Długie i bogate dzieje Koziegłów ściśle wplatają się w historię Kościoła i
państwa polskiego. Znany historyk królewski Jan Długosz pisząc o
Koziegłowach, zanotował, że "jest to miasto z zamkiem w ziemi siewierskiej".
Parafia powstała w 1402 r. W 1440 r. właściciel tych terenów Jan
Koziegłowski wybudował kościół, w którym duszpasterzem był proboszcz
Świętosław z Potoku. Za sprawą Krystyna Koziegłowskiego w 1519 r.
Koziegłowy zostają włączone do Księstwa Siewierskiego. Rządy w Księstwie
sprawowali kolejni biskupi krakowscy.
W okresie rządów bp. Samuela Maciejowskiego na rynku w Koziegłowach
zbudowano ratusz, w którym odbywały się sądy. Burmistrz i rajcy w
trosce o gospodarczy stan Koziegłów popierali rozwój sukiennictwa.
W dokumentach wizytacyjnych biskupów krakowskich Koziegłowy określone
są jako "miasteczko". Obecność licznych cechów rzemieślniczych wskazuje
na dobry materialny stan osady, a działalność bractwa literackiego
na rozwój w aspekcie intelektualnym. W 1792 r. król Stanisław Poniatowski
uznał Koziegłowy za wolne miasto. Nadał mu przy tym charakterystyczny
herb z głowami trzech kóz.
Z pierwotnego kościoła zachowało się przebudowane prezbiterium
obecnej świątyni parafialnej. W pierwszej połowie XVII w. ks. Wojciech
Purzecki, kanonik kolegiaty Wszystkich Świętych w Krakowie, dobudował
obecną nawę w stylu barokowym. W 1679 r. kościół został konsekrowany
przez biskupa krakowskiego Andrzeja Trzebickiego.
Na zewnętrznej ścianie prezbiterium znajduje tzw. Ogrójec
z figurami z XVII w. Wnętrze świątyni zdobią gotyckie, zabytkowe
freski. Liczne dzieła sztuki sakralnej świadczą o bogatej historii
tej świątyni, jako ośrodka kultu religijnego. Najczęściej są to dzieła
anonimowe, ale reprezentują wysoki poziom artystyczny i świadczą
o głębokiej wierze i geniuszu autorów.
Mieszkańcy Koziegłów ukochali Różaniec, skoro w swej świątyni
parafialnej jak notują kroniki "w nawie po stronie Ewangelii"
umieścili ołtarz poświęcony Najświętszej Maryi Pannie, Królowej Różańca
Świętego. W ołtarzu tym, w zabytkowej ramie na złotym tle znajduje
się cudowny wizerunek Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus. Obie Święte
Postaci osłania srebrna sukienka. Już w dokumentach historycznych
można wyczytać wzmiankę, iż "sukienka ta jest w piękne desenie tłoczona",
a na głowach Jezusa i Maryi jaśnieją korony. W dolnej części obrazu
umieszczono wezwanie: "Matko Różańca Świętego, módl się za nami".
Nabożeństwo do Matki Bożej i zaangażowanie w sprawy apostolstwa
różańcowego należy uważać za wyjątkowy przywilej oraz łaskę. W ciągu
ostatnich wieków wielu papieży podkreślało wartość modlitwy różańcowej
Leon XIII, Pius XII, Jan XXIII, Paweł VI i Jan Paweł II. W całym
ludzie Bożym w Kościele coraz bardziej dojrzewa przekonanie o potędze
modlitwy różańcowej. Jest to modlitwa chrystocentryczna, biblijna
i kontemplacyjna. Słynny kardynał J. H. Newman biorąc Różaniec w
dłonie, mówił, iż "trzyma całą wiarę w swym ręku".
W historii modlitwa przyjmowała różne formy, szczególnie
rozprzestrzenił się Różaniec. Modlitwa różańcowa przynosi różnorodne
owoce, które widoczne są w postępowaniu człowieka. Modlitwa ta wpływa
również na wszystkie dziedziny życia i dokonuje wewnętrznej przemiany
ludzi. Przemiana ta jest rezultatem pogłębienia się cnót teologicznych
wiary, nadziei i miłości pod wpływem rozważania piętnastu tajemnic
uznawanych za streszczenie całej Ewangelii. Wielka wartość modlitwy
różańcowej polega także na tym, że jest ona dostępna dla każdego,
niezależnie od wieku i wykształcenia.
Odmawianie Różańca sprawia, że nasze rozważania o Chrystusie
przeniknięte są myślami Jego Matki Maryi. W ten sposób idziemy
prostą drogą do Boga przez Maryję do Jezusa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu