Reklama

„Udali się z pośpiechem...”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opowiadanie o narodzeniu Jezusa kończy się informacją o reakcji pasterzy (ww. 15-20) na przekazane im orędzie. Na pozór idylliczne zamknięcie narracji - w rzeczywistości staranne kazanie o przeżywaniu tajemnicy Narodzenia Pańskiego.
W rozumieniu pasterzy orędzie aniołów wydawałosię nieprawdopodobne: „Dziś w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan”. Tak wzniosłej zapowiedzi odpowiada niezwykły znak: „Niemowlę owinięte w pieluszki i leżące w żłobie”. Pasterzom nie było obce nauczanie o Mesjaszu, który będzie zarazem Królem, Wojownikiem i Zwycięzcą, Księciem pokoju i Kapłanem. To potrafią zrozumieć, ale o Niemowlęciu w żłobie nie słyszeli nigdy. Bezradne Dziecię ma być Zbawicielem świata? Owinięty w pieluszki - Mesjaszem? Dziecię leżące w żłobie - Panem? Pomimo tych niezwykłych, niemal niewiarygodnie brzmiących słów aniołów pasterze wybrali się niezwłocznie, bez długich debat i namysłów. Wybrali się pośpiesznie jak Maryja. W Betlejem na pozór nic szczególnego. „Znaleźli Maryję, Józefa i Niemowlę, leżące w żłobie”. Zobaczyli Niemowlę, ale zobaczyli Je oświeceni Bożym Objawieniem.
W ostatnie dni grudnia bardziej lub mniej podniośle przeżywamy kolejne Boże Narodzenie. Ktokolwiek pragnie dotrzeć do tajemnicy narodzenia Chrystusa, powinien pobudzony słowami aniołów wybrać się na jej poszukiwanie. Na poszukiwanie tajemnicy Syna Bożego, który stał się człowiekiem. Nie powinien odkładać tego na później, gdy będzie więcej czasu, kiedy upewni się, że poszukiwania i droga nie będą daremne. Powinien wybrać się jak pasterze. Zbawcze orędzie skierowane do człowieka nie dopuszcza ociągania się i zwłoki.
Kiedy pasterze zobaczyli Dziecię w żłobie, „opowiedzieli o tym, co im zostało objawione” (w. 17). To nie było takie sobie opowiadanie, ale opowiadanie przekazywane w ten sposób, że „wszyscy, którzy to słyszeli, zdumieli się” (w. 18). Zdumienie wobec Bożego Objawienia nie jest jeszcze wiarą, ale z pewnością może być jej przedsionkiem. Jeśli wiara jest darem Boga, to posługa głosiciela, rodziców lub kogokolwiek innego może być porównywana z wprowadzaniem do przedsionka wiary. Od wielu czynników zależy to, czy orędzie o Betlejem głęboko zapadnie w serca. Z pewnością zależy od tego, kto je głosi, od jego żaru i jego ognia. Sprawa Jezusa potrzebuje entuzjastów. Pasterze opowiadali z entuzjazmem, jakkolwiek nie było już światła niebieskiego, ale tylko ubogi żłóbek oraz leżące w nim bezbronne Dziecię. Boże ślady w świecie są niepozorne, powszednie i pozbawione szczególnego blasku. Miłość Boga ogarnia nas powszedniością każdego dnia. Człowiek wierzący zna jednak jej niewidzialny blask i potrafi o niej opowiadać z entuzjazmem. Takim ma być powszednie głoszenie Kościoła.

Tekst i zdjęcie - z książki-albumu „Gdy Jezus narodził się w Betlejem... Ewangelia Dzieciństwa z komentarzem teologiczno-biblijnym i ikonograficznym”. Autorami tej pozycji są: ks. Antoni Paciorek - komentarz teologiczno-biblijny i Urszula Małgorzata Mazurczak - komentarz ikonograficzny, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.

Narodzenie Jezusa

6 Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania.
7 Powiła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie.
8 W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą.
9 Wtem stanął przy nich anioł Pański i chwała Pańska zewsząd ich oświeciła, tak że bardzo się przestraszyli.
10 I rzekł do nich anioł: Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu:
11 Dziś bowiem w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan.
12 A to będzie znakiem dla was: znajdziecie Niemowlę, owinięte w pieluszki i leżące w żłobie».
13 I nagle przyłączyło się do anioła mnóstwo zastępów niebieskich, które wielbiły Boga słowami:
14 «Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom, w których sobie upodobał».
15 Gdy aniołowie odeszli od nich do nieba, pasterze mówili między sobą: «Pójdźmy do Betlejem i zobaczmy, co się tam zdarzyło, i o czym nam Pan oznajmił».
16 Udali się też pośpiesznie i znaleźli Maryję, Józefa oraz leżące w żłobie Niemowlę.
17 Gdy Je ujrzeli, opowiedzieli, co im zostało objawione o tym Dziecięciu.
18 A wszyscy, którzy to słyszeli, zdumieli się tym, co im pasterze opowiedzieli.
19 Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu.
20 A pasterze wrócili, wielbiąc i wysławiając Boga za wszystko, co słyszeli i widzieli, jak im to zostało przedtem powiedziane.

(Łk 2, 6-20)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dni Krzyżowe 2024 - kiedy wypadają?

2024-04-25 13:08

[ TEMATY ]

Dni Krzyżowe

Karol Porwich/Niedziela

Z Wniebowstąpieniem Pańskim łączą się tzw. Dni Krzyżowe obchodzone w poniedziałek, wtorek i środę przed tą uroczystością. Są to dni błagalnej modlitwy o urodzaj i zachowanie od klęsk żywiołowych.

Czym są Dni Krzyżowe?

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: podział w episkopacie w związku z projektami „drogi synodalnej”

2024-04-25 10:26

[ TEMATY ]

episkopat

Niemcy

Anna Wiśnicka

Czterech członków Rady Stałej Niemieckiej Konferencji Biskupów postanowiło nie uczestniczyć w głosowaniu na temat ustanowienia Komitetu Synodalnego, który ma z kolei doprowadzić do powstania rady synodalnej- stałego gremium składającego się z biskupów i świeckich, które ma zarządzać Kościołem w Niemczech. Przed utworzeniem rady synodalnej, jako niezgodnej z sakramentalną konstytucją Kościoła przestrzegała stanowczo Stolica Apostolska.

Czterej biskupi, Gregor Maria Hanke OSB z Eichstätt, Stefan Oster SDB z Pasawy, kardynał Rainer Maria Woelki z Kolonii i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony ogłosili we wspólnym oświadczeniu 24 kwietnia, że chcą kontynuować drogę w kierunku Kościoła bardziej synodalnego w harmonii z Kościołem powszechnym. Chcą poczekać na zakończenie Zgromadzenia Plenarnego Synodu Biskupów, którego druga sesja odbędzie się w październiku w Rzymie. W watykańskich sprzeciwach wobec drogi synodalnej w Niemczech wielokrotnie wskazywano, że „rada synodalna”, przewidziana i sformułowana w uchwale niemieckiej drogi synodalnej nie jest zgodna z sakramentalną konstytucją Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję