Reklama

Porady prawnika

Władza rodzicielska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowo "władza" źle się nam kojarzy - na ogół dopatrujemy się w nim ograniczenia naszej wolności. W przypadku dziecka ograniczenie to nie jest jednak pozbawione sensu, zwłaszcza że jest ustanowione w interesie dziecka - dla jego dobra. Każdy rodzic intuicyjnie wyczuwa, na czym owa władza polega. Źródłem jej jest bowiem miłość i tzw. zdrowy rozsądek. Z punktu widzenia prawa władza rodzicielska sprowadza się do:
* pieczy nad dzieckiem;
* prawidłowego zarządzania jego majątkiem;
* reprezentowania interesów dziecka w sprawach go dotyczących.
Rodzice są więc zobowiązani do troski o dziecko: o jego zdrowie, rozwój duchowy i umysłowy, by w przyszłości mogło samo zapracować na swoje utrzymanie i potrafiło odnaleźć się w ludzkiej społeczności.
Dziecko już od chwili urodzenia ma zdolność prawną. Oznacza to, że może być podmiotem prawa cywilnego. Jako dziecko nie poradziłoby sobie jednak z zawiłościami prawa, więc nie może samo składać i przyjmować wiążących go oświadczeń woli - prawo nazywa to brakiem zdolności do czynności prawnych. Jego interesy reprezentują więc rodzice lub inny przedstawiciel ustawowy (wyznaczona do tego celu osoba). Do ukończenia 13. roku życia dziecko nie ma generalnie zdolności do czynności prawnych. Nie dotyczy to, oczywiście, drobnych spraw w życiu codziennym, np.: korzystania z biblioteki, zakupu książki czy biletów do kina. Po przekroczeniu tego progu - prawo pozwala nastolatkowi zdecydować o pewnych sprawach samodzielnie, do innych jednak nadal jest wymagana zgoda rodziców.
Jeśli dziecko posiada majątek (otrzymało darowiznę lub spadek), obowiązkiem rodziców jest sprawowanie pieczy nad tym majątkiem. Sprowadza się ona do prawidłowego zarządzania nim - rodzice nie mogą np. sprzedać darowanego dziecku mieszkania, przywłaszczyć go sobie lub zastawić. Do każdej czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu, a takimi są wymienione wyżej, potrzebna jest zgoda sądu opiekuńczego. Jeśli mamy jakiś pomysł na majątek dziecka, zawsze możemy zwrócić się do sądu opiekuńczego, by rozstrzygnął problem.
Rodzice mają wobec dziecka obowiązki, i to nie ulega wątpliwości. Dziecko nie jest jednak od nich wolne w stosunku do rodziców czy osób, które je przysposobiły. Kodeks rodzinny i opiekuńczy w art. 95 mówi, że: dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
Pod władzą tą pozostaje do uzyskania pełnoletności. Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, chyba że zostali jej pozbawieni lub uległa zawieszeniu. Jeżeli ojcostwo dziecka nie zostało ustalone lub ustalono je sądownie, ale sąd w orzeczeniu nie przyznał ojcu władzy rodzicielskiej (w przypadku sądowego ustalenia ojcostwa - władza rodzicielska nie przypada ojcu automatycznie), władzę tę sprawuje tylko matka.
Sąd w wyjątkowych przypadkach może ingerować w prawa rodziców. Gdy dobro dziecka jest zagrożone, może zawiesić im władzę rodzicielską, a nawet jej pozbawić; może też wydać zarządzenie o umieszczeniu dziecka w rodzinie zastępczej czy innej placówce. Może także, jeśli stwierdzi, że majątek dziecka jest źle zarządzany - powierzyć zarząd kuratorowi.
Generalnie rodzice i dzieci powinni się wzajemnie wspierać - mówi art. 87 k. r. o. Jest to przecież więź najbliższa, podyktowana nie tylko więzami krwi, ale przede wszystkim miłością. Zobowiązanie do wzajemnej pomocy aż do śmierci powinno wypływać z dyktatu serca. A co w sytuacji, gdy tego zabraknie? Oczywiście, gdy tego zabraknie, wkracza... prawo, zobowiązując rodzica bądź jego dorosłe dziecko do alimentów.
Trud władzy rodzicielskiej najtrafniej określił starożytny filozof Seneka: Rodzice zazwyczaj przewyższają nas dobrodziejstwami. Jednak dokąd ich mamy, tak długo uważamy ich za surowych i tak długo nie pojmujemy ich dobrodziejstw. A kiedy z wiekiem nabierzemy nieco rozumu i zacznie się stawać dla nas oczywiste, że powinniśmy ich kochać za to właśnie, za co ich nie kochaliśmy: za napominanie, za surowość, za czuwanie nad naszą młodzieńczą nierozwagą, wtedy ich tracimy. Tylko niewielu osiąga taki wiek, by trud włożony w wychowanie dzieci przyniósł im prawdziwe owoce.

W starożytnym Rzymie, gdzie władzę w rodzinie sprawował mężczyzna, jego władza nad dziećmi była nieograniczona - był panem życia i śmierci. Mógł swoje dziecko porzucić, sprzedać w niewolę lub oddać temu, komu wyrządziło krzywdę, by ją odpracowało. Chrześcijaństwo niewątpliwie miało swój ogromny udział w złagodzeniu tych barbarzyńskich zwyczajów. W IV wieku po Chrystusie cesarz Walentynian I zniósł tę nieograniczoną władzę ojca nad dziećmi. Zabicie lub porzucenie dziecka było odtąd przestępstwem.

W dwóch kolejnych odcinkach omówimy problem alimentów, w tym również alimentów zagranicznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak doszło do ustanowienia święta Bożego Ciała?

[ TEMATY ]

Boże Ciało

wikipedia.org

Orvieto, katedra pw. Najświętszej Maryi Panny

Orvieto, katedra pw. Najświętszej Maryi Panny

W dzisiejszej Belgii, w Mont-Cornillion niedaleko Liege (ówczesne Leodium), młoda zakonnica augustiańska Julianna otrzymała w latach 1209-11 objawienia, podczas których Pan Jezus prosił o ustanowienie święta Bożego Ciała. Zwierzyła się z nich swemu spowiednikowi.

Ten jednak zareagował stwierdzeniem: – Po co nowe święto? Ustanowienie Najświętszego Sakramentu obchodzi się uroczyście w Wielki Czwartek, a Eucharystia czczona jest codziennie w odprawianych Mszach św.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję