Reklama

XVI Muzyczne Lato w Sokolnikach

Niedziela łódzka 36/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trwa szesnasta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej w Sokolnikach organizowanego przez Towarzystwo Przyjaciół Miasta-Ogrodu Sokolniki oraz Agencję Promocji Kultury „Violin”. Cotygodniowe, lipcowo-sierpniowe niedzielne koncerty odbywają się w pięknie odnowionym wnętrzu kościoła parafialnego pw. Matki Bożej Królowej w Sokolnikach lub na terenie ośrodka wypoczynkowego „Pinia”.
Założeniem programowym festiwalu jest upowszechnianie muzyki klasycznej, prezentacja łódzkich artystów, promocja młodych muzyków oraz szeroko pojęta edukacja muzyczna dzieci i młodzieży. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny imprezy - Ryszard Jan Osmoliński, zadbał o taki dobór artystów i repertuaru, aby zadowolić wytrawnych melomanów oraz mniej przygotowanych słuchaczy. Występowali więc wybitni artyści, uzdolniona młodzież muzyczna Liceum Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego zgrupowana w znanej orkiestrze „Łódzkie Smyczki” oraz studenci i absolwenci łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.
Niewątpliwą atrakcją festiwalu był znakomity koncert światowej sławy skrzypka, Konstantego Andrzeja Kulki, który wspólnie z organistą Robertem Grudniem stworzył wspaniałą atmosferę niepowtarzalnych doznań artystycznych. Jak co roku odbył się koncert muzyki polskiej oraz koncert muzyki i poezji współczesnej poświęcony twórczości Zbigniewa Herberta, na którym obok aktora Dariusza Kowalskiego i młodej wiolinistki Olgi Osmolińskiej wystąpiła japońska skrzypaczka Satomi Yasutaniya, laureatka Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego odbywającego się w Łodzi w 1996 r. Nie zabrakło też muzyki akordeonowej i wokalnej.
15 sierpnia odbył się koncert szczególny, którego program pomyślany został tak, aby nawiązać do obchodzonej właśnie uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
Po raz pierwszy w Sokolnikach wystąpiła wybitna wokalistka Dorota Wójcik, solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, dysponująca pięknym, miękkim sopranem, wraz z towarzyszącą jej na fortepianie Ewą Szpakowską. W programie znalazły się utwory Mozarta, Mascagniego, Verdiego, Foure, Cacciniego, Schuberta, Bacha, Gounoda, Dossa, Maklakiewicza, Pawluśkiewicza oraz fragmenty Magnificat Johna Ruttera - po raz pierwszy wykonane w Polsce. Mogliśmy więc wysłuchać m.in. słynnych Ave Maria różnych kompozytorów w interesującej, pełnej wewnętrznego żaru interpretacji Doroty Wójcik. Artystka operuje piękną, szlachetną barwą głosu i z dużą dyscypliną intonacyjną i rytmiczną przekazuje swoje zamierzenia artystyczne. Z wyczuciem towarzyszyła śpiewaczce Ewa Szpakowska, akompaniująca na co dzień artystom w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Wykonane z wielką ekspresją i autentycznym uniesieniem, na zakończenie koncertu, Sancta i Esurientes z Magnificat Ruttera wywołało burzliwe owacje na stojąco zgromadzonej licznie sokolnickiej publiczności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Madonno z Puszczy, módl się za nami...

2024-05-01 20:29

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Początki kultu Madonny z Puszczy sięgają przełomu XVII i XVIII w. Wiadomo, że w pierwszej połowie XVII stulecia w świątyni znajdowało się 18 wotów oraz 6 nici korali.

Rozważanie 2

CZYTAJ DALEJ

Św. Józef - Rzemieślnik

Niedziela Ogólnopolska 18/2004

[ TEMATY ]

Święta Rodzina

Ks. Waldemar Wesołowski/Niedziela

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Obraz św. Józefa, patrona parafii

Ewangeliści określili zawód, jaki wykonywał św. Józef, słowem oznaczającym w tamtych czasach rzemieślnika, który był jednocześnie cieślą, stolarzem, bednarzem - zajmował się wszystkimi pracami związanymi z obróbką drewna: zarówno wykonywaniem domowych sprzętów, jak i pracami ciesielskimi.

Domami mieszkańców Nazaretu były zazwyczaj naturalne lub wykute w zboczu wzgórza groty, z ewentualnymi przybudówkami, częściowo kamiennymi, częściowo drewnianymi. Taki był też dom Świętej Rodziny. W obecnej Bazylice Zwiastowania w Nazarecie zachowała się grota, która była mieszkaniem Świętej Rodziny. Obok, we wzgórzu, znajdują się groty-cysterny, w których gromadzono deszczową wodę do codziennego użytku. Święta Rodzina niewątpliwie posiadała warzywny ogródek, niewielką winnicę oraz kilka oliwnych drzew. Możliwe, że miała również kilka owiec i kóz. Do dziś na skalistych zboczach pasterze wypasają ich trzody. W dolinie rozpościerającej się od strony południowej, u stóp zbocza, na którym leży Nazaret - od Jordanu po Morze Śródziemne - rozciąga się żyzna równina, ale Święta Rodzina raczej nie miała tam swego pola, nie należała bowiem do zamożnych. Tak Józef, jak i Maryja oraz Jezus mogli jako najemnicy dorabiać przy sezonowym zbiorze plonów na polach należących do zamożniejszych właścicieli.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 2.): No to trudno

2024-05-01 20:20

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobić, jeśli w ogóle nie czuję Maryi? Albo relacja z Nią jest dla mnie trudna bądź po prostu obojętna? Zapraszamy na drugi odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski mówi o możliwych trudnościach w relacji z Maryją oraz o tym, jak je pokonać.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję