Reklama

Otwierać skarbiec Bożego Objawienia

Niedziela kielecka 40/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Tomasz Siemieniec: - Księże Profesorze, jakby Ksiądz ocenił realizację wskazania Konstytucji „Dei Verbum” Soboru Watykańskiego II, aby dzięki posłudze Kościoła „skarbiec Bożego objawienia coraz więcej napełniał serca ludzkie” (por. KO 26). Jak to wskazanie jest realizowane w Kościele polskim po 1989 r.?

Ks. Prof. Józef Kudasiewicz: - Do końca lat 80. wskazanie to było realizowane przez różnych ludzi, w konkretnych diecezjach czy środowiskach. A więc bez szczególnego planu czy organizacji. Były to działania o charakterze lokalnym. Na przykład na KUL-u działały różne grupy, działał Ruch Światło-Życie. Były to przeważnie grupy młodzieżowe. Sam brałem udział w takich „oazach”. Pamiętam na przykład, że oaza II stopnia oparta była na Księdze Wyjścia. Całość tych działań miała jednak, jeśli można użyć takiego wyrażania, charakter roboty „partyzanckiej”. Konkretni, gorliwi kapłani, rozumiejący Sobór chcieli coś robić. Jednym z takich ludzi był ks. Franciszek Blachnicki. Dlatego formację w Ruchu Światło-Życie oparł na Piśmie Świętym.
Natomiast po przełomie w 1989 r. otwarły się przed Kościołem nowe możliwości. Trzeba jednak zauważyć, że pewne ożywienie widoczne jest dopiero w ostatnich latach, kiedy z inicjatywy ks. prof. Henryka Witczyka powstało Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II. Jest to próba, której celem jest urzeczywistnienie wspomnianego wskazania Vaticanum II we wszystkich diecezjach. Stowarzyszenie to powstało bowiem we współdziałaniu z Konferencją Episkopatu Polski. Życzliwe przyjęcie tej inicjatywy przez Biskupów dowodzi, że jeszcze pełniej pragną zrealizować skierowane do nich wezwanie Soboru, by „wiernych sobie powierzonych pouczali odpowiednio o należytym korzystaniu z ksiąg Bożych” (KO 25).
To jest o tyle ważne, że można siły całej Polski skoncentrować w skoordynowanych działaniach, np. wydając jednolite pomoce dla całego kraju. A więc jest to praktyczne ze względów pastoralnych. Nie wszędzie w diecezjach są ludzie przygotowani do takiej pracy. A dzięki Dziełu Biblijnemu ci, którzy są przygotowani, mogą podzielić się owocami swojej pracy z innymi.

- Nasza rozmowa wiąże się z tym, że w ramach Dzieła Biblijnego Diecezji Kieleckiej zamierzamy wkrótce powołać do istnienia Szkoły Słowa Bożego. Będą one oparte o metodę „lectio divina”. Czy mógłby Ksiądz w kilku słowach przedstawić naszym czytelnikom tę metodę pracy z tekstem biblijnym?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- O metodzie tej mówi Sobór w szóstym rozdziale Konstytucji „Dei Verbum” zalecając, żeby czytanie Pisma Świętego łączyć z modlitwą (por. KO 25). Także Jan Paweł II w liście „Novo Millennio Ineunte” zachęcił do praktykowania „lectio divina” (por. NMI 39). Dlaczego ta metoda jest ważna? Po pierwsze, jest to najbardziej starożytna forma zbliżania się do Pisma Świętego. Ślady jej stosowania sięgają pierwszych wieków Kościoła. Św. Hieronim pisał, że „dusza codziennie karmi się czytaniem, medytacją Pisma Świętego”. Jest to zatem metoda „kościelna”, bardzo tradycyjna. Po drugie, „lectio divina” nie tylko wprowadza wiernych w poznanie Pisma Świętego, poprzez czytanie i medytację, opartą na rzeczowym komentarzu, ale równocześnie sprowadza te treści do wewnętrznego życia chrześcijańskiego. Po komentarzu następuje modlitwa - dialog z Bogiem w oparciu o te teksty, i wreszcie szczyt - kontemplacja i życie. Zatem „lectio divina” kształci umysł, serce i życie człowieka wierzącego. I wreszcie, po trzecie, jest to metoda prosta. Powstała wtedy, kiedy jeszcze mało kto we wspólnotach klasztornych umiał czytać. Składa się ona z czterech prostych punktów:
1. Lectio - refleksyjne czytanie fragmentu Pisma Świętego, np. Ewangelii niedzielnej.
2. Medytacja - wnikanie w treść przeczytanego fragmentu z wykorzystaniem komentarza i odwołaniem się do miejsc paralelnych.
3. Z medytacji płynie modlitwa, dziękczynienie Bogu za światło, za prawdę odczytaną z Biblii.
4. Ten etap daje dwie możliwości. Jeśli mamy czas, to możemy kontemplować w ciszy Boga, w obliczu Chrystusa. Inna możliwość, to realizowanie w życiu medytowanego słowa Bożego.
Na Zachodzie wydaje się sporo pomocy, np. obrazów, które mogą pomagać w kontemplacji. Inną pomoc mogą stanowić wydawane w zeszytach Ewangelie. Kiedy np. ktoś wyjeżdża na wakacje, zabiera ze sobą taką książeczkę i w wolnej chwili może sobie ją czytać i rozważać, codziennie jedną perykopę. „Lectio divina” ma zatem wydźwięk praktyczny.

- W naszym kraju rzeczywiście coraz więcej ludzi sięga po Biblię. Są jednak osoby, które uważają, że do bycia dobrym chrześcijaninem wystarczy udział w niedzielnej Eucharystii, tradycyjny pacierz, czasami różaniec. Jak Ksiądz przekonałby chrześcijan, ograniczających się do tzw. tradycyjnej pobożności, do tego, aby sięgnęli po modlitewną lekturę Biblii?

- „Lectio divina” jest potrzebna, aby wszystkie te praktyki mogły nabrać głębszego wymiaru. Wtedy uczestnictwo we Mszy św. niedzielnej jest pełne, wtedy odmawianie różańca nie polega na jego mechanicznym recytowaniu, ale połączone jest z medytacją tajemnic. „Lectio divina” bardzo często oparta jest na czytaniach najbliższej niedzieli. A więc jest to wspaniałe przygotowanie do niedzielnej liturgii. Wiara powinna być pogłębiona. Żyjemy w czasach pluralizmu opinii społecznej i religijnej. Jeśli chcemy się bronić przed popadnięciem w jakiś wewnętrzny zamęt, to trzeba swoją wiarę koniecznie pogłębiać. „Lectio divina” jest wspaniałą pomocą. Z każdym tygodniem praktykowania tej modlitwy jesteśmy teologicznie mądrzejsi.
Nie można też zapominać, że praktykowanie „lectio divina” jest wyrazem wierności wobec nauczania Soboru i ostatnich papieży, którzy do tej praktyki zachęcali.

- W rozmowach z różnymi ludźmi (także duchownymi) możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że nauki biblijne stały się tak skomplikowaną dziedziną, że dla wielu - tak świeckich, jak i duchownych - stanowią obszar, na który nie chcą wkraczać, pozostawiając go specjalistom. To odnosi się także do „lectio divina”. Jak mógłby Ksiądz Profesor rozwiać te obawy przed korzystaniem z owoców egzegezy?

- W pewnym sensie mają rację, że biblistyka zbytnio zajęła się skomplikowanymi badaniami, których zwykły człowiek nie potrafi pojąć. Ale to nie jest cała biblistyka. Od czasu Soboru rozwija się teologia biblijna. I ona jest już bardziej zrozumiała dla każdego. A więc każdy może korzystać z jej owoców. Tu widzę ważne zadanie dla formacji seminaryjnej. Seminarium winno nauczyć duszpasterzy dzielenia się Biblią. Moim zdaniem, jest rzeczą konieczną, żeby w seminarium były ćwiczenia, gdzie klerycy w pełni poznają, na czym polega „lectio divina”. Nauczą się, jak to robić. Owoce kontemplacji trzeba przekazywać innym. Pomocą dla duszpasterzy, którzy już opuścili mury seminarium, mogą służyć różne książki. Obok publikacji ściśle naukowych ukazuje się dużo książek, które w sposób przystępny przekazują wyniki badań biblijnych. Ponadto organizowane są różnorodne kursy i studia, jak choćby Podyplomowe Studia Animacji Biblijnej na KUL-u, prowadzone przez tamtejszy Instytut Nauk Biblijnych.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: pod koniec września papież uda się do Belgii i Luksemburga

2024-05-20 14:07

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Papież Franciszek uda się do Belgii i Luksemburga w dniach 26-29 września - poinformował Watykan w poniedziałek. Do wizyty dojdzie zaledwie dwa tygodnie po powrocie papieża z najdłuższej podróży jego pontyfikatu do Azji i Oceanii, gdzie ma spędzić 12 dni.

Papież Franciszek uda się z wizytą do Luksemburga 26 września i tego samego dnia odwiedzi Belgię, gdzie pozostanie do 29 września; odwiedzi tam Brukselę, Leuven i Ottignies-Louvain-la-Neuve - przekazał dyrektor biura prasowego Watykanu Matteo Bruni.

CZYTAJ DALEJ

8. Rolkowa Pielgrzymka na Jasną Górę - Trwają zapisy

2024-05-21 12:09

mat.pras

Rolkowa Pielgrzymka Wrocławska wyruszy z Wrocławia już po raz ósmy. Rozpocznie się 6 lipca w kościele pw. św. Michała Archanioła przy ul. Prusa, aby po czterech dniach dotrzeć na Jasną Górę.

Tematem tegorocznej pielgrzymki będzie: „Uczestnicę we wspólnocie Kościoła”, który nawiązuje do trwającego roku duszpasterskiego. W poszczególne dni  zostaną wygłoszone następujące konferencje związane z uczestnictwem w Kościele: w sakramentach; w dialogu; w służbie; w ewangelizacji. Trwają zapisy na pielgrzymkę, a jak czytamy w zaproszeniu: - eśli posiadasz podstawowe umiejętności jazdy na rolkach, potrafisz hamować i masz kondycję a także pragnienie wyruszenia we wspólnocie z Wrocławia na Jasną Górę to dołącz do nas! - zaznaczają organizatorzy. 

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję