Reklama

Św. Elżbieta pokazuje, jak kochać innych

9 stycznia br. w domu prowincjalnym Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety w Toruniu odbyła się kolejna konferencja przygotowująca do 800-lecia urodzin Patronki. Prelekcję nt. „Miłosierdzie jako ponadczasowa praxis chrześcijańskiej caritas według nauczania Benedykta XVI na przykładzie życia i dzieła św. Elżbiety” wygłosił ks. Adam Machowski.

Niedziela toruńska 5/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wykładzie zostały zaprezentowane sylwetki Ojca Świętego Benedykta XVI i św. Elżbiety. Papież przez encyklikę „Deus caritas est”, którą rozpoczął swoje nauczanie, próbuje rozmawiać z współczesnym człowiekiem o miłości. Nie jest to łatwy dialog, bo ludzie rozumieją to pojęcie w różny sposób. Ojciec Święty z miłością łączy uczynki miłosierdzia, którym poświęcił drugą część encykliki. Uzasadnia, że miłość bez miłosierdzia przestaje być miłością, zaś miłosierdzie czynione bez miłości, przestaje być miłosierdziem. Prelegent zwrócił uwagę na dewaluację miłości w dzisiejszym świecie - ludzie pojmują ją czysto technicznie, traktując jako środek do zaspokojenia swoich egoistycznych potrzeb, odrzucając tym samym bezinteresowną miłość i miłosierdzie, które wielu uważa za przejaw słabości. Przytaczając słowa Ojca Świętego nauczającego o miłości miłosiernej, ks. Machowski powołał się na nauczanie Jezusa Chrystusa, a także na tradycję nauczania Kościoła, którą tworzą nie tylko dokumenty, ale również święci określani mianem „żywych listów”. Właśnie oni pokazują, jak mamy żyć, głoszą miłość, której istotą jest miłosierdzie. Tak właśnie było ze św. Elżbietą, nazywaną Wielką Miłującą, tytułowaną jako ta, która jest zakochana w miłości. Ona pokazuje nam, jak kochać innych i jak czynić miłosierdzie, a jej przykład chroni świat przed zakłamaną wiarą i fałszywą filozofią.
„Dziś także nie brakuje takich ludzi, jak św. Elżbieta” - mówił ks. Machowski, wskazując na Matkę Teresę z Kalkuty. Jej życie, apostolstwo jest najlepszym sposobem na pokazanie światu prawdy, na obnażenie kłamstwa. Nauczanie Matki Teresy było potężne, czego przykładem są ludzie mający bardzo różne poglądy, a mimo to pochylający głowy przed jej życiem. Podobnie przykład św. Elżbiety jest uznawany nie tylko przez katolików, ale i protestantów (nawet Marcin Luter mówił o jej świętości). W posługiwaniu ubogim rezygnowała z siebie, z rodziny, z tego, co posiadała, i z przywilejów wynikających z przynależności do książęcego rodu. Umiała rezygnować z siebie na rzecz drugiego człowieka.
Miłosierdzie potrzebuje więc miłości, ale i miłość potrzebuje miłosierdzia. W tym miejscu ks. Machowski ponownie powołał się na Ojca Świętego Benedykta XVI, który podzielił miłość na zstępującą (pochylanie się nad drugim człowiekiem) oraz wstępującą (uwznioślanie człowieka w jego relacji z Bogiem). Odniósł się także do przykładu Fryderyka Nietzschego, który odrzucał miłosierdzie, nie chciał, by ktoś się nad nim pochylał. Pisał, że łatwiej byłoby mu znieść zły czyn niż czyjeś miłosierdzie nad nim. W jego poglądzie możemy dostrzec błędne interpretacje współczesnego świata, w którym człowiekowi jest trudno powiedzieć: proszę, potrzebuję. Dla chrześcijaństwa charakterystyczna zaś jest miłość, która pochyla się nad drugim. Ona właśnie, nazywana słowem „caritas”, wyróżnia chrześcijaństwo. Przypomniał to Benedykt XVI w encyklice „Deus caritas est”, powołując się na przykłady świętych. Nie wymienił co prawda św. Elżbiety, jednak łatwo można ją do nich zaliczyć.
Dla nas miłość miłosierna to moc i szczęście. Jest to zstępowanie i wstępowanie: radość dawania i wybrania, a nie oznaka słabości czy przejaw moralności słabych, jak u Nietzschego. Nasza relacja z Bogiem polega na miłosierdziu, jednak nie sposób tej relacji ułożyć na partnerstwie. Trzeba umieć czynić miłosierdzie, ale też umieć je przyjąć. „Miłość wstępująca i miłość zstępująca nie dają się nigdy całkowicie oddzielić” - pisze Benedykt XVI.
Miłość chrześcijańska to miłość pojedynczego człowieka. Nie można kochać ludzkości, nie kochając pojedynczego człowieka, którego trzeba najpierw dostrzec. Mówić o miłości czy pisać o niej, a czynić ją - to dwie różne rzeczy. Na przykładzie Dobrego Samarytanina, który „ujrzał i wzruszył się głęboko”, Ojciec Święty naucza, że miłość staje się troską i posługą dla drugiego, nie szuka już samej siebie, ale dobra osoby ukochanej. Staje się ona wyrzeczeniem, jest gotowa do poświęceń. To miłość, która staje się miłością „caritas”, miłością miłosierną - zstępującą. W niej drugi człowiek staje się ważniejszy ode mnie. W swojej posłudze św. Elżbieta umiała dostrzec właśnie pojedynczego człowieka. W jej życiu zawsze ważny był konkretny bliźni, którego osobiście pielęgnowała.
Miłość miłosierna podnosi drugiego człowieka. Trzeba pamiętać o tym, żeby pochylając się nad nim, nie wywyższać siebie. Często jednak bywa, że mimo wszystko człowiek chce pokazać siebie w lepszym świetle. Przykład Dobrego Samarytanina jest przede wszystkim odpowiedzią na to, co w konkretnej sytuacji stanowi bezpośrednią konieczność. W tych wszystkich czynnościach trzeba zadbać o duchowy wymiar naszego wnętrza, by potem móc dawać siebie innym. Św. Elżbieta dbała nie tylko materialnie o potrzebujących, ale troszczyła się o duchowy wymiar ich wnętrza. Starała się także włączyć w dzieło miłosierdzia coraz więcej osób, zakładając szpitale, tam gdzie było to możliwe.
Tej miłości, która zstępuje na drugiego człowieka, nie posiadamy sami z siebie, często jesteśmy ograniczeni, a miłość nasza nie jest cierpliwa i łaskawa, dlatego potrzebujemy niejako akumulatora. Jest nim Jezus Chrystus. On daje nam do niej siłę. Człowiek musi otrzymać miłość, aby ją dawać, powinien więc nieustannie szukać jej źródeł w Bogu, który jest miłością.
Dla św. Elżbiety tym źródłem była Eucharystia, w której uczestniczyła każdego dnia, choć kiedyś nie było możliwości codziennego przyjmowania Komunii św. Rozwinięty kult eucharystyczny w życiu św. Elżbiety, jej miłość do Jezusa Eucharystycznego była tak silna, że jej twarz często promieniała. Ludzie odkrywali w Elżbiecie miłość Boga do człowieka. My zaś często tę miłość dzielimy, oddzielając Boga od człowieka. Wychodząc do świata, musimy liczyć się z tym, że świat będzie odrzucał ofiarowaną mu miłość. Człowiek współczesny nie chce miłosierdzia, często nie potrafi miłości i miłosierdzia uczyć się w pokorze.
Ks. Adam Machowski zakończył konferencję zachętą, by prosić Boga o taką miłość, jaka była udziałem św. Elżbiety, i naśladować ją.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polskie dzwony i ...muezzini

2024-05-11 17:46

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Rozmowa z księdzem proboszczem jednej z poznańskich parafii. Sympatyczny zakonnik, twardo chodzący po ziemi, zatroskany o swoją duszpasterską trzodę. Przykro mu było, gdy na obchodach stulecia parafii i wykładów historycznych z tym związanych zjawiła się tylko pięćdziesiątka parafian.

Jednak mówi jeszcze o innej rzeczy, o której słyszę od coraz większej liczby księży. Gdy uruchomił, jak to jest w staropolskim zwyczaju, dzwon na rezurekcje (odbywają się one, na miłość Boską, raz w roku!) – natychmiast ktoś z osiedla, na którym znajduje się kościół zawiadomił... policję, która zgodnie z wolą anonimowego obywatela przyjechała z interwencją. Omal nie skończyło się na mandacie, bo policja twierdziła, że są ku temu podstawy formalno-prawne. Ów ksiądz ze stolicy Wielkopolski nie jest wyjątkiem, bo tego typu nieprzyjemne incydenty spotykały wielu kapłanów w tej aglomeracji, ale też naprawdę sporo w każdym dużym mieście – o czym wie każdy z nas, jeśli tylko chce to wiedzieć.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

Ks. dr Scąber o Helenie Kmieć: pokazuje, że internet nie przeszkadza w drodze do świętości

2024-05-12 08:33

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Helena Kmieć pokazuje, że internet, dobra współczesnego świata, kultura, rozrywka nie przeszkadzają w drodze do świętości – ocenił ks. dr Andrzej Scąber, referent ds. kanonizacyjnych archidiecezji krakowskiej, gdzie ruszył proces beatyfikacyjny młodej wolontariuszki.

Świecka misjonarka została zamordowana na tle rabunkowym w Boliwii ponad siedem lat temu. Miała 26 lat.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję