragment kwartetu Piotra Czajkowskiego. Nieznane u nas instrumentalne i wokalno-instrumentalne kompozycje braci Johanna Gottlieba i Carla Heinricha Graunów z XVIII w. zaprezentowała 5-osobowa Rheinsberger Hofkapelle „Stella Maris” w ówczesnej manierze wykonawczej. Natomiast zespół kameralny „Sedina” z pochodzącym ze Szczecina słynnym skrzypkiem Bartłomiejem Niziołem jako prymariuszem przedstawił obszerne dzieło - sekstet Souvenir de Florence Piotra Czajkowskiego.
Na osobną uwagę zasługiwał występ Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej, wieńczący XII Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne, tak jak w latach poprzednich prowadzonej przez Jana Miłosza Zarzyckiego. Tym razem w programie koncertu znalazła się IX Symfonia Z Nowego Świata Antonina Dvořaka z pasją wykonana przez młodych adeptów muzyki.
Prelegenci - Mikołaj Szczęsny i Zbigniew Pawlicki wygłaszanym słowem uprzystępniali odbiór prezentowanej muzyki słuchaczom licznie gromadzącym się w katedrze. Wśród nich kilkakrotnie obecny był bp Jan Gałecki, który serdecznie dziękował artystom, a następnie prowadził Apel Jasnogórski i udzielił błogosławieństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Święta Miss - Gemma Galgani

Niedziela Ogólnopolska 18/2003

[ TEMATY ]

święci

wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: musimy pracować na rzecz zawieszenia broni

2024-05-02 16:29

[ TEMATY ]

pokój

strefa gazy

Pierbattista Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

"Musimy pracować na rzecz zawieszenia broni jako pierwszego kroku w kierunku innych perspektyw politycznych, które jednak należy budować" - uważa kard. Pierbattista Pizzaballa. Dzień po objęciu kościoła tytularnego Sant'Onofrio w Rzymie łaciński patriarcha Jerozolimy, wygłosił "lectio magistralis" (wykład mistrzowski) na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim (PUL) na temat: „Postaci i kryteria duszpasterstwa pokoju”. Kardynał mówił o słabości społeczności międzynarodowej i wezwał religie, aby nie "dolewać benzyny do ognia": potrzebni są wiarygodni i uczciwi świadkowie, to w Ewangelii można znaleźć wszystkie kryteria budowania pokoju.

Spotkanie przebiegało w szczególnie serdecznej atmosferze ze względu na przynależność Instytutu Studiów Teologicznych Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy do Wydziału Teologicznego PUL. "Więź między Rzymem a Jerozolimą ma fundamentalne znaczenie dla dzisiejszego Kościoła”, zauważył kardynał. Wśród obecnych był o. Francis Patton, franciszkański Kustosz Ziemi Świętej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję