Reklama

Niedziela Lubelska

W poszukiwaniu tego, co łączy

Prawosławna diecezja lubelsko-chełmska przygotowuje się do przyszłorocznego jubileuszu 30-lecia reaktywowania. To właśnie w marcu 1989 r. o. archimandryta Andrzej Popławski przyjął chirotonię na biskupa lubelskiego i chełmskiego, z siedzibą w Lublinie.

[ TEMATY ]

ekumenizm

Lublin

Grzegorz Jacek Pelica

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwociny struktur Kościoła obrządku wschodniego sięgają na terenie dzisiejszej Lubelszczyzny do przedjagiellońskich czasów XIII w., gdy historycy odnotowują katedrę prawosławnego władyki w Uhrusku i w Chełmie. Wykopaliska archeologiczne na Górce Chełmskiej, o których Niedziela Lubelska pisała przed kilku laty, potwierdzają istnienie tutejszych ośrodków życia religijnego tradycji wschodniochrześcijańskiej. Po dramatycznym procesie uniatyzacji, który przyniósł faktyczne rozbicie Kościoła prawosławnego w Rzeczypospolitej na dwa obrządki, chrześcijanie tradycji wschodniej przeżyli tragedię likwidacji skutków unii brzeskiej w latach 1838-1875.

Ku przyszłości

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W roku 2018 Kościół prawosławny wspomina rok 1938, gdy ludność tutejsza i jej świątynie zostali potraktowani jako relikt zaboru rosyjskiego. Zniszczeniu uległo ok. 150 cerkwi, w większości wzniesionych po 1905 roku, pracą rąk i potem czoła chłopskiej ludności prawosławnej, w niewielkim procencie wybudowanych z dotacji rządowych po 1875 r. Jako historyka pochodzącego z rodziny rzymskokatolickiej, wstydem napełniały mnie archiwalne dokumenty o zaangażowaniu moich współwyznawców, także tych z polskim Orzełkiem na czapce, w burzenie domów Bożych, gromadzących wyznawców tego samego Chrystusa.

Jednak chrześcijanie prawosławni, których przodkowie doświadczyli wielu dramatów, nie pragną ukarania przestępstw, które zdziesiątkowały ich rodziny, napiętnowane politycznymi decyzjami wielkich tego świata. Często ich korzenie są zarówno prawosławne jak i unickie, choć ta prawda była dotąd w historiografii tematem tabu. W tym roku Cerkiew chełmska i lubelska współorganizuje obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości, która przyczyniła się do opatrznościowego ocalenia przed gehenną bolszewickiego terroru, jaki pochłonął miliony wierzących w Rosji, na czele z hierarchami i duchowieństwem w latach 1917-1983. Władze diecezji lubelsko-chełmskiej doprowadziły w l. 1989-2017 do reaktywowania kilkudziesięciu miejsc kultu prawosławnego, z ponad trzydziestoma parafiami: od Turkowic po Terespol, Siedlce, Biłgoraj i Sandomierz. Jesienią 2017. diecezja lubelsko-chełmska była współgospodarzem Międzynarodowego Kongresu Ekumenicznego.

Reklama

Obecnie prawosławni biorą udział w projekcie „Lublin ekumeniczny 2018”. Przed wakacjami miały miejsce: prezentacja dziedzictwa wschodniosłowiańskiego z udziałem wybitnych polskich naukowców i artystów wyznania prawosławnego i konferencja naukowa z okazji ćwierćwiecza współpracy ewangelików niemieckich z okręgu Balingen i prawosławnej diecezji lubelsko-chełmskiej.

Naukowa refleksja

„Dla naszych podzielonych Kościołów takie relacje są bardzo potrzebne, a jeszcze bardziej potrzebne dla naszych przyszłych pokoleń. Dobry Bóg pobłogosławił nas, że mogliśmy stworzyć dialog miłości, który pozwala przezwyciężać podziały i wszelkie różnice, realizując w praktyce nakaz Naszego Pana Jezusa Chrystusa „Aby wszyscy byli jedno…” – mówił abp Abel we wprowadzeniu do dwudniowej Międzynarodowej Konferencji Naukowej w dniu 1 czerwca w auli im. Ignacego Daszyńskiego Wydziału Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ph. „W poszukiwaniu tego co łączy…” z okazji jubileuszu 25. lat współpracy Prawosławnej Diecezji Lubelsko-Chełmskiej z Ewangelickim Okręgiem Kościelnym Balingen. Wcześniej w katedrze Przemienienia Pańskiego w Lublinie sprawowano ekumeniczne nabożeństwo dziękczynne za dar owocnych kontaktów obu Kościołów. Prowadzili je: ordynariusz diecezji abp Abel i ks. Beatus Widmann, dziekan Okręgu Kościelnego Balingen oraz ks. Grzegorz Brudny, proboszcz parafii ewangelicko – augsburskiej w Lublinie; chórem dyrygował protopsaltes Andrzej Boublej. Uroczystości jubileuszowe zakończył koncert muzyki sakralnej w kościele Świętej Trójcy w Lublinie w dniu 2 czerwca.

Reklama

Wystąpili m.in.: ks. Frank Steiner, Wolfgang Ehni, ks. Matthias Stroehle z Niemiec oraz Krzysztof Leśniewski i Sławomir J. Żurek (KUL), ks. Jerzy Tofiluk (rektor Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie), Andrzej Sadowski (Uniwersytet w Białymstoku), Paweł Matwiejczuk, ks. Roman Pracki, Adam Załęski, ks. Andrzej Mińko oraz dziekan wydziału politologii UMCS Iwona Hofman. Referaty dotyczyły: misji św. Św. Cyryla I Metodego, roli Biblii św. i śpiewu w życiu Kościołów, kontaktów protestantyzmu z patriarchą Konstantynopola w czasach reformacji, dialogu międzywyznaniowego i międzykulturowego oraz weryfikacji misji i wiarygodności chrześcijaństwa we współczesnym świecie. Obecni byli przedstawiciele wszystkich parafii prawosławnych Lubelszczyzny, mediów oraz Lubelskiego Instytutu Kultury Prawosławnej.

Konkluzja niemieckich luteran

Dziekan okręgu Balingen pastor Beatus Widmann podsumował ćwierć wieku wzajemnych kontaktów wspólnoty ewangelickiej w Niemczech i prawosławnych w Polsce następująco: “Jeśli Kościoły w Europie nadal chcą być wysłuchane w państwie i w społeczeństwie, muszą być one ekumeniczne w kraju i na arenie międzynarodowej. Dla zachowania pokoju i wolności w Europie wydaje mi się, że ściślejsza współpraca między Europą Zachodnią a Europą Wschodnią jest niezbędna. Niemcy i Polska stanowią w tym ważny most. Dobre relacje prawosławnych z Rosją wydają się nieodzownie ważne dla utrzymania dobrego sąsiedztwa. Nasze zachodnioeuropejskie Kościoły, silnie dotknięte procesem sekularyzacji, znajdują dobrą przeciwwagę w głęboko zakorzenionej w liturgii pobożności prawosławnej. Martyria, Leiturgia i Diakonia stanowią kamień węgielny Kościoła Jezusa Chrystusa. Nasze partnerstwo ciągle nam to uświadamia. (Nie ma wielkiego wydarzenia kościelnego bez naszych polskich prawosławnych przyjaciół.) Coraz wyraźniej czujemy, że podział chrześcijaństwa na konfesje nie jest i nie może być celem Pana w Jego Kościele”.

2018-07-25 18:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rola dialogu ekumenicznego w głoszeniu Ewangelii według Benedykta XVI (2)

Już dziś można powiedzieć, że wielką rolę na drodze pojednania między Kościołem katolickim a Wspólnotą anglikańską odegrał Benedykt XVI i jego „Anglicanorum coetibus”, konstytucja apostolska z 4 listopada 2009 r., powołująca ordynariaty personalne dla anglikanów, którzy chcą uznać zwierzchnictwo papieża, zachowując jednocześnie dotychczasową tradycję liturgiczną. Spotkało się to jednak z krytyką „postępowej części ekumenistów”, dla których ekumenizm w formie powrotu do jedności z Rzymem jest nie do przyjęcia. Podobnie krytykowane były posunięcia papieża Benedykta XVI w ramach dialogu katolicko-katolickiego. Watykaniści, tacy jak np. Marco Politi, przez lata zachwycali się otwarciem Kościoła katolickiego na inne wyznania. Zachwycano się, kiedy św. Jan Paweł II przekraczał próg rzymskiej synagogi, a Benedykt XVI próg Błękitnego Meczetu w Stambule. Poklask dla ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego wydawał się nie mieć granic. Aż do rozmów z Bractwem św. Piusa X, chociaż Benedykt XVI zastosował w praktyce encyklikę o ekumenizmie św. Jana Pawła II „Ut unum sint”. Ponieważ jednak zrobił to wobec tradycjonalistycznych lefebrystów, a nie wobec któregoś z „nowoczesnych” wyznań protestanckich, wywołało to wrzawę, jakiej dawno nie słyszeliśmy. Podobnie reagowano, gdy przyjmie na mocy „Anglicanorum coetibus” przyjęto grupę anglikanów, którzy deklarowali chęć jedności z Rzymem.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Kard. Kasper: uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypomina o misji ewangelizacyjnej Kościoła

2024-05-09 16:08

[ TEMATY ]

ewangelizacja

wniebowstąpienie

Kard. Kasper

Włodzimierz Rędzioch

Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego przypomina o misji ewangelizacyjnej Kościoła - powiedział kard. Walter Kasper w wywiadzie dla www.communio.de emerytowany kardynał Kurii Rzymskiej wskazał na znaczenie Wniebowstąpienia Pańskiego dzisiaj i aktualne wyzwania stojące przed Kościołem m. in. potrzebę skupienia się biskupów i księży na ich głównym zadaniu i przekazania niektórych obowiązków osobom świeckim.

Wniebowstąpienie Pańskie nie jest zrozumiałe we współczesnych czasach. Zamiast interpretować je jako jakąś lokalną zmianę w kosmosie, kard. Kasper opowiada się za interpretacją, która podkreśla "przejście do pełni życia z Bogiem". Kardynał wyjaśnił: "Niebo jest również metaforą uosobienia ludzkiego spełnienia i szczęścia według współczesnego stylu życia. Mówimy na przykład, że `czujemy się jak w siódmym niebie` lub że `mamy niebo na ziemi`. W tym sensie niebo jest wymiarem autotranscendencji osoby i spełnieniem naszej nadziei ponad wszelkie oczekiwania".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję