Reklama

Pismo Święte w kiosku

Biblia na wyciągnięcie ręki

Poszczególne księgi Pisma Świętego ukazywać się będą cyklicznie, w odstępach dwutygodniowych i będą miały taką samą cenę, co niewątpliwie stanowi okazję dla ludzi o niezasobnych portfelach, by weszli w posiadanie tego fundamentalnego dla naszej wiary, cywilizacji i kultury Dzieła. W ten sposób Biblię będzie można księga po księdze kolekcjonować i zespolić w komplet w ciągu dwóch lat, przechodząc po drodze coś w rodzaju kursu biblijnego. Jest to niemała gratka, nawet dla koneserów, albowiem wydawcy opublikowali tekst Biblii na wysokiej jakości papierze, pięknym drukiem, w wygodnym dużym formacie, zilustrowali bogatą szatą graficzną, zamieszczając reprodukcje arcydzieł światowego malarstwa. Księgę Rodzaju otwiera fresk Michała Anioła Stworzenie Adama z Kaplicy Sykstyńskiej. Wszystkie fragmenty Biblii od stworzenia świata do Apokalipsy św. Jana są wydane z pietyzmem i opatrzone grubą okładką, co nie jest bez znaczenia w sytuacjach, gdy do tekstu sięga się często.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Staraniem poznańskiego Wydawnictwa Pallottinum i kolekcji Hachette ukazuje się na rynku wspólna edycja ilustrowanej Biblii Tysiąclecia, oparta na V wydaniu. Jest to najbardziej aktualna wersja najpopularniejszego polskiego przekładu Pisma Świętego

Bestseller wszechczasów

A Biblię warto często brać do ręki. To lektura na całe życie. Namawiał do tego Jan Paweł II słowami: „Trzeba zatrzymywać się nad każdym wyrazem i zdaniem Biblii - i poprzez modlitwę wchodzić w jej głąb”. To również skarbnica wiary i kultury, bez której nie sposób zrozumieć inspiracji twórców wszystkich epok. Bez wiedzy biblijnej niezrozumiałe będą arcydzieła malarstwa, literatury, muzyki. Motywy wielu filmów. Twórczość Kochanowskiego, Kasprowicza, Sienkiewicza, Mickiewicza i Miłosza. Niezrozumiały będzie Mesjasz Haendla a także wiele powiedzeń, związków frazeologicznych oraz przysłów z życia codziennego. Biblia to bestseller wszechczasów. Wiedzą o tym historycy literatury i nauczyciele. Dlatego Biblia stała się obowiązującą lekturą uczniów szkół średnich.
Cykliczne pojawianie się na rynku kolejnych zeszytów Pisma Świętego ma swoje dobre strony. Umożliwia czytelnikowi stopniowe zapoznawanie się z jego treścią. Daje czas na lekturę i kontemplację. Przejrzysty podział na księgi ułatwia zrozumienie, czemu służą także przystępnie podane, fachowe komentarze historyka sztuki i teologa, objaśniające symbolikę biblijną każdej ilustracji.
Edytorom udała się rzecz zwykle trudna do pogodzenia. Popularnej formule wydania, której z natury rzeczy towarzyszy mierna jakość, nadano ozdobną szatę graficzną, odpowiadającą powadze i randze Dzieła. Unikalne reprodukcje z dawnych wydań Pisma Świętego ilustrują sposób, w jaki próbowano przedstawić wydarzenia biblijne w dawnych epokach. To walor poznawczy, lekcja z dziedziny historii sztuki. Przy pracach o charakterze ikonograficznym uczestniczył i patronuje im ks. prof. Michał Janocha z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przyjęto zasadę, by nie używać fotografii, lecz reprodukcje malarstwa, aby te obrazy miały charakter inspirujący. Aby ta edycja Biblii była wydaniem religijnym a nie historycznym.
Biblia Tysiąclecia jest obecnie najczęściej używanym przekładem Pisma Świętego. Wersją kanoniczną, którą posługuje się w liturgii Kościół rzymskokatolicki. Tłumaczenia dokonano z języków oryginalnych: hebrajskiego, aramejskiego, greckiego… Daje to pewność czytelnikom, iż obcują z tekstem źródłowym, że przesłanie kolejnych ksiąg trafia do nich niejako bezpośrednio.

Reklama

Popularyzacja czy profanacja?

Wydawcy zdecydowali się na sprzedaż tej Biblii w kioskach w celu jej upowszechnienia. Oprócz tego pozostaje normalna droga prenumeraty, co wymaga jednak od kupującego trochę zachodu. W Stanach Zjednoczonych Biblia od dawna jest w standardowym wyposażeniu hotelowych pokoi. Tak też się dzieje ostatnio np. na Litwie. W Polsce dotąd kupowanie Biblii wiązało się jednak ze swoistą celebrą. Akt jej kupna był chwilą uroczystą. Wydawcy kolekcji ksiąg chcą, by ludzie mieli Biblię w zasięgu ręki. Wiedzą, że w ostatnich latach prasowe kolekcje stały się bardzo popularne.
U wielu katolików może to wywołać zdziwienie. W kioskach sprzedaje się przecież także czasopisma o wymowie antyklerykalnej, redagowane niekiedy wulgarnym, obscenicznym językiem. Sprzedaje się pisma pornograficzne i środki antykoncepcyjne. Czy godzi się w takim miejscu prezentować Pismo Święte? Czy to nie profanacja świętego Dzieła? Sprawa może budzić kontrowersje. Ale z drugiej strony zabieganemu dzisiaj człowiekowi, któremu ciągle brakuje czasu, została przecież stworzona bardziej przystępna oferta kupna. Nie musi szukać księgarni, ma ułatwiony dostęp do Biblii i może to Dziełu zapewnić większy krąg odbiorców, a w ewangelizacji przecież o to chodzi.

Biblia jak chleb

Jest jeszcze kolejne novum. Sprzedaży nowego wydania Pisma Świętego towarzyszyć będzie reklama w telewizji i radiu. Film reklamowy przygotowali fachowcy, którzy początkowo podchodzili do zadania bez emocji, jak do wypromowania każdego innego towaru. I stała się rzecz niezwykła. W miarę postępowania prac, to co robili nabierało w coraz większym stopni duchowego wymiaru. Jakby duch Ewangelii przesiąkał ich myśli i czyny. Powstał przepiękny film, który nawet jeśli będzie emitowany w blokach reklamowych między majonezem a lekarstwem na wzdęcia, obroni się na pewno. Natychmiast zwraca uwagę telewidza, bo raptem ten wyciszony, głęboki przekaz filmowy umieszcza człowieka w zupełnie innym wymiarze rzeczywistości. Słowa: „Jam jest Alfa i Omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec” na chwilę wyrywają widza z konsumpcyjnego obszaru nachalnych spotów reklamowych i zmuszają do zadumy.
- Sobór Watykański II zachęcał, aby narody w większym stopniu przybliżyły tekst Pisma Świętego w języku ojczystym - przypomina ks. Stefan Dusza. - Do wydarzeń związanych z rozpowszechnianiem tekstu Pisma Świętego ks. Dusza zaliczył również spotkanie młodzieży w Nowym Targu podczas pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, kiedy to „akademicki”, tzw. oazowy format Biblii był rozdawany młodzieży w koszach jak chleb na terenie miejsca spotkania. Benedykt XVI w przesłaniu do młodzieży całego świata też bardzo gorąco zachęcał młodzież, aby wzięła sobie do serca potrzebę czytania, przeżywania i rozważania Pisma Świętego. - Formuła wydania tekstu Biblii jako kolekcji ksiąg jest szansą, by Biblia mogła nareszcie znaleźć się w każdej rodzinie i ułatwiła młodzieży korzystanie z tego tekstu. Możliwość kupna nie w księgarniach, ale w kioskach, nie w całości, lecz zeszytowo, to ułatwienie jej nabycia i lektury - podkreśla ks. Dusza.
O. Jan Góra, dominikanin, twierdzi, że czuje ogromną radość z tego, że przystępność Biblii sprzedawanej w kioskach będzie łatwiejsza. - Tylko nie wiem, dlaczego w „Ruchu” a nie np. w piekarni czy mleczarni - dodaje. - Może w piekarniach powinna być sprzedawana jak świeże bułeczki, żeby świeże Słowo Boże było w każdej osobie - twierdzi o. Góra i określa siebie jako wielkiego entuzjastę kioskowego rozpowszechniania Pisma Świętego. - Bardzo mi się to podoba, uważam pomysł za fantastyczny - dominikanin nie ukrywa entuzjazmu. Już poprosił wydawcę o kilkadziesiąt egzemplarzy na spotkania z młodzieżą w Lednicy.
Na pewno nowy sposób popularyzacji Pisma Świętego poprzez kioski i reklamę, zastosowanie nowoczesnych metod marketingowych jest dla nas zupełnie czymś nowym, ale też dostosowuje przekaz informujący o nowym wydaniu Biblii do rzeczywistości, w której żyjemy i bodźców, do jakich się już przyzwyczailiśmy. Biblia nie jest towarem, zwykłą książką, jakich wiele. Jest dla nas bezcenną wartością. W totalnym zalewie konsumpcyjnych wyrobów, zachwalanych jako te, które „musisz mieć, bo jesteś tego warty”, może najwyższy czas przypomnieć poprzez obecność Biblii w kiosku, w telewizji i radiu, że jesteśmy warci również Słowa Bożego. Przypomnieć, że gdy świat stanął na głowie, możemy sięgnąć po Pismo Święte i ono przywróci nam zagubiony w wirze codzienności sens życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reprezentant Chorwacji na konkurs Eurowizji: Bóg stał się dla mnie żywą osobą

2024-05-21 14:26

[ TEMATY ]

świadectwa

#świadectwo

Wikipedia.org

Baby Lasagna (2024)

Baby Lasagna (2024)

Bóg stał się dla mnie żywą osobą - tak o swoim nawróceniu mówi reprezentant Chorwacji na tegoroczny konkurs Eurowizji. 25-letni Marko Purišić, występujący pod pseudonimem Baby Lasagna, zajął na nim drugie miejsce piosenką „Rim Tim Tagi Dim”, opowiadającej o młodym człowieku wyjeżdżającym ze wsi do miasta.

Był to najlepszy wynik Chorwacji w tym konkursie. Po powrocie do kraju Purišić przyjęty został jak bohater. Premier Andrej Plenković zapowiedział, że państwo przyzna mu premię w wysokości 50 tys. euro. Jednak artysta zrezygnował z tych pieniędzy i przekazał je dwóm placówkom leczącym nowotwory.

CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Premier: konsekwencją pracy komisji ds. badania wpływów rosyjskich będą działania służb i prokuratury

2024-05-21 16:41

[ TEMATY ]

premier

PAP/Piotr Nowak

Premier Donald Tusk podkreślił, że konsekwencją pracy komisji ds. badania wpływów rosyjskich i białoruskich "mogą być i będą z całą pewnością" działania służb i prokuratury. Zapewnił, że celem komisji nie jest ściganie przeciwników politycznych.

Premier wydał we wtorek zarządzenie ws. powołania komisji ds. badania wpływów rosyjskich i białoruskich w Polsce w latach 2004-2024. Jej szefem będzie szef SKW gen. Jarosław Stróżyk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję