Reklama

Watykan

Watykan: nowy prefekt Kongregacji Nauki Wiary przedstawił książkę o teologii Franciszka

Cytat z kard. Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, iż to nie “teolog, ale Bóg jest podmiotem teologii”, przypomniał abp Luis Francisco Ladaria SI podczas prezentacji książki o teologii fundamentalnej papieża Franciszka. Spotkanie z mediami, które odbyło się 13 grudnia na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie, było pierwszym publicznym wystąpieniem hiszpańskiego jezuity od czasu, gdy 1 lipca Ojciec Święty mianował go prefektem Kongregacji Nauki Wiary (na miejsce kard. Gerharda L. Müllera).

[ TEMATY ]

Watykan

kongregacja

KAI

Abp Luis Francisco Ladaria Ferrer

Abp Luis Francisco Ladaria Ferrer

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Książka „Dal chiodo alla chiave. La teologia fondamentale di Papa Francesco” (Od gwoździa do klucza. Teologia fundamentalna papieża Franciszka) ukazała się nakładem Watykańskiej Księgarni Wydawniczej (LEV) pod redakcją prof. Micheliny Tenace i liczy 160 stron. Swój wkład do jej wydania wniosło łącznie 9 naukowców z wydziału teologii fundamentalnej Gregorianum.

Na wstępie spotkania abp Ladaria podziękował autorom opracowania za ich wysiłek i wykonaną pracę, aby zebrać i uporządkować myśl teologiczną obecnego papieża, ukazując jej oryginalność. Zauważył, że o ile pisma Ojca Świętego nt. rodziny, moralności czy ewangelizacji są ogólnie znane, to niewiele wiadomo o jego stosunku do teologii fundamentalnej. Prezentowana książka, choć niewielka, w zwartej formie podejmuje niektóre zagadnienia klasyczne z tej dziedziny, wychodząc od nauczania papieskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym kontekście nowy prefekt najważniejszej kongregacji watykańskiej przypomniał stwierdzenie Franciszka, że teologia nie jest myślą pełną i zakończoną, ale pozostaje w ciągłym rozwoju. Przywołał też słowa św. Augustyna, iż to „Bóg jest zawsze największy” i nawet jeśli my stajemy się więksi, On będzie coraz większy. A poznawanie Boga nie będzie takie, jakie powinno być, jeśli nie zrodzi się z więzi z Nim w modlitwie i w komunii z innymi – stwierdził mówca. Za Franciszkiem powtórzył, że teologię uprawia się „na kolanach”.

Zaznaczył następnie, że tytuł dzieła dobrze oddaje troskę papieża, który uważa, że jeśli teologia fundamentalna i w ogóle cała teologia ma sens, to tylko dlatego, że pozwala nam wchodzić do serca Boga, do serca Jezusa, pomaga nam otwierać się na bliźniego i na miłość. Ladaria przypomniał za ojcami Kościoła, że do tajemnicy serca dochodzimy przez przebity bok Jezusa. Na tym polega ciekawa metoda tego papieża, gdyż jego myśl jest bardziej intuicyjna niż oparta na argumentach – dodał. Przywołał również pogląd św. Tomasza z Akwinu, iż teologia i filozofia mają ten sam przedmiot badań, ale ta pierwsza „porusza się w świetle objawienia Bożego”. Bóg jest zarówno przedmiotem, jak i podmiotem teologii, która słucha tego, co Bóg nam powiedział, w posłuszeństwie wierze.

Reklama

Prefekt Kongregacji przytoczył również fragment tekstu kard. Josepha Ratzingera, że Bóg jest nie przedmiotem, ale podmiotem, teolog zaś odwrotnie - jest podmiotem teologii. Jeśli ktoś chce rozważać Boga jako przedmiot, nigdy nie będzie mógł poznać Jego prawdy. Teologia w ścisłym znaczeniu jest bowiem jedynie Pismem Świętym, słowem Bożym a nauczyciel teologii jest słuchaczem słowa, który nie wysuwa na plan pierwszy swej inteligencji i mądrości, ale daje miejsce Bogu, który mówi – przypomniał słowa swego dawnego poprzednika, a obecnie papieża seniora abp Ladaria. Podkreślił, że byłoby pięknie, gdyby teologowie zaczęli słuchać Boga, który mówi, gdyby byli Jego głośnikami.

I Franciszek w swym nauczaniu wspomina o związku tego poznania z miłością, pisząc np. w pkt. 36 swej encykliki „Lumen fidei”, iż teologia chrześcijańska rodzi się z pragnienia „lepszego poznania tego, co kochamy”. Chodzi o miłość do Boga, Chrystusa, Kościoła i do człowieka – wyjaśnił hiszpański jezuita. Zwrócił uwagę, że w tej sytuacji niemożliwa jest teologia bez wiary, ponieważ teologia należy do samego ruchu wiary, szukającej najgłębszego momentu oświecenia Bożego, którego uwieńczeniem jest Chrystus.

Na zakończenie swej wypowiedzi prefekt Kongregacji Nauki Wiary zauważył, że wielcy doktorzy i teologowie średniowieczni głosili, iż teologia jest nauką wiary i udziałem w poznaniu, które Bóg daje z siebie. A częścią jej jest pokora, która pozwala, aby Bóg nas dotykał, zna swoje ograniczenia w obliczu tajemnicy i to teologia jest częścią kościelnej formy wiary, Kościół bowiem strzeże wiary wszystkich, zwłaszcza tych najmniejszych – podkreślił na zakończenie abp Ladaria.

Obecna na prezentacji prof. Tenace wyjaśniła krótko, że tytuł książki odwołuje się zarówno do zamykania (gwóźdź), jak i do otwierania (klucz), przede wszystkim na tajemnicę Boga. Samego słowa „gwóźdź” użył Franciszek w przemówieniu do członków Gregorianum. Wspomniał wówczas o „pięknie teologii biblijnej i dogmatycznej”, dodając, że „teologia fundamentalna jest gwoździem, który trzeba usunąć”. Stwierdzenie to należy widzieć w kontekście, w którym papież je wypowiedział: było to zaraz po jego przemówieniu – zachęcie do sprawdzenia, czy teologia rozgrzewa serce, bo samo mówienie o Bogu ogrzewa serce, ale jest też inny sposób uprawiania teologii, który zamyka, wyjaławia, przyzwyczaja wiernych do zamykania drzwi. A Franciszek wskazał wtedy na potrzebę teologii zdolnej do otwierania się i szukania dróg nadziei – wyjaśniła prof. Tenace.

2017-12-14 17:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Franciszek ogłosił świętymi 800 męczenników z 1480 r. w Otranto oraz dwie zakonnice

Wierność Chrystusowi i Jego Ewangelii, aby głosić Go słowem i życiem oraz świadczenie o miłości Boga swoją miłością i miłosierdziem wobec wszystkich – oto świetliste wzory i nauka, jaką dają nam ogłoszeni dziś święci. Zwrócił na to uwagę papież Franciszek w homilii podczas mszy św. 12 maja na Placu św. Piotra w Watykanie, podczas której ogłosił świętymi 800 męczenników z 1480 r. w Otranto oraz dwie zakonnice: Laurę Montoya y Upegui z Kolumbii i Marię Guadalupe García Zavala z Meksyku. Była to pierwsza kanonizacja w obecnym pontyfikacie.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Światu potrzeba ludzi takich jak św. Józef

2024-03-28 11:02

Katarzyna Artymiak

W sanktuarium św. Józefa u ojców Karmelitów w Lublinie tradycyjnie odbył się odpust z racji uroczystości św. Józefa. Poprzedziła go nowenna, którą w tym roku poprowadził o. Paweł Baraniecki z lubelskiej wspólnoty. W dniu uroczystości miał miejsce akt poświęcenia się św. Józefowi, który złożyło w ciągu dnia co najmniej 600 osób oraz poświęcenie lilii, symbolu św. Józefa. Mszy św. odpustowej przewodniczył i okolicznościową homilię wygłosił ks. Emil Mazur, duszpasterz młodzieży i dyrektor Spotkań Młodzieży Archidiecezji Lubelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję