Reklama

Trwa I Synod Diecezji Toruńskiej

Niedziela toruńska 44/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sobotę 20 października br. w diecezjalnym sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy odbyła się pierwsza Sesja Plenarna I Synodu Diecezji Toruńskiej. Synod został zwołany dekretem Biskupa Toruńskiego z dnia 7 czerwca br. Uroczyste rozpoczęcie Synodu nastąpiło 23 czerwca br. W dekrecie powołującym Synod bp Andrzej Suski napisał m.in.: „Synod zwołany w piętnastym roku od utworzenia diecezji toruńskiej przez Ojca Świętego Jana Pawła II ma na celu pełniejsze dostosowanie działalności duszpasterskiej do wymogów nowej ewangelizacji oraz ustanowienie kościelnego prawa partykularnego według norm Kodeksu Prawa Kanonicznego, zaleceń Stolicy Apostolskiej i postanowień II Polskiego Synodu Plenarnego. (...) Jako zgromadzenie wybranych kapłanów oraz innych wiernych Kościoła partykularnego, Synod świadczy pomoc biskupowi diecezjalnemu dla dobra całej wspólnoty diecezjalnej (zob. kan. 460 KPK). W tym zgromadzeniu biskup diecezjalny wypełnia w sposób uroczysty swój urząd i posługę duszpasterską w powierzonej sobie owczarni (por. Instrukcja «Ecclesiae imago», 163)”.
Wszyscy członkowie Synodu oraz Komisje Synodalne zostały powołane przez Biskupa Toruńskiego osobnymi dekretami. Rozpoczynając prace Synodu, Biskup Toruński wystosował list do diecezjan w którym pisze, że: „Jest to zgromadzenie wezwanych zgodnie z prawem duchownych, zakonników i świeckich, na którym biskup - korzystając z pomocy specjalistów w zakresie wiedzy teologicznej, pasterskiej i prawniczej, jak również wysłuchując zdania różnych zespołów - wypełnia w sposób uroczysty urząd i posługę pasterzowania swoją owczarnią, dostosowując do lokalnych warunków przepisy i normy Kościoła powszechnego, wytyczając drogę i sposoby pracy apostolskiej, rozwiązując trudności o charakterze ogólnym, korygując błędy w zakresie doktryny i obyczajów, jeśli takie ujawniają się w diecezji. Synod diecezjalny daje również okazje do sprawowania świętych czynności, które najbardziej przyczyniają się do spotęgowania gorliwości apostolskiej lub nowego zapoczątkowania jej w całej diecezji. Synodowi przewodniczy biskup diecezjalny i jest jedynym jego prawodawcą. Natomiast zgromadzeni na Synodzie z głosem doradczym mają świadczyć pomoc biskupowi dla dobra całej wspólnoty diecezjalnej. Realizując swoje zadania, Synod powinien zaangażować całą wspólnotę wiernych diecezji i dążyć do odnowy życia religijno-moralnego”.
Uroczystej Mszy św. rozpoczynającej Sesję przewodniczył biskup toruński Andrzej Suski. Koncelebrowali wszyscy kapłani, członkowie Synodu obecni na Sesji. Ksiądz Biskup Andrzej w homilii podkreślił jeszcze raz potrzebę wytyczenia wspólnej drogi, jaką ma ukształtować Synod. Ma to być droga, którą podążać będzie diecezja toruńska w ciągu najbliższych lat. Jak podkreślił Biskup Andrzej: „Jest dla nas sprawą ważną, aby nowa diecezja toruńska, utworzona w znacznej części z diecezji chełmińskiej i fragmentu archidiecezji gnieźnieńskiej, ustaliła wspólną drogę w działalności duszpasterskiej i innych dziedzinach życia kościelnego. Zarazem ma być to wspólna droga z Kościołem powszechnym i Kościołami lokalnymi w Polsce, według wskazań Soboru Watykańskiego II, Kodeksu Prawa Kanonicznego Jana Pawła II oraz II Polskiego Synodu Plenarnego. Trzeba nam zatem Synodu diecezjalnego, aby wytyczając młodej diecezji drogę ku przyszłości, włączyć ją harmonijnie w drogę całego Kościoła”.
Po Mszy św. w kaplicy szkolnej odbyła się Sesja Plenarna. Sekretarz Synodu ks. dr Stanisław Cierkowski przypomniał program Sesji i uwagi proceduralne na temat obrad i głosowania. Prace pierwszej Sesji plenarnej skupiły się przede wszystkim na rozdziale „Wspólnota diecezjalna”. Przedstawiano poszczególne statuty i poprawki do statutów, które napłynęły do Sekretariatu Synodu, a potem odbyła się rzeczowa dyskusja, po której następowało głosowanie nad przyjęciem statutów z poprawkami lub bez poprawek, albo za ich odrzuceniem.
Na zakończenie podano termin kolejnej, grudniowej Sesji Plenarnej Synodu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: potrzeba nowych podręczników do historii Kościoła

2025-01-15 19:52

[ TEMATY ]

podręcznik

Kard. Grzegorz Ryś

historia Kościoła

relacje z Żydami

Archidiecezja Łódzka

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Na potrzebę powstania nowych podręczników do historii Kościoła, uwzględniających aktualne Magisterium w temacie relacji z Żydami i judaizmem wskazał kard. Grzegorz Ryś, natomiast o mocny głos polskiego episkopatu w sprawie win Kościoła i antysemityzmu zaapelowała prof. Joanna Tokarska-Bakir podczas konferencji naukowej „Żydzi i judaizm w historii Kościoła, teologii i praktyce eklezjalnej” na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Konferencja odbywa się w ramach XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

Temat „Żydzi w historii Kościoła, Kościół w historii Żydów” podjęli prof. Joanna Tokarska-Bakir (PAN) i kard. Grzegorz Ryś, a panel poprowadził i prof. Sławomir Jacek Żurek (KUL).
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Franciszek wprowadza program 300 plus

2025-01-15 20:25

[ TEMATY ]

program socjalny

300 plus

Państwo Watykańskie

PAP/EPA

Papież Franciszek wprowadza pomoc finansową dla rodzin

Papież Franciszek wprowadza pomoc finansową dla rodzin

Papież Franciszek zarządził pomoc finansową dla pracowników Gubernatoratu Państwa Watykańskiego posiadających troje lub więcej dzieci. Począwszy od 1 stycznia 2025 r., każda rodzina otrzyma miesięczny dodatek w wysokości 300 euro, który będzie obowiązywał do ukończenia przez dzieci 18. roku życia lub do końca ich zwykłego toku studiów, pod warunkiem, że zostanie to udokumentowane zaświadczeniem o przyjęciu do szkoły lub na uniwersytet, a w każdym razie nie później niż do ukończenia przez nie 24. roku życia.

Z komunikatu prasowego wydanego przez Gubernatorat dowiadujemy się, że Ojciec Święty wydał polecenie natychmiastowego wdrożenia tego środka podczas audiencji, na której przyjął 19 grudnia kard. Fernando Vérgeza Alzagę, przewodniczącego Gubernatoratu i siostrę Raffaellę Petrini, sekretarza generalnego. Wśród innych ogłoszonych środków znalazło się wydłużenie urlopu rodzicielskiego z trzech do pięciu dni, który obejmuje oboje rodziców, w tym rodziców adopcyjnych lub zastępczych.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Franciszek wprowadza program 300 plus

2025-01-15 20:25

[ TEMATY ]

program socjalny

300 plus

Państwo Watykańskie

PAP/EPA

Papież Franciszek wprowadza pomoc finansową dla rodzin

Papież Franciszek wprowadza pomoc finansową dla rodzin

Papież Franciszek zarządził pomoc finansową dla pracowników Gubernatoratu Państwa Watykańskiego posiadających troje lub więcej dzieci. Począwszy od 1 stycznia 2025 r., każda rodzina otrzyma miesięczny dodatek w wysokości 300 euro, który będzie obowiązywał do ukończenia przez dzieci 18. roku życia lub do końca ich zwykłego toku studiów, pod warunkiem, że zostanie to udokumentowane zaświadczeniem o przyjęciu do szkoły lub na uniwersytet, a w każdym razie nie później niż do ukończenia przez nie 24. roku życia.

Z komunikatu prasowego wydanego przez Gubernatorat dowiadujemy się, że Ojciec Święty wydał polecenie natychmiastowego wdrożenia tego środka podczas audiencji, na której przyjął 19 grudnia kard. Fernando Vérgeza Alzagę, przewodniczącego Gubernatoratu i siostrę Raffaellę Petrini, sekretarza generalnego. Wśród innych ogłoszonych środków znalazło się wydłużenie urlopu rodzicielskiego z trzech do pięciu dni, który obejmuje oboje rodziców, w tym rodziców adopcyjnych lub zastępczych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję