Reklama

„Trudny uczeń czy trudności ucznia?

„Trudny uczeń czy trudności ucznia?” - tak brzmiał temat Sympozjum Katechetycznego, zorganizowanego przez Wydział Katechizacji Dzieci i Młodzieży Kurii Metropolitalnej w Częstochowie. W spotkaniu, które odbyło się 14 stycznia br. w auli Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej, uczestniczyło blisko 650 nauczycieli, w większości katechetów. Honorowy patronat nad sympozjum objął prof. Michał Seweryński - minister edukacji i nauki, a patronat medialny sprawowały Tygodnik Katolicki „Niedziela” i Katolickie Radio Fiat. Spotkanie rozpoczęło się Mszą św. sprawowaną przez abp. Stanisława Nowaka - metropolitę częstochowskiego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aktualność problemu

Każdy nauczyciel spotyka zapewne w swojej pracy wychowanków, o których może powiedzieć: rozkojarzeni, nieprzygotowani, niegrzeczni, konfliktowi, przeszkadzający. Tacy uczniowie z reguły określani są jako trudni, a ich zachowanie skłania do postawienia pytań, czy warto im pomagać i jak należy to robić. Katecheci zgromadzeni na sympozjum usłyszeli wyraźnie, że trzeba pomagać, oraz dowiedzieli się, w jaki sposób to czynić.
Abp Stanisław Nowak w słowie skierowanym do uczestników sympozjum, rozważając ewangeliczną prawdę: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają” (Mk 2, 17), przypomniał, że „za przykładem Chrystusa nauczyciel posłany jest do każdego ucznia, a szczególnie tego trudnego. Kierując się miłością, można zrozumieć jego problemy i skutecznie pomóc je rozwiązywać”.
Myśl o potrzebie niesienia pomocy uczniom stwarzającym różnorodne problemy kontynuowała otwierająca sympozjum (w imieniu prof. Seweryńskiego) Anna Dakowicz-Nawrocka - dyrektor Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie. Podkreśliła, że „wciąż konieczne jest postrzeganie szkoły nie tylko jako miejsca, w którym istotne są wyniki nauczania ucznia, lecz także jako miejsca, w którym kształtuje się jego osoba”, a temu właśnie służyć mają zaplanowane wykłady.

Radość pracy mimo trudu

Uczestnicy spotkania wysłuchali wykładów na temat różnych aspektów wychowania. Mówili m.in.: ks. Maciej Kubiak (Poznań), Bogusława Jodłowska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), Małgorzata Duda (Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie), Bożena Majerek (Akademia Pedagogiczna w Krakowie), ks. Jan Kalniuk (Papieska Akademia Teologiczna w Krakowie), Beata Helizenowicz (Fundacja Homo Homini w Krakowie).
Prelegenci ukazywali pozytywne strony pracy nauczyciela z uczniami sprawiającymi różnego rodzaju kłopoty. Treść wykładów stanowiły teoretyczne rozważania na temat zapobiegania problemom zasiadających w szkolnych ławkach, poparte przykładami praktycznej pomocy w wychowywaniu dzieci i młodzieży. W procesie wychowawczym - jak zaznaczali wykładowcy - ważną rolę odgrywa postawa katechety, która powinna charakteryzować się działaniem podtrzymywanym przez Ducha Świętego i modlitwą, przejrzystym świadectwem życia i osobową relacją katechety z osobą katechizowaną (jako autonomiczną i jedyną w swoim rodzaju osobą). W dziele katechizowania miłość ma dodawać sił, rozbudzać w uczniach wiarę w Boga, a także pragnienie ich szczęścia.
W wystąpieniach poświęconych nadpobudliwym dzieciom i młodzieży prelegenci przypomnieli, że uczniowie ci potrzebują więcej zrozumienia, czyli m.in.: cierpliwości, porządku i stałego rytmu dnia, ograniczania do minimum bodźców rozpraszających, jasnego i wyraźnego mówienia, zdecydowanej interwencji w sytuacjach konfliktowych, wcześniejszego planowania zajęć, stałego i wygodnego miejsca pracy. Chcąc sprostać trudnym wymaganiom nauczycielskiego zawodu, katecheci muszą pamiętać o przeżywaniu swojej pracy jako zadania i powołaniu. Sens pracy nauczyciela wykracza poza zarobione z tego tytułu pieniądze. Trzeba pamiętać, że najlepszą metodą nauczania jest osobowość nauczyciela i jego styl życia, bo uczeń najpierw akceptuje nauczyciela, a potem to, czego on naucza. Stała radość może płynąć tylko z dobrego serca. Trzeba ciągle doskonalić warsztat pracy, a jeszcze bardziej swój charakter.
Katecheta, podobnie jak nauczyciel każdego przedmiotu, powinien mimo zmęczenia wywołanego pracą z trudnym uczniem okazywać mu, że jest kochany. Ta miłość, która z pewnością stanie się źródłem rozwiązywania problemów wychowanków, przejawiać się ma m.in. w realizacji przez nauczyciela takich próśb, jak: Pomóż mi skupić się na jednej czynności; chcę wiedzieć, co się zdarzy za chwilę; poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić; jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji; chciałbym od razu wiedzieć, czy to, co robię, jest zrobione dobrze; dawaj mi tylko jedno polecenie naraz; przypomnij mi, żebym się zatrzymał i pomyślał; dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko, gubię się; chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję; wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, że rosnę, kiedy okazujesz mi, jak mnie kochasz.

Wdzięczność za pomoc

Organizatorzy sympozjum - ks. prał. Marian Szczerba (dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Częstochowskiej) i ks. Norbert Pikuła (wizytator diecezjalny) wyrazili podziękowania m.in.: abp. Stanisławowi Nowakowi - za wieloletnią troskę o formację katechetów archidiecezji częstochowskiej; prof. Michałowi Seweryńskiemu - za objęcie honorowego patronatu; ks. inf. Ireneuszowi Skubisiowi, redaktorowi naczelnemu Niedzieli - za patronat medialny nad sympozjum i wszelką pomoc w przeprowadzaniu konkursów katechetycznych oraz wielki wkład w sympozjum; ks. prał. Włodzimierzowi Kowalikowi - za otwieranie gmachu Seminarium na różnorakie spotkania formacyjne nauczycieli religii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymi z diecezji bielsko-żywieckiej dotarli do Łagiewnik

2024-05-04 16:28

Małgorzata Pabis

    Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach w piątek 3 maja dotarła 12. Piesza Pielgrzymka diecezji bielsko-żywieckiej.

    Na szlaku, liczącym około stu kilometrów, 1200 pątnikom towarzyszyło hasło „Tulmy się do Matki Miłosierdzia”. Po przyjściu do Łagiewnik pielgrzymi modlili się w bazylice Bożego Miłosierdzia w czasie Godziny Miłosierdzia i uczestniczyli we Mszy świętej, której przewodniczył i homilię wygłosił bp Piotr Greger.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję