Reklama

Wiadomości

XVI Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego

XVI Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego w stulecie ogłoszenia Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z okazji setnej rocznicy promulgacji pierwszego Kodeksu Prawa Kanonicznego, w dniach 4-7 października b.r. odbył się w Rzymie – pod patronatem Papieskiej Rady ds. Tekstów Prawnych – XVI Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego, zorganizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Promowania Studiów Prawa Kanonicznego (Consociatio Internationalis Studio Iuris Canonici Promovendo). Tematykę kongresu, w którym uczestniczyło ponad 500. kanonistów (w tym co najmniej jedna trzecia świeckich), określało hasło „Prawo kanoniczne a kultury prawne”.

Otwarcia obrad, które odbywały się w auli głównej Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego (jedynie sesja V miała miejsce w auli Papieskiego Uniwersytetu Św. Krzyża), dokonali: kard. Pietro Parolin, sekretarz stanu Jego Świątobliwości, kard. Francesco Coccopalmerio, przewodniczący Papieskiej Radu ds. Tekstów Prawnych oraz ks. prof. Luis Navarro, prezydent wymienionego Stowarzyszenia. Natomiast słowo powitania uczestników wypowiedział bp Enrico Dal Covolo, rektor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego. W okolicznościowym liście przesłanym do uczestników kongresu papież Franciszek m.in. przypomniał słowa Benedykta XVI zawarte w liście do seminarzystów (z 18.10.2010 roku), iż „prawo stanowi warunek miłości”, dodając od siebie, że „nie ma miłości bez sprawiedliwości”. Przywołał również stwierdzenie Jana Pawła II pochodzące z konstytucji apostolskiej Sacrae disciplinae leges (promulgującej KPK z 1983 roku), w myśl którego kodyfikacja ta jest owocem wielkiego wysiłku w dokonaniu „przełożenia” na język kanonistyczny eklezjologii Soboru Watykańskiego II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W ramach ośmiu sesji kongresowych wygłoszono ponad 40 referatów poświęconych wielorakiej problematyce prawa kanonicznego w kontekście kultur prawnych. Poza charakterystyką kodyfikacji Pio-Benedyktyńskiej z 1917 roku w różnych aspektach, uczestnicy tego spotkania naukowego mogli wysłuchać wielu przedłożeń, m.in. na temat dialogu prawa kanonicznego z prawem rzymskim i prawem germańskim, „internacjonalizacji” prawa kanonicznego (prawo kanoniczne i geneza civil law i common law), relacji Kodeksu Prawa Kanonicznego do ówczesnych kodyfikacji europejskich, wieloaspektowej oceny tegoż Kodeksu, specyfiki prawa kanonicznego, związku tego prawa z teologią, kodyfikacji prawa katolickich Kościołów Wschodnich, relacji kultury kanonicznej do innych kultur prawnych (prawosławnej, anglikańskiej, protestanckiej, żydowskiej, islamskiej, hinduskiej, japońskiej, chińskiej, afrykańskiej, latynoamerykańskiej) czy do systemu prawa międzynarodowego i systemów prawnych common law. Przedmiotem wystąpień referentów były również takie zagadnienia, jak: historia Kodeksu z 1917 roku, relacje prawa powszechnego i partykularnego w Kościele, Kodeks z 1917 roku a prawo dawne. Nie zabrakło również referatów poświeconych problematyce prawno-kanonicznej w obszarze małżeństwa i rodziny w perspektywie sprawiedliwości i miłosierdzia, roli posługi nauczania we wspólnocie kościelnej, wykonywaniu misji Kościoła w kontekście sekularyzacji, kanonicznemu prawu karnemu w porównaniu z prawem karnym świeckim. Szereg kwestii stało się przedmiotem dyskusji, niejednokrotnie wzbogacających przedłożenia referentów.

Reklama

W XVI Międzynarodowym Kongresie Prawa Kanonicznego uczestniczyło 15. kanonistów z Polski (z UP JP II, KUL i UKSW). Wśród referentów (prezentujących swoje przedłożenia w grupach) znaleźli się m.in. ks. prof. Wojciech Góralski i ks. dr Jan Dohnalik (obydwaj z UKSW).

Zwieńczeniem czterodniowych pracowitych obrad kongresowych była uroczysta Msza św. koncelebrowana w monumentalnym, wzniesionym w połowie XVII wieku kościele jezuitów Sant’Ignazio Loyola przy via Caravita. Przewodniczył jej i homilię wygłosił bp Juan Ignazio Arrieta, sekretarz Papieskiej Rady ds. Tekstów Prawnych.

Wolno wyrazić przekonanie, że kolejny, XVI Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego (odbywają się one regularnie co trzy lata w różnych ośrodkach akademickich), który przypadł w stulecie ogłoszenia przez Benedykta XV pierwszego Kodeksu Prawa Kanonicznego, nie tylko stworzył dobrą okazję do pochylenia się nad tą kodyfikacją i jej wpływem na życie Kościoła, lecz także znacząco przyczynił się do spojrzenia na system prawa kanonicznego w kontekście innych, wielorakich kultur prawnych.

ks. Wojciech Góralski

2017-10-12 10:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zaproszenie na Kongres Rodzin

Niedziela legnicka 19/2015, str. 1

[ TEMATY ]

rodzina

kongres

geralt/PIXABAY

Umiłowani Diecezjanie!
Drodzy siostry i bracia!

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Chełm. Powołani do miłości

2024-05-05 12:22

Tadeusz Boniecki

Alumni: Piotr Grzeszczuk z parafii archikatedralnej w Lublinie, Kamil Wąchała z parafii św. Teodora w Wojciechowie, Mateusz Perestaj z parafii Trójcy Przenajświętszej w Krasnymstawie i Cyprian Łuszczyk z parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Chełmie, 4 maja przyjęli święcenia diakonatu z rąk bp. Mieczysława Cisło w bazylice Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Chełmie. Uroczystość zgromadziła kapłanów, wychowawców seminaryjnych, rodziny i przyjaciół nowych diakonów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję