KS. PIOTR BĄCZEK: - Od 20 kwietnia Komenda Policji wdraża swój autorski program dotyczący bezpieczeństwa motocyklistów. Dlaczego kampania o motocyklistach?
KRZYSZTOF STANKIEWICZ: - Akcja zrodziła się z niestety tragicznych kolei losów na naszych polskich drogach. W ubiegłym roku 25% wszystkich zabitych na jezdniach powiatu bielskiego to motocykliści. To o 600% więcej niż w roku poprzednim. Mamy więc ogromny, tragiczny skok liczby zabitych motocyklistów. Krąży wyobrażenie, że motocyklista to młody człowiek, który jeszcze nie bardzo ma wszystko poukładane pod kaskiem. Tymczasem ginęli ludzie, którzy już mieli rodziny, mniej więcej ustabilizowane życie, pracę, dzieci, życiowe marzenia... Dla wielu z nich jazda na motocyklu była formą relaksu. Zawsze śmierć na drodze jest tragedią wielowymiarową, bo dotyka wielu ludzi, bliskich, rodzinę, znajomych.
Żeby zatem zahamować ten niedobry trend rozpoczynamy kampanię: „2012 rokiem bezpiecznego motocyklisty”. Najważniejszym jej celem jest zmniejszenie zdarzeń drogowych z udziałem motocyklistów. Chcemy, by na poboczach nie pojawiały się coraz to nowe krzyże wskazujące na tragedię.
- W założeniach odbiorcami kampanii nie są sami motocykliści, lecz wszyscy użytkownicy dróg...
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
- Tak. Chcemy także odmienić wizerunek motocyklisty. Niestety najczęściej motocykliści w naszym społeczeństwie są postrzegani jako wariaci, jak ludzie dla których liczy się tylko prędkość i brawura. Oczywiście jest taka grupa motocyklistów, ale to tylko ułamek wszystkich motocyklistów jeżdżących po naszych drogach. Musimy uświadomić sobie, że za kierownicą motocykla jedzie człowiek, który ma swoje pasje, ma rodzinę, jest równoprawnym użytkownikiem ruchu drogowego i chce bezpiecznie wrócić do domu. Taki człowiek ma prawo bezpiecznie poruszać się po drodze.
- To nie jedyna akcja prewencyjno-edukacyjna jaką prowadzicie?
- Obecnie trwają trzy. Pierwsza dotyczy bezpieczeństwa pieszych, druga zorganizowana przez Komendę Policji w Katowicach, mająca na celu ograniczenie zdarzeń drogowych z udziałem młodych kierowców: „Z młodym kierowcą po doświadczenie” i wreszcie autorska kampania bielskiej policji dotycząca bezpieczeństwa motocyklistów „2012 rokiem bezpiecznego motocyklisty”. Te trzy kampanie prowadzone są równolegle.
- Potoczne myślenie o ruchu drogowym jest mniej więcej takie: pierwszym problemem jest zła droga, potem winimy tzw. piratów drogowych. Chyba za mało mamy świadomości, że to co dzieje się na naszych drogach wynika w znacznej mierze z tego co dzieje się w naszych głowach?
Reklama
- Właściwie to czym żyjemy, jakimi wartościami się kierujemy, to wszystko przekłada się na sposób naszej obecności na drodze. Zauważmy, że często droga jest dla nas sposobem upuszczenia różnych emocji, często frustracji i stresów. Naładowani napięciami w pracy jedziemy w samochodzie i tam często dajemy upust emocjom np. przez szybką jazdę, czasem nerwowe trąbienie, głośną muzykę. Droga jest miejscem wyrzucenia wszystkich złych emocji, co potem przeradza się często w tragedię. Rozmawiałem kiedyś z zatrzymanym za przekroczenie prędkości kierowcą. - Wyprzedzałem ich bo się wleką - mówił - ale tamten mnie wyprzedził i to on jechał jak wariat. Myślenie jest więc takie: ja wyprzedzam jadących jak ślimaki, mnie wyprzedzają wariaci. Często myślimy, że tylko my osobiście jeździmy najlepiej, mamy przeświadczenie o naszej nieomylności i doskonałych umiejętnościach. W gruncie rzeczy każdy ma swoje własne spojrzenie na przepisy ruchu drogowego i wciąż funkcjonuje myślenie, że przepisy są po to, by je łamać, niestety jest wciąż widoczne.
- Wydaje się, że z czasem świadomość naszych kierowców zmienia się na lepsze...
- Tak, jest lepiej, świadomość społeczna wzrasta powoli. To widać po naszych spotkaniach z młodym pokoleniem. Z roku na rok zainteresowanie przepisami i nowelizacjami wzrasta. Często ludzie dzwonią do nas, piszą maile, pytają o różne sytuacje. I dobrze że ludzie się tym interesują.
- Wróćmy do motocyklistów. Jak najogólniej rzecz ujmując będzie wyglądać wasza akcja?
Reklama
- Ta kampania przebiegać będzie dwutorowo. Po pierwsze to działania profilaktyczno-edukacyjne. Rozpoczynamy „Bielskie spotkania z motocyklem”. Punktem kulminacyjnym tych spotkań będzie impreza zorganizowana 14 lipca na terenach przyległych do hali widowiskowo-sportowej pod Dębowcem.
Kampania jest adresowana nie tylko do motocyklistów, ale także do użytkowników samochodów. Statystyki wskazują, że większość wypadków o których wspominałem wcześniej, zdarzyła się z winy kierujących samochodami, a nie motocyklami.
Druga płaszczyzna naszej kampanii to działania prewencyjno-kontrolne. Będziemy piętnować i ujawniać wszelkie wykroczenia samych motocyklistów, przeprowadzać szczegółowe kontrole stanu technicznego przede wszystkim pod kątem ogumienia, mocowania tablicy rejestracyjnej, ważności uprawnień do kierowania danym typem pojazdu. I, co dotyczy wszystkich użytkowników dróg, będziemy badać stan trzeźwości kierowców oraz kontrolować pod kątem użycia środków odurzających. Policjanci będą także z całą surowością karali kierowców samochodów, którzy w jakikolwiek sposób swoim zachowaniem na drodze stwarzają zagrożenie dla motocyklistów (nieustąpienie pierwszeństwa, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, jakakolwiek forma zajeżdżania drogi motocyklistom).
Kontynuujemy także akcję „Widoczny = bezpieczny” promującą używanie elementów odblaskowych. Jeżeli motocyklista takie odblaski nosi to nasze oko jest w stanie lepiej określić jego odległość od nas, prędkość z jaką się zbliża. Podczas planowanych kontroli motocykli ich właściciele będą otrzymywali od nas elementy odblaskowe (naklejki, opaski itp.). Chodzi o to, by w nich zaszczepić taki zwyczaj.
- Swoje akcje edukacyjne staracie się przekazać także za pośrednictwem Kościoła...
- Jeśli ktoś idzie do kościoła, bierze do ręki kościelną prasę to jest nastawiony na przyjmowanie pewnych treści. Mamy wielu użytkowników dróg, w tym motocyklistów, którzy są katolikami. Piąte przykazane „Nie zabijaj” oznacza przecież: szanuj swoje i cudze życie, dbaj o nie. Kościół jest w naszym kraju autorytetem moralnym i ma wpływ na postawy wiernych. Współpraca z Kościołem ma na celu zmniejszenie bilansu tragicznych wypadków poprzez edukację odwołującą się właśnie do sumienia człowieka i wartości moralnych zawartych w Dekalogu.
- Na ile te akcje prewencyjne i edukacyjne są skuteczne?
- Komenda Wojewódzka Policji od 2009 roku prowadzi kampanię dotyczącą pieszych, także we współpracy z Kościołem. Możemy powiedzieć, że po trzech latach edukowania, liczba wypadków wśród pieszych spadła. Trzeba podkreślić, że suche statystyki, czytane na zimno, pozbawione są ładunku emocjonalnego. My, policjanci spotykamy się z ludzką tragedią na drogach bezpośrednio. Ludzkie życie jest wartością największą i każde działanie które je ochroni ma sens.