Reklama

Kościół

Kraków: Poświęcenie nowych organów głównych bazyliki Mariackiej

Abp Marek Jędraszewski poświęcił nowe organy główne w bazylice Mariackiej w Krakowie. Instrument posiada 62 głosy, w tym 8 zabytkowych. Zbudowała go austriacka firma Rieger Orgelbau.

[ TEMATY ]

Kraków

©Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

– Organy piszczałkowe, które stanowią charakterystykę muzycznej modlitwy w Kościele łacińskim to – wg Mozarta – król instrumentów. Jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienia ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych porywa do Boga i spraw niebieskich należy je mieć w wielkim poszanowaniu. Dźwięk piszczałek przypomina nam ów donośny głos mówiący od tronu niebieskiego „oto przybytek Boga z ludźmi” – mówił na początku liturgii ks. Dariusz Raś odwołując się do Instrukcji Musicam sacram. Proboszcz parafii Mariackiej wyraził wdzięczność wszystkim ofiarodawcom, którzy przyczynili się do ufundowania nowych organów głównych w bazylice.

W czasie homilii abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że z adoracji Trójosobowego Boga wynika moc, z jaką Kościół idzie na spotkanie współczesnego świata głosząc wszystkim narodom dobrą nowinę o zbawieniu, mimo wielu prześladowań. Odwołując się do Dziejów Apostolskich metropolita krakowski zaznaczył, że także dziś, poprzez nowe nominacje i święcenia Kościół rośnie w wymiarze hierarchicznym, a dzięki środkom społecznego przekazu wiemy, jak wiele dzieje się w innych wspólnotach chrześcijańskich na całym świecie. – Tam wszędzie, gdzie sprawowana jest liturgia, gdzie gromadzą się chrześcijanie, wznoszona jest na cześć Najwyższego pieśń nowa – to nasz Kościół – święty, katolicki, apostolski – mówił arcybiskup podkreślając wagę historycznego wydarzenia, jakim jest poświęcenie organów w bazylice Mariackiej w Krakowie. Metropolita zaznaczył, że prawdziwie królewski instrument służy wysławianiu Boga poprzez muzykę, co stanowi przedsmak liturgii niebiańskiej.

Podziękował wszystkim, którzy siedem lat temu zdecydowali o budowie instrumentu, jego wykonawcom oraz wszystkim ofiarodawcom i dobroczyńcom. Zwrócił uwagę, że obrzęd budzenia organów mówi nie tylko o wielkości i niezwykłości tego prawdziwie królewskiego instrumentu, ale także jak wielki jest człowiek i jak wielką obdarzony jest łaską, jeżeli „swoim sercem, umysłem i głosem może włączyć się w te brzmienia prawdziwie królewskie”.

Reklama

W liturgii uczestniczył abp Salvatore Pennacchio, nuncjusz apostolski w Polsce, a także krakowski biskup pomocniczy Robert Chrząszcz, który razem ze swoimi rocznikowymi kolegami przeżywał w czasie Mszy św. 28. rocznicę święceń kapłańskich. Obecni byli również prezydent Krakowa, wojewoda małopolski i przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego. Podczas uroczystości wystąpiły zespoły mariackie: Chór „Hasło”, Schola Mariacka i Cappella Marialis. Po Mszy odbył się krótki koncert inauguracyjny w wykonaniu mariackich organistów.

Mariacka muzyka od stuleci ściśle związana jest z trzema instrumentami piszczałkowymi: organami małymi nawy południowej, chórowymi oraz głównymi. Aby mogły one zachwycać swoim doskonałym brzmieniem konieczna była ich rewitalizacja. Proces ten rozpoczął się w 2015 roku i trwał prawie siedem lat.

Podziel się cytatem

Reklama

8‑głosowy pozytyw Tomasza Falla z końca XIX wieku wymagał stosunkowo drobnych korekt lokalnego organmistrza Lecha Skoczylasa, który dokonał czyszczenia i strojenia tego instrumentu w 2016 roku. Natomiast pochodzące z 1912 roku, a dziś 14-głosowe organy chórowe autorstwa Kazimierza Żebrowskiego w prezbiterium zostały oddane do użytku 15 grudnia 2018 roku po gruntownym remoncie dokonanym przez firmę Rieger Orgelbau. To obecnie jedna z najlepszych na świecie firm budujących organy. W swoim dorobku posiada instrumenty m.in. w wielu katedrach na całym świecie, a także salach koncertowych, jak choćby Filharmonia Wiedeńska czy Paryska.

