Reklama

Duszpasterskie wykłady akademickie

Biblia a moralność

Ich historia sięga 1935 r. Choć przeznaczone są przede wszystkim dla duchowieństwa, sporą część słuchaczy stanowią osoby świeckie, a niezmiennie wysoki poziom merytoryczny gromadzi wielu znakomitych prelegentów. Duszpasterskie Wykłady Akademickie są wizytówką nie tylko Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, ale należą do ważnych inicjatyw naukowych w kraju.

Niedziela lubelska 37/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas tegorocznej 69. edycji wykładów, przygotowanych przez Instytut Nauk Biblijnych KUL, została podjęta problematyka zawarta w wydanym w 2008 r. dokumencie Papieskiej Komisji Biblijnej pt. „Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego”. Trwające podczas dwóch dni wykłady i dyskusje (27-28 sierpnia), ujęto w trzy części: „Dar życia”, „Dar Przymierza” i „Odpowiedź człowieka”. Metropolita Lubelski, przewodniczący Eucharystii rozpoczynającej DWA 2010, przywołując komunikat wydany na zakończenie zebrania biskupów diecezjalnych podkreślił, iż „krzyża Chrystusa nie można traktować instrumentalnie” i uczynić z niego „środka do budowy pomników nawet dla najbardziej zasłużonych osób”, bo „męka Chrystusa jest czymś fundamentalnym”. „Bez Jego męki i zmartwychwstania nie byłoby planów duszpasterskich ani działań, więc ci, którzy chcieliby zmienić proporcje, przesunąć krzyż na miejsce środka prowadzącego do celu ich ambicje, odchodzą daleko od tej prawdy, którą przypomniało zebranie biskupów” - mówił.

W trosce o poznanie Słowa

Bazując na dokumencie Papieskiej Komisji Biblijnej, tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie wskazywały, że Pismo Święte stanowi ważną przestrzeń dialogu ze współczesnym człowiekiem w kwestiach, które odnoszą się do moralności. Rozpoczynając wystąpienia prelegentów, ks. prof. Stanisław Wilk Rektor KUL podkreślił, że „we współczesnych społeczeństwach można obserwować tendencję do działania według własnej woli, bez odniesienia do znanych norm i praw moralnych, zaś normy zawarte w Biblii i obecne w nauczaniu Kościoła postrzegane są jako przeszkody na drodze do pełni szczęścia i samorealizacji”. Przypomniał także, że już na przełomie XIX i XX wieku w Kościele katolickim „można było dostrzec szczególną troskę o pełniejsze poznanie Słowa Bożego i o ściślejsze powiązanie Pisma Świętego z życiem chrześcijańskim”. Jako świadectwo tego przywołał historię Papieskiej Komisji Biblijnej, która została powołana przez papieża Leona XIII, w celu rozwijania studiów biblijnych w Kościele i ochrony wiernych przed błędami. Obecnie stanowi ona międzynarodowy zespół i połączona z Kongregacją Nauki Wiary osobą przewodniczącego, koordynuje prace egzegetów, teologów ze Stolicą Apostolską i między sobą. W jej pracach uczestniczy m.in. ks. prof. Henryk Witczyk.

Świadkowie szukający więzi

Metropolita Lubelski, dziękując organizatorom DWA za podjęcie refleksji nad dokumentem „Biblia a moralność” w kontekście duszpasterskim, podkreślił, że jest to ważne i cenne zadanie, zwłaszcza że „w świecie, gdzie nie tylko środowiska walczące z Kościołem, ale te, które puszczają oko do Kościoła, chcą udowodnić, że nie ma żadnych autorytetów moralnych, a pustka i nihilizm są realną alternatywą w stosunku do tego, co ukazywało chrześcijaństwo”. Podejmując zagadnienie pt. „Stworzenie a ewolucja”, przedstawił wyniki badań i aktualną dyskusję na ten temat oraz wskazał, że „zjawisko, które często pojawia się podczas sesji międzynarodowych, to niechęć okazywana wobec teorii ewolucji przez osoby uważane za reprezentatywne dla myśli katolickiej”. Tymczasem, „naszym zadaniem jest szukanie więzi między prawdą odkrywaną na poziomie nauk przyrodniczych a prawdą chrześcijaństwa”. Wg niego najlepszą odpowiedź dotyczącą pytań o pogodzenie chrześcijańskiej koncepcji stworzenia z tym, co mówią nauki przyrodnicze, ukazał Jan Paweł II. „Jego przesłanie z 23 października 1996 r. afirmujące teorię ewolucji i pokazujące jak ją interpretować, jest uważane za jeden z ważniejszych dokumentów Kościoła”. Pytając, dlaczego teoria ewolucji ma tylu wrogów, skoro jest wyrazem przyrodniczego faktu, abp Życiński mówił, że „wtedy, gdy zaistnieli przedstawiciele gatunku homo sapiens, zaczyna się ten proces rozwoju kulturowego, który sprawia, że jesteśmy istotami stworzonymi przez Boga do szczęścia wiecznego i zbawienia. I ta nasza specyfika kulturowa wyraża się w dziedzinie kultury, modlitwy, zainteresowań teologicznych, wrażliwości etycznej i estetycznej”. Dlatego ci, którzy twierdzą, że nie ma miejsca dla Boga i człowiek nie różni się od zwierząt, „nie są przedstawicielami teorii ewolucji, ale głoszą prywatną filozofię”.
Treści podjęte w pozostałych referatach dotyczyły obrazu Bożego w człowieku jako źródła podstawowych implikacji moralnych (ks. prof. H. Witczyk), świadectwa życia sługi Bożego bp. Jana Pietraszko (ks. red. A. Boniecki), wartości Dekalogu dla współczesnego człowieka (ks. dr W. Węgrzyniak), znaczenia prawa naturalnego (ks. prof. A. Szostek), współczesnych etyk inspirowanych ateizmem (dr hab. H. Kiereś) oraz wartości Szkoły Słowa Bożego i lectio divina dla życia współczesnego człowieka (ks. dr hab. M. S. Wróbel). Wykłady zwieńczono dyskusją panelową z udziałem dziennikarzy (red. A. Petrowa-Wasilewicz, red. M. Brzezińska), biblisty (dr hab. K. Mielcarek) i prawnika (dr P. Bucoń), którzy podjęli temat obecności moralności objawionej w życiu współczesnego człowieka, zaś DWA - nabożeństwem biblijnym pt. „Maryja, Matka Słowa wzorem chrześcijańskiej moralności”, prowadzonym przez ks. dr hab. Jana Kochela.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?

2024-10-29 13:49

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 22

[ TEMATY ]

przykazania Boże

Karol Porwich/Niedziela

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Uczony w Piśmie, który przystąpił do Jezusa z pytaniem: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?”, znał właściwą odpowiedź, ponieważ od wieków była ona powtarzana i rozważana w wierze biblijnego Izraela. Chciał zobaczyć, czy Jezus też ją zna, a gdy się upewnił, że tak, zdobył się na pochwałę: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego”.

Mojżesz otrzymał i przekazał Dziesięć przykazań Bożych. Zawsze jednak pojawia się pragnienie rozpoznania, które z nich jest najważniejsze albo które można uznać za spoiwo wszystkich przykazań. Wskazując na najważniejsze przykazanie, Mojżesz podkreśla, że jego znajomość i przestrzeganie stanowi fundament całości zobowiązań wobec Boga. Centralne miejsce zajmuje dwukrotnie powtórzone polecenie: „Słuchaj”, po hebrajsku szema. To słowo hebrajskie ma dwa znaczenia: „słuchać”, czyli okazać podatność na to, co pochodzi od Boga, oraz „być posłusznym”, czyli potwierdzać całym swoim życiem to, co zostało usłyszane i przyjęte. Kluczowe miejsce zajmuje wezwanie do miłości Boga „z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił”. Oczekując pełnej i ofiarnej miłości, Bóg wychodzi naprzeciw i uzdalnia do tego, by temu sprostać. Wymaga to z jednej strony czujności, a z drugiej – wytrwałości, gdyż ten, kto raz wybrał, codziennie musi wybierać. W rozgadanym świecie nie jest to łatwe ani modne i właśnie dlatego codzienne ponawianie wyboru Bożej drogi życia jest tak bardzo ważne.
CZYTAJ DALEJ

Dusze czyśćcowe zawsze pomogą

Od wielu lat praktykuję modlitwę za dusze czyśćcowe i jestem przekonana o jej niezwykłej skuteczności – mówi s. Agnieszka, franciszkanka

Jak to się zaczęło? Byłam młodą zakonnicą, rozpoczęłam naukę w szkole pielęgniarskiej. Mieszkałam w klasztorze. Pewnej nocy poczułam, że ktoś wszedł do pokoju, ale nikogo nie widziałam. Na pytanie, kim jest, nie otrzymałam od przybysza żadnej odpowiedzi. Wówczas poczułam paraliżujący strach. Gdy zjawa zniknęła, zerwałam się z łóżka, padłam na kolana i zaczęłam się żarliwie modlić. Prosiłam Boga, by nigdy więcej nikt z tamtego świata do mnie nie przychodził, bo zwyczajnie po ludzku się boję. W zamian obiecałam stałą modlitwę za dusze czyśćcowe. Podobnej sytuacji doświadczyłam kilka lat później. Szłam na Mszę św. za zmarłe siostry z naszego zgromadzenia i w pewnej chwili dostrzegłam postać ubraną w stary strój zakonny (sprzed reformy strojów), jak zmierza do kaplicy. Pomyślałam, że przyszła prosić o modlitwę i trzeba jej tę modlitwę dać.
CZYTAJ DALEJ

Potrójne święto w lubińskiej parafii.

2024-11-03 06:57

ks. Waldemar Wesołowski

W tym dniu biskup legnicki Andrzej Siemieniewski wizytował parafię.

Podczas uroczystej Mszy św. dziękowano także za 25 lat od konsekracji kościoła oraz za rok od ustanowienia świątyni sanktuarium. Dopełnieniem tych uroczystości był wieczorny koncert Rodziny Pospieszalskich.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję