Koncert nagrany został w kościele rektorackim Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie. Wystąpił kwartet w składzie: koncertmistrz orkiestry filharmonii Tomasz Kulisiewicz – skrzypce, Alicja Miruk-Mirska – skrzypce, Tomasz Ptak – altówka, dyrektor Adam Klocek – wiolonczela. Recytacje – ks. Mikołaj Węgrzyn, rektor kościoła, duszpasterz środowisk twórczych archidiecezji częstochowskiej, dyrektor Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie.
Link do koncertu: https://bit.ly/FilharmoniaCzestochowska_yt
Pomóż w rozwoju naszego portalu
„Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” Józefa Haydna to kompozycja, której historia powstania zaczyna się w 1786 r. w andaluzyjskim Kadyksie na krańcach Hiszpanii. Tamtejszy duchowny, Don José Sáenz de Santa María, zwraca się do Haydna z propozycją napisania utworu instrumentalnego. Kompozycja miała w Wielki Piątek towarzyszyć rozważaniom ewangelicznych scen śmierci Chrystusa. Pomysł nie był nowy – siedem ostatnich wypowiedzi Jezusa umierającego na krzyżu było już wtedy częstym tematem homilii i rozważań teologicznych, ale także muzycznych opracowań.
Austriacki kompozytor stworzył dzieło niekonwencjonalne, głównie za sprawą niespotykanej do tej pory rozpiętości tonalnej. Interesującym zabiegiem było też zrezygnowanie z, wydawałoby się najbardziej pasującej do tematyki, formy oratoryjnej. Haydn podejmuje wyzwanie opisania krótkich, ale bardzo plastycznych scen tylko za pomocą muzyki instrumentalnej. Słowne komentarze pojawiają się jedynie pomiędzy częściami.
Utwór stał się niezwykle popularny i często opracowywany samodzielnie przez dyrygentów na różne zespoły wykonawcze. Haydn wiedząc o tym „własnym życiu” partytury i niejednokrotnie przyjmując z uznaniem powstałe transkrypcje (był obecny na wykonaniu „Siedmiu słów” w wersji chóralnej) z czasem sam przygotował kilka opracowań. Jednym z najbardziej popularnych i tym, które usłyszymy w wykonaniu częstochowskich filharmoników, jest opracowanie na kwartet smyczkowy. Oszczędność instrumentarium nie ujmuje jednak nic barwnej i plastycznej narracji oryginału. Kompozytor w sugestywny sposób oddaje atmosferę bólu, strachu i rozpaczy, przenosząc słuchacza w centrum niezwykłych wydarzeń towarzyszących ostatnim chwilom życia Chrystusa.