W przypadku organów głównych konieczne były zarówno przebudowa jak i gruntowna konserwacja, którą zapewniła pracownia Riegera. Organy główne posiadają 62 głosy, w tym 8 zabytkowych pochodzących ze starszych mariackich instrumentów. Zachowane zostały np. najstarsze głosy Flet Major 8’ oraz Flet Minor 4’ pochodzące z 1800 roku. Nowy, bogatszy wygląd otrzymał zabytkowy prospekt organowy, który rozbudowano o dwie wieże. Całość uzupełniona została również o elementy snycerskie. Wygląd nowej szafy organowej jest kontynuacją klasycystycznego projektu Ignacego Ziarnickiego. Empora powróciła do swojego pierwotnego kształtu. Nowy instrument główny obsługiwany jest przez 4‑manuałowy stół gry, pozwalający na równoczesną grę na organach w prezbiterium. Zecer pozwala na sprawną obsługę instrumentu przez grającego, a nowoczesny system elektroniczny m. in. na nagrania utworów i odtwarzanie ich przez organy w dowolnym momencie. Bogata i różnorodna dyspozycja instrumentu wielkiego umożliwia wykonywanie muzyki wielu epok – od baroku po muzykę współczesną.

Rewitalizacja instrumentów mariackich przyczyniła się także do odnowienia i konserwacji przestrzeni, która je otacza. Prace konserwatorskie przeprowadzone zostały za organami w prezbiterium oraz na głównym chórze muzycznym. Wykonano m.in. stalową konstrukcję nośną wraz ze wzmocnieniem istniejącej empory chóru, zamontowano nowe wygłuszone podłogi drewniane i wyremontowano klatki schodowe prowadzące na chór. Pełnej konserwacji technicznej i estetycznej poddana została empora chóru głównego, jej spodnia część wraz z rekonstrukcją brakujących elementów. Odrestaurowane zostały także pobliskie matejkowskie polichromie oraz małe okno witrażowe.

Współfundatorem nowego instrumentu oraz całego projektu rewitalizacji przestrzeni muzycznej w kościele jest krakowska firma informatyczna Comarch SA. Prace nad projektem przebiegały pod nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie.

2022-05-14 20:35

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: powstał teledysk do poezji św. Jana od Krzyża

We wspomnienie św. Jana od Krzyża zaprezentowano teledysk „Źródło” do poezji tego doktora Kościoła. Wideoklip promujący dwupłytowy album „Bóg sam wystarcza – poezje z Karmelu” opublikowali karmelici bosi z Krakowa.

Wideoklip do poezji Jana od Krzyża zrealizowała firma Vision Tree wg pomysłu Marka Domagały i o. Mariusza Wójtowicza OCD. Zdjęcia grających i śpiewających artystów nagrano na krużgankach klasztoru u karmelitów na Piasku w Krakowie. Początkowe i końcowe ujęcia teledysku zarejestrowano w czasie wschodu i zachodu słońca na Kopcu Krakusa.

CZYTAJ DALEJ

Każdy jest ważny i potrzebny. 75 lat Karty END

2022-12-03 19:09

Marzena Cyfert

Eucharystia w kościele św. Antoniego na Karłowicach

Eucharystia w kościele św. Antoniego na Karłowicach

Małżonkowie zrzeszeni w ruchu duchowości małżeńskiej Equipes Notre-Dame, jak również wszyscy chętni, przybyli dzisiaj do parafii św. Antoniego we Wrocławiu, by świętować 75-lecie Karty Equipes.

Ruch Equipes Notre-Dame to największy na świecie katolicki ruch duchowości małżeńskiej. Jego celem jest pomaganie małżonkom w drodze do świętości. Formacja w ruchu to konkretne sposoby pomagające we wzrastaniu w małżeństwie oraz w miłości do Boga i bliźniego. Początki ruchu sięgają czasów przed wojną, kiedy to kilka małżeństw zwróciło się do ks. Henry`ego Caffarela z prośbą o pomoc w rozwoju i wspólnym dążeniu do świętości. To był początek ruchu Equipes Notre-Dame. 8 grudnia 1947 r. została proklamowana Karta Equipes uznana za akt założycielski.

CZYTAJ DALEJ

Piotrków Tryb.: 45. Męski Publiczny Różaniec ulicami miasta

2022-12-04 13:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum prywatne

W pierwszą sobotę adwentu  już po raz 45. odbył się Męski Publiczny Różaniec w Piotrkowie Trybunalskim. We wspólnej modlitwie wzięło udział niemal 60 mężczyzn. Wydarzenie wpisało się w obchodzony w tych dniach Jubileusz 100-lecia parafii pw. św. Jacka i św. Doroty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję