Reklama

Niebezpieczne gierki z sacrum Częstochowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pamiętam koniec lat 60., kiedy pracowałem jako notariusz w Kurii Biskupiej w Częstochowie. Kanclerz ks. prał. Władysław Karlik dość często prowadził rozmowy z ówczesnymi władzami komunistycznymi. W jednej z not do urzędu pisał, że odebranie części placu kościelnego i przeznaczenie jej na poszerzenie ulicy przyczyni się do utrudnień w sprawowaniu liturgii w parafii, a hałas uliczny będzie zakłócał porządek nabożeństw.
Po prawie 60 latach od ustąpienia władzy komunistycznej i PRL-owskiej jesteśmy w Częstochowie świadkami przedziwnych sytuacji. O propozycjach opodatkowania pielgrzymów, o wprowadzeniu opłat za parkowanie w pobliżu Jasnej Góry, mało - o propozycji dofinansowywania z budżetu miasta in vitro już pisaliśmy. Teraz trzeba stwierdzić, że zaczyna się nas lekceważyć - delikatnie mówiąc - kościoły i ich pracę duszpasterską, organizując w ich pobliżu szczególne imprezy muzyczne. Pewnym preludium były już występy hałaśliwych zespołów rockowych na placu Biegańskiego w trakcie dorocznego zjazdu motocyklowego na Jasną Górę, rozpoczynającego sezon. Ostatnio w dniu zakończenia prestiżowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, w niedzielę 6 maja, naprzeciw kościoła św. Jakuba przez większą część dnia trwały głośne próby do innego wieczornego jubileuszowego koncertu Muńka Staszczyka, które uniemożliwiały sprawowanie Mszy świętych i uczestnictwo w nich.
Mamy oto do czynienia z kolejną bardzo nieprzyjemną sytuacją. Decydenci częstochowscy podzielili bowiem plac Biegańskiego na strefę sacrum i profanum. Jak łatwo się domyślać, część profanum zawsze będzie się starała zakłócić sacrum, czyli sprawowanie liturgii, bo odgłosy przekazywane z estrady to uniemożliwiają. Pomyślmy, jak by to było odebrane, gdyby w czasie jakiejś ważnej imprezy świeckiej parafia św. Jakuba urządziła np. wielką procesję z udziałem orkiestry dętej. Czy organizatorzy takiego koncertu, jego wykonawcy i uczestnicy byliby z tego zadowoleni?
Pytam także tych, którzy decydują o koncertach na pl. Biegańskiego w Częstochowie: czy nie wiedzą, że w niedzielę odprawiane są Msze św? Trzeba to wziąć pod uwagę, planujac czas prób przed wieczornym koncertem. Czy wolno dokonywać zamachu na katolickie nabożeństwa, sprawowane od wieków w tych świętych miejscach, których uczestnikami są ludzie wierzący, spokojni, od lat czczący Pana Boga i chcący nabierać sił do dalszego swojego życia? Czy mogą się skupić, gdy do murów kościelnych wdziera się niesamowity wrzask? Czy wolno tak zrobić? Przecież w Częstochowie jest wiele innych miejsc, daleko od świątyń, gdzie można organizować takie imprezy.
Jeszcze raz podkreślam: Aleje Najświętszej Maryi Panny wymagają szacunku z racji Sanktuarium Jasnogórskiego oraz samej ich nazwy. Ten święty trakt przylega do Jasnej Góry. Poza tym Częstochowa jest zbyt ważnym ośrodkiem pątniczym w Polsce i na świecie, byśmy tu, w tym mieście, tego nie zauważali. Dlatego szkoda, że została naruszona idea Królewskich Alei Najświętszej Maryi Panny, „Via Sacra” wszystkich pielgrzymów, z tymi, którzy jej obronie w czasach komunistycznych poświęcili wiele zdrowia i wysiłku - mam tu na myśli zasłużonego biskupa częstochowskiego Stefana Barełę i kard. Stefana Wyszyńskiego. To w Alejach witali zawsze pielgrzymów, m.in. starej, uświęconej wielowiekową tradycją pielgrzymki warszawskiej.
Dzisiaj widzimy, jak jest zagospodarowana Maryjna Aleja. Powinniśmy szanować to, co w historii miasta było piękne, cenne i święte. Nie da się myśleć o Częstochowie bez Jasnej Góry. To miasto zyskało sobie miano duchowej stolicy Polski właśnie dzięki Jasnej Górze. Dlatego Sanktuarium Jasnogórskie powinno być otoczone przez nasze władze największym szacunkiem. To, że dla niektórych naszych obywateli nic ono nie znaczy, nie daje podstaw, by mogło być poniżane, nikt nie ma prawa odbierać jej wartości. Częstochowa niewątpliwie korzysta z Jasnej Góry, przyjmuje hołdy i honory właśnie z racji tego, że jest miastem tak znanego sanktuarium. Gdziekolwiek na świecie powiemy o miejscu swego pochodzenia, ludzie uśmiechają się do nas przyjaźniej, kojarząc miasto z Cudownym Obrazem Jasnogórskim.
Tak się składa, że rządy w Częstochowie sprawują dziś ludzie, którzy określają się jako lewica. Nie upoważnia ich to bynajmniej do niezauważania tego, co dla nas ważne i święte. Są ponadto jeszcze sprawy łączące się z naszą godnością jako obywateli tego miasta. Byliśmy pierwsi, którzy nadali honorowe obywatelstwo Janowi Pawłowi II, a on nazwał je dobrym miastem. To dzięki Jasnej Górze Jan Paweł II aż 6 razy w czasie swojego pontyfikatu przybywał jako pielgrzym do Częstochowy, tu zostawił także swoje wota, swoją krew.
Musimy mieć świadomość bycia obywatelami miasta, jakim jest Częstochowa. Dawniej tę godność wypisywano na grobowcach zasłużonych mieszkańców miasta. I obywatel Częstochowy to przede wszystkim człowiek mądry i kulturalny, który zna i szanuje historię swojego miasta, dla którego Jasna Góra i jej otoczenie to miejsca wyjątkowe, będące naszą wizytówką, mogące przynieść nam chlubę, ale także ośmieszenie na arenie całego świata.
Chlubą Częstochowy winna też być „Niedziela”. Niejedno wielkie miasto chciałoby mieć takie swoje wysokonakładowe pismo, i to z taką tradycją. Tymczasem częstochowianie wydają się go nie dostrzegać, a na niestosowne usunięcie - z nakazu miasta - tablicy z napisem „Niedziela wita pielgrzymów” w al. Sienkiewicza nie było zbyt wielu reakcji, zwłaszcza ze strony radnych miasta.
Czy więc mamy świadomość tego, że „nob-lesse oblige” - szlachectwo zobowiązuje? Że być obywatelem duchowej stolicy Polski to rzecz zobowiązująca? Zdarzające się w tym mieście coraz częściej sytuacje trudne dla polskich katolików, a także dla Kościoła lokalnego, świadczą o tym, że ktoś albo chce nas do czegoś innego przyzwyczaić, albo sprawdza naszą wytrzymałość i nasze reakcje. Incydent, który zaobserwowaliśmy 6 maja, budzi przerażenie. Dlatego muszę raz jeszcze postawić pytanie: Czy my wszyscy mamy świadomość odpowiedzialności za sacrum w Częstochowie? Wszyscy, mieszkańcy i pielgrzymi, mamy prawo czuć się tutaj dobrze, bezpiecznie i bez przeszkód zdążać do Maryi Królowej Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Wielkie Kłamstwo” w Polsce i na świecie

2024-11-02 21:25

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Czy można tak bardzo minąć się z prawdą, że aż wszyscy uwierzą? Wydaje się to absurdalne, ale w polityce nie jest to niemożliwe. Określenie "The big lie” jest znane we współczesnym świecie, jako opis „rażącego zniekształcenia lub fałszywego przedstawienia prawdy, wykorzystywanego głównie jako technika propagandy politycznej”. Bardzo często wykorzystywane jest jako bat na „populistów”, czyli prawicę w Europie i USA.

CZYTAJ DALEJ

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Jaskinia Słowa (31. niedziela zwykła)

2024-11-03 07:22

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję