Jest to najważniejsza uroczystość buddystów, upamiętniająca główne wydarzenia w życiu Buddy. W różnych krajach, w których religia ta odgrywa istotną rolę w życiu i kulturze miejscowych społeczeństw, jest ona obchodzona w różnych terminach, ale w większości państw dzień ten jest obchodzony w tym roku właśnie dzisiaj.
Tegoroczny dokument, zatytułowany “Buddyści i chrześcijanie: wspierajmy kulturę troski i solidarności”, podpisali przewodniczący Rady kard. Miguel Ángel Ayuso Guixot i jej sekretarz prał. Indunil Janakaratne Kodithuwakku Kankanamalage.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W imieniu swego urzędu kardynał zapewnił, że modli się o to, aby “to coroczne święto narodzin, oświecenia i odejścia [przejścia] Gautamy Buddy wlało radość, spokój i nadzieję w serca buddystów na całym świecie”. Zaraz też nawiązał do bieżącej sytuacji na świecie, naznaczonej pandemią, która „skłania wyznawców wszystkich religii do współpracy na nowe sposoby w służbie całej ludzkości”.
Reklama
Orędzie odwołało się też do często powtarzanych przez Franciszka słów, że istnieje pilna potrzeba „powszechnej solidarności, która pozwoli ludzkości wspólnie przezwyciężyć trudne kryzysy, które jej zagrażają”. Na gruncie wspólnych wartości i ciągle poszukiwanej współpracy „jesteśmy wezwani do odkrywania i praktykowania solidarności zawartej w naszych tradycjach religijnych" – stwierdzili autorzy tekstu.
Wskazali, że niezawodnym przewodnikiem są tu słowa Ojca Świętego, który w Orędziu na tegoroczny Światowy Dzień Pokoju przytoczył epizody z Biblii mówiąc, że w tych „opowieściach tak starożytnych, bogatych w głęboką symbolikę, było już zawarte przekonanie, które odczuwamy obecnie: iż wszystko jest ze sobą powiązane i że prawdziwa troska o samo nasze życie i o nasze relacje z naturą łączy się nierozerwalnie z braterstwem, sprawiedliwością i wiernością wobec innych”.
Orędzie watykańskie przywołało też elementy buddyjskiego nauczania o Brahmavihara – czterech siedzibach lub cnotach niebieskie, które „oferują zawsze aktualne przesłanie solidarności i aktywnej troski”, wzywając wyznawców „do pielęgnowania bezgranicznej miłości do wszystkich”. I jako przykład dokument pisze: „Tak jak matka chroni swoje dziecko nawet kosztem własnego życia, tak należy pielęgnować życzliwość niezmierzonej miłości do wszystkich żywych istot” (Mettā Sutta). Również lekarze, czytamy w Orędziu, „są tak samo zachęcani do «pośpiechu w pełnieniu dobrych uczynków, do powstrzymywania się od zła, ponieważ ci, którzy są powolni w czynieniu dobra, zwykle czerpią przyjemność z czynienia zła» (Dhammapada)”.
Na zakończenie Papieska Rada wyraziła życzenie, aby obecna dramatyczna sytuacja umocniła wzajemne więzi przyjaźni i sprawiła, że chrześcijanie i buddyści będą jeszcze bardziej zjednoczeni „w służbie rodzinie ludzkiej” i zobowiązani do praktykowania kultury dialogu.
Orędzie do buddystów na święto Vesakh?hanamatsuri jest jednym z trzech dokumentów, jakie Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego (do 1988 – Sekretariat dla Niechrześcijan) wysyła corocznie do wyznawców największych religii światowych z okazji ich głównych świąt: pozostałe dotyczą muzułmanów - na zakończenie ramadanu i hinduistów - z okazji święta Divali.