Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku (nr 4 i 6) pokrótce zostało omówione zagadnienie apokaliptyki biblijnej. Natrafiając na tego typu teksty, trzeba nam również pytać o intencję, jaka przyświecała tym, którzy je wypowiadali bądź napisali.
Apokaliptyka żydowska miała przede wszystkim za cel ożywienie wiary wyznawców religii mojżeszowej. Niejednokrotnie bowiem czuli się oni wręcz skrępowani swoistą inwazją cywilizacji hellenistycznej, która chciała zastąpić wiarę Izraela i kult żydowski swoimi mitologiami i swoimi bóstwami (por. np. Dn 7, 20-25; 8, 9-12 i 23-25; 9, 26-27; 11, 21-39).
W konsekwencji doszło do profanacji świątyni jerozolimskiej (por. początek Pierwszej Księgi Machabejskiej) ze strony Antiocha Epifanesa (lata 175-163 przed Chr.). Jako król Syrii dążył do totalnego ideologicznego i politycznego podporządkowania sobie podlegających mu ludów. Jego metody i atmosfera terroru doprowadziły w konsekwencji do powstań Machabejskich (lata 167-160 przed Chr.), które potem zainicjowały panowanie dynastii hasmonejskiej na terenie Palestyny.
Wytrwanie i ożywienie wiary, którą się wyznawało, były również głównymi celami apokaliptycznych fragmentów Nowego Testamentu. Przede wszystkim chodzi tu o Apokalipsę św. Jana, choć i inne teksty dotyczą tej tematyki (por. Łk 21, 25-28 i par. oraz 2 Tes 4, 13-18). W znaczeniu bardziej ogólnym passusy apokaliptyczne (szczególnie te traktujące o nadchodzącym sądzie) miały zachęcać i wzywać jednocześnie do wierności i wytrwania w wierze (por. np. Mt 7, 21-23; 13, 34-36; 25, 31-46; 1 Kor 15, 20-53).
Podobne zamierzenia przyświecały innym nowotestamentowym fragmentom. Wiele z nich nawiązywało do przyjścia chwalebnego Pana (1 Tes 5, 1nn.; 2 Tes 2, 1nn.; Łk 21, 31-36; Mk 13, 26nn.) na końcu czasów (paruzja). Ich twórcy nie zamierzali informować czytelnika o konkretnej dacie nadejścia Pana, lecz zależało im, aby pocieszyć i umocnić chrześcijan w wierze.
Teksty o zabarwieniu apokaliptycznym, choć nieco w odmienny sposób, zasadniczo w swym przesłaniu nie odbiegają od podstawowego celu i centralnego przesłania całego Nowego Testamentu. Jego autorzy ogłaszają bowiem, że Jezus Chrystus jest Panem całej otaczającej nas rzeczywistości. Dzięki swojemu zmartwychwstaniu wprowadza ludzi w świat do tej pory dla nich niedostępny. Jego zaś eschatologiczna moc wyraża się już w Jego ziemskim życiu i czynach, których dokonał. Dlatego też nowotestamentowe passusy o eschatologicznym i apokaliptycznym kolorycie nie są objawieniem czegoś więcej o Jezusie z Nazaretu i wspólnocie, którą zapoczątkował. Są one wyrazem oczekiwania na nadejście „nowego nieba i nowej ziemi, w których zamieszka sprawiedliwość” (zob. 2 P 3, 13).

Kontakt: biblia@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Portugalia: do Fatimy zmierzają największe od wybuchu pandemii grupy pielgrzymów

2024-05-06 19:15

[ TEMATY ]

Fatima

Graziako

Do Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie udają się tysiące pielgrzymów, największe od czasu wybuchu w 2020 r. pandemii Covid-19 grupy pątników z całego kraju, podają portugalskie media na bazie informacji służb policyjnych. Według szacunków funkcjonariuszy portugalskiej drogówki, większość zmierzających do Fatimy pielgrzymów dotrze do sanktuarium w sobotę.

Głównym motywem pielgrzymki do tego miejsca kultu maryjnego jest 107. rocznica rozpoczęcia objawień Maryi trzem pastuszkom w Cova da Iria. Według służb porządkowych na rozpoczynające się późnym popołudniem w niedzielę uroczystości do Fatimy może przybyć ponad 500 tys. pątników, głównie Portugalczyków. Uroczystościom tym będzie przewodniczył ordynariusz diecezji Leiria-Fatima biskup José Ornelas. Stoi on na czele Konferencji Episkopatu Portugalii.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Tadeo z Filipin: na pielgrzymce łagiewnickiej zobaczyłem nadzieję Kościoła

2024-05-05 14:58

[ TEMATY ]

Łagiewniki

Jezus Miłosierny

Małgorzata Pabis

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

„Na pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia zobaczyłem młodych ludzi, rodziny z dziećmi, nadzieję Kościoła” - mówi ks. Tadeo Timada, filipiński duchowny ze Zgromadzenia Synów Miłości, który uczestniczył po raz pierwszy w bielsko-żywieckiej pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Przeszła ona po raz 12. z Bielska-Białej do krakowskich Łagiewnik w dniach od 30 kwietnia do 3 maja br. Wzięło w niej udział ponad 1200 osób.

W połowie lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to papież Jan Paweł II odwiedził Filipiny, przyszły kapłan obiecał sobie, że przyjedzie do Polski. Dziś ks. Tadeo pracuje jako przełożony we wspólnocie zgromadzenia zakonnego kanosjanów w Padwie.

CZYTAJ DALEJ

Portugalia: do Fatimy zmierzają największe od wybuchu pandemii grupy pielgrzymów

2024-05-06 19:15

[ TEMATY ]

Fatima

Graziako

Do Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie udają się tysiące pielgrzymów, największe od czasu wybuchu w 2020 r. pandemii Covid-19 grupy pątników z całego kraju, podają portugalskie media na bazie informacji służb policyjnych. Według szacunków funkcjonariuszy portugalskiej drogówki, większość zmierzających do Fatimy pielgrzymów dotrze do sanktuarium w sobotę.

Głównym motywem pielgrzymki do tego miejsca kultu maryjnego jest 107. rocznica rozpoczęcia objawień Maryi trzem pastuszkom w Cova da Iria. Według służb porządkowych na rozpoczynające się późnym popołudniem w niedzielę uroczystości do Fatimy może przybyć ponad 500 tys. pątników, głównie Portugalczyków. Uroczystościom tym będzie przewodniczył ordynariusz diecezji Leiria-Fatima biskup José Ornelas. Stoi on na czele Konferencji Episkopatu Portugalii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję