Reklama

Duchowni diecezji chełmińskiej (2)

Człowiek miłujący naukę i szlachetność ludzkiego charakteru

Niedziela toruńska 11/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku mija 130. rocznica urodzin ks. Franciszka Sawickiego - profesora Seminarium Duchownego w Pelplinie, wybitnego filozofa, którego ks. Jan Walkusz nazwał „człowiekiem miłującym naukę i szlachetność ludzkiego charakteru”.
Urodził się 13 lipca 1877 r. w Godziszewie k. Tczewa. Uczył się w progimnazjum biskupim Collegium Marianum w Pelplinie oraz w Klasycznym Gimnazjum w Chełmnie, tak jak starszy o 7 lat sługa Boży Konstantyn Dominik i wielu innych alumnów seminarium duchownego w Pelplinie, w którym 1 kwietnia 1900 r. otrzymał święcenia kapłańskie. Krótko był wikarym przy kościele św. Brygidy i kapelanem Szpitala Mariackiego w Gdańsku, bo udał się na studia do Fryburga, gdzie uzyskał doktorat z filozofii. W 3. rocznicę swoich święceń kapłańskich objął stanowisko profesora w Seminarium Duchownym w Pelplinie. Wykładał filozofię, teologię dogmatyczną i apologetykę. Stosował nowatorskie jak na tamte czasy metody kształcenia seminarzystów: wdrażał ich do samodzielnych poszukiwań źródłowych, konfrontowania różnych punktów widzenia i umiejętności dyskutowania. Dla wielu z nich, zwłaszcza absolwentów gimnazjum chełmińskiego, zaangażowanych w ruch filomacki z jego ideą samokształcenia, nie było to nic nowego.
W stolicy diecezji pełnił ważne funkcje: należał do Kapituły Katedralnej, był egzaminatorem synodalnym i cenzorem ksiąg. Cieszył się ogromnym zaufaniem bp. Okoniewskiego, który powierzał mu przygotowywanie wystąpień publicznych i kazań. Tylko nieliczni dostępowali tego zaszczytu. W latach 1927-37 był prezesem Wydziału Teologicznego Towarzystwa Naukowego w Toruniu (z siedzibą w Pelplinie). Jako członek rady diecezjalnej patronował Stowarzyszeniu Świętych Wojciecha i Bonifacego, którego celem było wspomaganie nowo powstałych parafii. Był asystentem kościelnym prężnie działającego Katolickiego Stowarzyszenia im. Piotra Skargi, które skupiało pomorską inteligencję. Idealnie nadawał się do tej funkcji ze względu na swój autorytet naukowy i sławę uczonego wykraczającą daleko poza Pelplin.
Ks. prof. Franciszek Sawicki był autorem dzieł z filozofii personalistycznej, egzystencjalnej, etyki, filozofii dziejów i filozofii życia. Jego dociekania dotyczyły człowieka jako istoty tęskniącej do nieskończoności, którą można znaleźć tylko u Boga. Filozof jednak nie ograniczał się do poznania i ukazania prawdy o istnieniu Boga. Jego zamiar był szerszy: pragnął ukazać Boga przez Jego zbawcze objawienie. Nie sposób tutaj zawrzeć bogactwa dorobku ks. Sawickiego zawartego w wykładach, często wygłaszanych gościnnie w różnych ośrodkach naukowych, w setkach rozpraw i recenzji, w 26 książkach opublikowanych w języku niemieckim oraz 12 po polsku, tj. „Filozofia dziejów”, „U źródeł chrześcijańskiej myśli filozoficznej”, „Dlaczego wierzę?”. Ubiegały się o niego uniwersytety warszawski, wileński i lwowski. Miał także szanse na objęcie katedr uniwersyteckich w Niemczech, ale na przeszkodzie stanęło to, że wydawał się za mało „niemiecki”, choć pochodził z rodziny zgermanizowanej, jak pisze ks. Jan Walkusz.
Całe dwudziestolecie międzywojenne spędził więc w Pelplinie, który jednak, choć maleńki i prowincjonalny, cieszył się zasłużoną sławą. Prof. Stefan Świeżawski nadał mu miano „Aten Pomorskich” ze względu na liczne grono wykładających tam znakomitości. Gwiazda prof. Sawickiego świeciła najjaśniej; „lumen seminarium” - nie wahał się o nim napisać ks. Henryk Ormiński. W 1938 r. Stolica Apostolska wyznaczyła go do objęcia godności biskupa gdańskiego, jednak dla hitlerowców było nie do przyjęcia, by na tronie biskupim zasiadł Polak, nawet taki, który cieszył się sławą na skalę europejską i miał opinię człowieka „dwóch kultur”. Ich zakulisowe zabiegi sprawiły, że biskupem gdańskim został Niemiec - C. M. Splett (notabene absolwent seminarium w Pelplinie).
We wrześniu 1939 r. ks. kan. Franciszek Sawicki zastępował ciężko chorego sufragana chełmińskiego Konstantyna Dominika, pełniąc obowiązki wikariusza generalnego, jednak po zapieczętowaniu przez Niemców budynku Kurii Biskupiej nie mógł się kontaktować ani z księżmi, ani z władzami świeckimi. Życie diecezji zamarło; dochodziły niepokojące wieści o aresztowaniach. „Aż przyszedł czarny dzień, w którym wszystko się załamało” (z przemówienia ks. Sawickiego nad trumną bp. Dominika), kiedy hitlerowcy aresztowali wszystkich pelplińskich członków Kapituły i profesorów Seminarium. 20 października 1939 r. maltretowanych i upokarzanych kapłanów wywieźli do Tczewa i rozstrzelali w tamtejszych koszarach. Dzięki zrządzeniu Opatrzności ocaleli jedynie bp Dominik i ks. Sawicki, który był potrzebny przybyłemu z Berlina dygnitarzowi do pomocy w przejęciu cennych zbiorów z biblioteki seminaryjnej. Ks. Sawicki pragnął wykorzystać tę okazję do uratowania innych. Udało mu się przekonać Niemców, by przydzielili kogoś do pomocy. Ci początkowo zgodzili się na trzech księży asystentów, jednak po kilku dniach i ich rozstrzelali. Ks. Sawickiemu darowano jednak życie i pozwolono jako jedynemu kapłanowi przebywać w Pelplinie. Po wojnie został dziekanem i prepozytem-infułatem chełmińskiej kapituły katedralnej. W marcu 1949 r. z bp. sufraganem Bernardem Czaplińskim witał w stolicy diecezji ciało swojego przyjaciela, zmarłego przed 7 laty podczas internowania w Gdańsku - sługi Bożego bp. Konstantyna Dominika. „Spocznie obok naszych Księży Męczenników. Miał iść razem z nimi na śmierć, teraz spocznie obok nich, bo do nich należał” - powiedział w porywającej mowie pogrzebowej w pelplińskiej katedrze „ostatni z Kapituły przedwojennej”. Później codziennie odwiedzał grób bp. Dominika na pelplińskim cmentarzu. Tam też został pochowany. Na kilka miesięcy przed śmiercią otrzymał doktorat honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Ani stosy przeczytanych książek, ani tysiące zapisanych kart papieru, ani ogromna erudycja, ani profesorska sława nie przesłoniły mu tego, co ludzkie i piękne w swojej prostocie. Zaznał smaku przyjaźni z Konstantynem Dominikiem, walczył o życie współbraci kapłanów w czasie „krwawej jesieni pelplińskiej”, a podczas okupacji pomagał polskim rodzinom. Boga, człowieka i przyrodę pojmował jako nierozerwalną, logiczną całość, co pośrednio wyraził w swojej „Filozofii dziejów”: „Przyroda z całym bogactwem uwrażliwia człowieka na rzeczy piękne i prowadzi ku Bogu Stwórcy”.

W następnym odcinku cyklu przypomnimy sylwetkę ks. Józefa Wryczy (1884-1961) - legendarnego działacza niepodległościowego na Pomorzu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. dr Scąber o Helenie Kmieć: pokazuje, że internet nie przeszkadza w drodze do świętości

2024-05-12 08:33

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Helena Kmieć pokazuje, że internet, dobra współczesnego świata, kultura, rozrywka nie przeszkadzają w drodze do świętości – ocenił ks. dr Andrzej Scąber, referent ds. kanonizacyjnych archidiecezji krakowskiej, gdzie ruszył proces beatyfikacyjny młodej wolontariuszki.

Świecka misjonarka została zamordowana na tle rabunkowym w Boliwii ponad siedem lat temu. Miała 26 lat.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję