Długimi owacjami na stojąco widownia Kieleckiego Centrum Kultury nagrodziła nowe oratorium zatytułowane „Siedem Pieśni Maryi”, którego światowa premiera odbyła się 26 września br. w Kielcach. Libretto, podobnie jak do poprzednich trzech oratoriów znanych jako „Tryptyk świętokrzyski”, napisał Zbigniew Książek, muzykę tym razem skomponował Bartłomiej Gliniak.
Na premierze byli obecni: prezydent Kielc Wojciech Lubawski, na którego zamówienie dzieło powstało, wojewoda świętokrzyski Grzegorz Banaś, kieleccy biskupi, księża oraz ojcowie paulini z sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej. List z podziękowaniami dla twórców i wykonawców skierowała zaproszona na premierę żona Prezydenta RP pani Maria Kaczyńska.
Widownia ze skupieniem i wzruszeniem słuchała poetyckich opowieści o życiu Matki Bożej, wykonywanych przez solistów, orkiestry i chóry. Ewangeliści na kartach Pisma Świętego zamieszczają jedynie krótkie wzmianki o życiu Maryi. Właśnie one stały się kanwą oratorium. Zbigniew Książek pokazał Maryję jako Matkę wszystkich ludzi, bliską każdemu, kto prosi o Jej wstawiennictwo, znającą ludzkie losy, rozumiejącą i współczującą. W tych pieśniach Maryja jest bliska każdemu człowiekowi. Jej uczucia miłości, bólu, smutku, troski są znajome i bliskie. Pieśni nazwano tytułami, jakimi zwracają się ludzie od stuleci do Matki Bożej - Matka Boża Zielna, Siewna, Śnieżna. Oratorium składa się z czternastu pieśni.
- W każdą z tych „Siedmiu Pieśni...” Maryja włożyła cząstkę naszego życia. - mówił podczas premiery przeor sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej - o. Zbigniew Ptak, paulin.
O muzyce do „Siedmiu Pieśni Maryi” pisano już wiele. Kompozytor postawił na muzykę ciekawą i barwną, czasem egzotyczną, eksperymentując z instrumentami mało popularnymi, nieznanymi. Irański flet interesująco komponował się z klimatem opowieści z Nazaretu, swojsko zabrzmiały skrzypce kapeli „Trebunie Tutki”. Usłyszeliśmy także trąbity, liry korbowe i instrumenty elektroniczne, na których grał Bartłomiej Gliniak, w sumie ponad 150 różnych instrumentów.
Wśród solistów wystąpili: Joanna Słowińska, Olga Szomańska, Maciej Miecznikowski i Przemysław Branny. Towarzyszyły im Chór Instytutu Edukacji Muzycznej Akademii Świętokrzyskiej, Chór Kameralny Fermata pod dyrekcją Ewy Robak oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Rolę dyrygenta powierzono Michałowi Dworzyńskiemu. Narratorem był Igor Michalski.
Zbigniew Książek podkreślał niejednokrotnie, iż czwarte oratorium jest jego osobistym wotum dla Maryi Patronki Rodzin z Leśniowa. Za Jej wstawiennictwem, jak wyznał, został cudownie ocalony chory na sepsę syn przyjaciela artysty. Lekarze powiedzieli, że jedynym ratunkiem dla chłopca może być modlitwa. Po Mszy św. odprawionej w sanktuarium w Leśniowie chłopiec w ciągu dwóch tygodni opuścił szpital.
Po zakończeniu premierowego wykonania utworu Zbigniew Książek powiedział, że dziękuje Matce Bożej, która uratowała chłopca.
Pomóż w rozwoju naszego portalu