Reklama

„Tryptyk rzymski” Jana Pawła II jako swoista forma komunikacji

Niedziela legnicka 4/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II w 1992 r. z okazji Światowego Dnia Środków Społecznego Przekazu tak mówił o komunikacji: „Celebrujemy Boże dary słowa, słuchu, wzroku, które umożliwiają nam wyjście z izolacji i naszej samotności, wyjście ku innym z naszymi myślami i uczuciami. Celebrujemy dar pisma i lektury, dzięki którym mądrość przodków dociera do nas, a nasze doświadczenia i nasze refleksje są przekazywane przyszłym pokoleniom. Uznajemy wartość cudownych wynalazków, dzięki którym docierać można do każdego człowieka”. Pojęcie komunikacji dotyczy różnorodnych zjawisk, ale najogólniej można ją określić jako przekazywanie innym własnych myśli, idei, uczuć, pragnień. Zakłada to istnienie relacji międzyludzkich oraz istnienie społeczeństwa, które posługuje się systemem mediów. Zbiór poezji Jana Pawła II Tryptyk rzymski - medytacje jest swoistą formą komunikacji. Ojciec Święty przekazuje nam własne refleksje. Tym razem nie przemawia do nas oficjalnym językiem Magisterium Kościoła, lecz językiem osobistych myśli i przeżyć, językiem poezji. Tryptyk Jana Pawła II składa się z następujących części: część l - Strumień, część II - Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej i część III - Wzgórze w krainie Moria. Warto nadmienić, iż każdą z trzech części poprzedza napisany własnoręcznie przez Ojca Świętego fragment, który oddaje proces twórczy towarzyszący powstawaniu tego dzieła. Część l rozpoczyna się od fragmentu zatytułowanego Zdumienie.
Właśnie to zdumienie wyróżnia człowieka w świecie natury, nadaje sens jego przemijaniu, podczas gdy natura przemija milcząco:
Potok się nie zdumiewa, gdy spada w dół i lasy milcząco zstępują w rytmie potoku - lecz zdumiewa się człowiek!
Człowiek jest tutaj zwornikiem między Stwórcą a stworzeniem, duchem a materią, jest „miejscem spotkania z Przedwiecznym Słowem” - tak jak w Księdze Rodzaju. Samotność i kruchość egzystencji człowieka przynagla go do szukania sensu jego istnienia i to poszukiwania aktywnego:
Jeśli chcesz znaleźć źródło, musisz iść do góry, pod prąd.
Przedzieraj się, szukaj, nie ustępuj.
Tak więc ta część wprowadza nas w sytuację człowieka wiary bytującego między stworzeniem a kresem, stanowi jakby wstęp do części drugiej - zasadniczej, czyli do Medytacji nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej. To, o czym mówi Księga Rodzaju, tutaj uzupełnia kontemplacja fresków Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. Najpierw Początek, który wyłonił się z niebytu posłuszny stwórczemu Słowu, potem Kres, Sąd Ostateczny. Jest to droga każdego z nas, także Ojca Świętego. Dzieło Michała Anioła bazuje na nagości, która nie gorszy, bo takie jest widzenie Boga.
Widział: Omnia nuda et aperta sunt ante oculis Eius (Wszystko odkryte i odsłonięte jest przed Jego oczami) i wiedział, że wszystko, co stworzył było dobre. Tak samo było z pierwszymi ludźmi stworzonymi na obraz i podobieństwo Boga. Ten akt stwórczy był bardzo dobry. Jest też tu zawarte pytanie: Kim jest Bóg? Jest Stwórcą, który ogarnia wszystko, stwarzając i podtrzymując w istnieniu - sprawia podobieństwo. Jan Paweł II właśnie w stworzeniu człowieka na obraz i podobieństwo Boga - genialnie oddane przez malowidła Michała Anioła - upatruje tę prawdę, iż „niewidzialne wyraża się w widzialnym”. Prawdę, która pozostaje niezmienna i przerasta wszelką niedoskonałość człowieka i dziejów. Dalej mówi o Bogu, że jest:
Niewypowiedziany. Samoistne istnienie.
Jedyny. Stwórca wszystkiego.
Zarazem komunia osób.
W tej Komunii wzajemne obdarowywanie pełnią prawdy, dobra i piękna. To samo wzajemne obdarowanie odnajdujemy u Adama i Ewy przed grzechem, obdarzonych prasakramentem, który oznacza „samo bycie widzialnym znakiem odwiecznej Miłości”, a więc samo sięganie do źródeł życia, do Początku, do ojcostwa i macierzyństwa, wreszcie do odpowiedzialności za dar życia. We fragmencie Spełnienie - Apokalipsis pojawia się pojęcie Kresu, Sądu tak samo niewidzialnego dla człowieka, jak Początek, który znów pomaga zrozumieć wizja malarska, czyli obraz. „Oto kres niewidzialny stał się dla nas tutaj przejmująco widzialny”. Ten kres jest widzialny dla Boga, przed którym każdy z nas stanie w swej cząstce nieśmiertelności i grzeszności. Na końcu tej części pojawia się motyw konklawe na tle polichromii Michała Anioła, który przypomina obecnym kardynałom tę wielką chrześcijańską prawdę, iż: „W Nim żyjemy, poruszamy się i jesteśmy”, co czyni ich odpowiedzialnymi za „dziedzictwo kluczy”. Tak było w sierpniu i październiku 1978 „pamiętnego roku dwóch konklawe”. Tak będzie też po śmierci Jana Pawła II, kiedy kierując się „ostateczną przejrzystością i światłem” wybiorą jego następcę. Wreszcie ostatnia, najbardziej fabularna część Tryptyku, to biblijna historia Abrahama, a właściwie najpierw Abrama, który jest przykładem bezgranicznej wiary i nadziei. Abram usłyszał głos Boga w swoim sercu i dlatego najpierw wyruszył z Ur w ziemi chaldejskiej, potem uwierzył, że zostanie „ojcem wielu narodów”, mimo iż do tej pory nie miał syna. Dlatego otrzymał imię Abraham - ten, który uwierzył wbrew nadziei. Ta wiara i nadzieja została wystawiona na najcięższą próbę w krainie Moria, kiedy to jedyny syn Abrahama miał stać się ofiarą. Abraham znów mówi Bogu „tak”, mimo iż po ludzku jest mu bardzo ciężko to zaakceptować. Oddaje to jego przejmujący monolog wewnętrzny z fragmentu „Rozmowa ojca z synem”. Ojciec Święty doskonale wczuwa się w sytuację nieszczęśliwego ojca. Tak rodzi się początek dialogu człowieka z Głosem, początek Przymierza człowieka z Bogiem. Dlatego też dziś powracamy do Ur, by dotknąć tej tajemnicy objawienia - tego „Czym jest dla ojca ofiara własnego syna”. Jest jednocześnie zapowiedzią śmierci ofiarnej Syna Bożego jako ostatecznej nadziei dla ludzkości, jaką jest życie wieczne.
Tak więc Tryptyk rzymski Jana Pawła II to wspaniałe świadectwo człowieka i papieża silnego bezgraniczną wiarą, nadzieją i miłością, którymi chce umocnić nas, chrześcijan XXI wieku. Jest tu również ukazana wielka odpowiedzialność urzędu papieskiego nie przed ludźmi, lecz przed Bogiem. Wreszcie jest to świadectwo tego, iż do przekazania pryncypiów wiary chrześcijańskiej może służyć poezja, jako swoista forma komunikacji. Temu przekazowi własnych refleksji przelanych na papier towarzyszy piękna recytacja w wykonaniu Krzysztofa Globisza, aktora krakowskiego, wydana na płycie kompaktowej. To dowodzi, że Ojciec Święty nie waha się korzystać z nowoczesnej techniki, by wzmocnić słowo tak, by jego refleksje dotarły do serc i umysłów jak najszerszej rzeszy odbiorców. Tryptyk zachwyca także szatą graficzną, która jest niezwykle starannie dobrana i opatrzona głównie ilustracjami malowideł Michała Anioła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zapowiedź - #PodcastUmajony na naszym portalu już od 1 maja!

2024-04-28 07:35

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

#JezusowaKardiologia

Mat.prasowy

Zapraszamy na codzienne refleksje maryjne przygotowane dla naszego portalu na maj 2024 r. przez ks. Tomasza Podlewskiego.

Startujemy 1 maja 2024 roku, zaraz po północy. Do usłyszenia!

CZYTAJ DALEJ

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski podczas uroczystości odpustowych ku czci św. Wojciecha: chcemy z nadzieją patrzeć w przyszłość

2024-04-28 13:12

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

PAP/Paweł Jaskółka

„Przyzywając wstawiennictwa św. Wojciecha chcemy, w tych bardzo niespokojnych czasach, patrzeć z nadzieją w przyszłość - z nadzieją dla Polski, z nadzieją dla Europy, z nadzieją dla całego świata” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak witając przybyłych na trwające w Gnieźnie uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha.

Nawiązując do hasła przewodniego tegorocznych obchodów „Służyć i dać życie - pielgrzymi nadziei”, abp Wojciech Polak wyraził przekonanie, że główny patron Polski może być i dla nas szczególnym przewodnikiem i orędownikiem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję